«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ شعار اصلی دارالقرآن حرم امام(ره)/ 300 خادم قرآن تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3691416
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
قائمی‌نیک بیان کرد:

«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ شعار اصلی دارالقرآن حرم امام(ره)/ 300 خادم قرآن تجلیل می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) با بیان اینکه «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»، شعار اصلی دارالقرآن حرم مطهر امام خمینی(ره) است، از تجلیل بیش از سیصد خادم بانوی قرآن طی روز 26 بهمن‌ماه در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اولین همایش تجلیل از خادمان قرآن حرم مطهر امام خمینی(ره) عصر امروز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ در محل مسجد چهارده معصوم(ع) واقع در خیابان فدائیان اسلام ‌برگزار ‌شد.
در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله قائمی‌نیک، مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) به تشریح جزئیات همایش تجلیل از خادمان قرآن پرداخت و گفت: دارالقرآن حرم امام خمینی(ره) چندماهی است که تأسیس شده و بنا بر این دارد که فعالیت‌های خود را در دو قالب زمینه‌های بسترساز فعالیت‌ها و طرح‌های مختلفی که در حوزه قرآنی و مذهبی وجود دارد، پیگیری کند.
وی ادامه داد: طرح بسترساز ما در ارتباط با مخاطبان، طرحی است که بیشترین توضیحات و گفت‌گوهایی که ما پیش رو داریم در مورد این طرح است. طرح جمع‌آوری اطلاعات جلسات خانگی قرآن و عترت که با نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) مصوب شد، در دارالقرآن اجرا می‌شود و طرحی است که بستر بقیه فعایت‌های دارالقرآن را در ارتباط با آن ایجاد خواهیم کرد.
قائمی‌نیک بیان کرد: طرح مورد نظر جامعه هدفی دارد که این جامعه هدف دو ویژگی اصلی دارد. ویژگی اول این است که جلساتی را مورد هدف و مخاطبان خود قرار دادیم که خودجوش هستند و هیچ وابستگی به نهادهای مختلف ندارند و مردم معمولا با هزینه‌های خود و صرف وقتی که مدنظرشان است به صورت هفتگی و ... در آن‌ها شرکت می‌کنند و هیچ وابستگی ندارند که این جلسات سطوح مختلفی را نیز دارند.
وی افزود: همچنین، این جلسات قرآنی از لحاظ سطح علمی، قرآنی و نیز سطح سنی در سطوح مختلف برگزار می‌شود و معمولا همه افراد در هر سطحی از معلومات قرآنی در این محافل حضور پیدا می‌کنند و می‌توان گفت که مهمترین و اصلی‌ترین زمینه شکل‌گیری فضای مذهبی و شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی ما از بستر همین جلسات بوده است.
قائمی‌نیک در رابطه با چگونگی اجرای این طرح و جمع‌آوری اطلاعات جلسات قرآنی خانگی نیز اظهار کرد: در این زمینه مراحل مختلفی انجام شده که ما این مراحل را فعلا در یک منطقه از شهر تهران (منطقه 20) اجرا کرده‌ایم و در این زمینه نیز اولین همایش تجلیل از خادمان قرآن را طی روز 26 بهمن‌ماه جاری از ساعت 9 در حرم مطهر امام(ره) برگزار خواهیم کرد.
وی در ادامه در رابطه با چگونگی اجرای این همایش نیز گفت: مجموعه دارالقرآن حرم امام راحل(ره) آغاز اجرای طرح را در منطقه 20 تهران کلید زد و در این منطقه به شناسایی جلسات خانگی پرداختیم که در این رابطه نیز بیش از سیصد نفر از اساتید جلسات قرآن خانگی شناسایی شدند و همایش ما نیز با دعوت از این اساتید و اعضای جلسات ایشان برگزار خواهد شد. همچنین، طبیعتا تعداد بسیار زیادی از بانوان نیز در این جلسات حضور دارند که در همایش شرکت خواهند کرد.
مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در این طرح مد نظر داریم این است که ارتباط ما با این جلسات، ارتباط دستوری نیست و طبق دستورالعمل خاصی انجام نشده بلکه این جلسات به صورت خودجوش برگزار می‌شود و ما نیز همین حالت مردمی را در راستای اجرای همایش درنظر داریم. همچنین، جلساتی را که در این مسیرشناسایی کرده‌ایم، جلساتی بودند که از فضای مسجد به دست آوردیم.

«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ شعار اصلی دارالقرآن حرم امام(ره)/ 300 خادم قرآن تجلیل می‌شوند
وی در رابطه با معیارهای شناسایی اساتید جلسات قرآن نیز اظهار کرد: ما در این رابطه هیچ معیاری مدنظر نداریم. هر کدام از جلسات خانگی قرآنی که در حال برگزاری است، مسئولی دارند که عمدتا خود این مسئولان نیز اساتید جلسه قرآن خود هستند و این‌ عزیزان سال‌های سال است که بدون هیچ توقعی در حال برگزاری جلسات هستند و ما نیز به پاس این زحمات چندین ساله از ایشان تقدیر خواهیم کرد.
گزارش ایکنا حاکی است قائمی‌نیک با بیان اینکه در این همایش از بیش از سیصد نفر از اساتید جلسات قرآن تجلیل خواهد شد و سعی بر این داریم تا جلسات ایشان از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند، افزود: طی اجرای این طرح، فعالان و اساتید جلسات خانگی قرآن و عترت که در چندماه گذشته شناسایی شده‌اند، به مساجد مراجعه کرده و طرح و برنامه خود را اعلام کردند. همچنین، در این قسمت فرم‌هایی ارائه شد که اساتید آن‌ها را پر کرده و بعد از نیازسنجی که توسط این فرم‌ها به دست آمد، به این عزیزان خدمات آموزشی و پشتیبانی ارائه خواهد شد.
مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان کرد: سخنران قطعی این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) و تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) خواهد بود. همچنین، از حجج اسلام محسن قرائتی و حسین انصاریان نیز جهت سخنرانی در این مراسم قرآنی و معنوی دعوت شده است.
وی ادامه داد: طی اجرای این طرح مسئله آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی را نیز مد نظر داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از اشکالات فعالیت‌های فرهنگی که در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود این است که مسئولان و تصمیم‌گیران نهادهای فرهنگی معمولا بنا بر تخصص نهاد خود مجتهدانه و بنا بر استنباط خود از جامعه مخاطب، طرح‌هایی را در نظر گرفته و اجرا می‌کنند ولی ما در این طرح خود شیوه متفاوت و برعکسی داریم یعنی در حقیقت ما با مراجعه به جلسات خانگی، نیازسنجی می‌کنیم و به عبارت دیگر وضعیت کنونی حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی را به تناسب نیازها و به صورت جزئی به دست می‌آوریم لذا دنبال این امر هستیم که پس از نیازسنجی این جلسات، برنامه‌های خود را به تناسب این نیازها انجام دهیم و ارتباط خود را به صورت ویژه با جلسات برقرار کنیم.
قائمی‌نیک افزود: مجموعه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی معمولا با یک سری مخاطبان خاص در ارتباط هستند. آماری که در دست است نشان می‌دهد که این نهادها معمولا بیشتر با مؤسسات در ارتباط هستند یا اسنتانداردها و شرایطی را برای جلسات مطرح می‌کنند که شامل همه جلسات نخواهد شد. همچنین، ما در قسمت بعد از شناسایی جلسات، قطعا از فارغ‌التحصیلان دوره‌های تربیت معلم و تربیت مدرس که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی هستند برای اجرای بحث‌های آموزشی استفاده خواهیم کرد. ما به دنبال این هستیم که یک پل ارتباطی بین آنچه که در حوزه پژوهش‌ها، آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی و مذهبی تاکنون صورت گرفته و نیز فارغ‌التحصیلان و مردم باشیم.
مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) ادامه داد: مسئله‌ای که در رابطه با اجرای این طرح قرآنی وجود دارد و خیلی مهم است این است که این طرح برای اهالی مذهبی و قرآنی خیلی شناخته شده نیست لذا ما حمایت‌های معنوی بیشتری لازم داریم تا این طرح را در نقاط مختلف شهر تهران اجرا کنیم. طبیعتا مناطقی مانند مناطق شمالی شهر از فضای حرم امام راحل(ره) دورتر هستند و باید تمهیدات ویژه‌ای در این زمینه درنظر گرفته شود تا بتوانیم ان‌شا‌الله پس از اجرای اولین همایش، همایش‌های دیگر را نیز برای مناطق مختلف اجرا می‌کنیم. البته احتمالا همایش بعدی ما تنها برای یک منطقه نیست و به صورت چند منطقه با هم برگزار می‌شود.

«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»؛ شعار اصلی دارالقرآن حرم امام(ره)/ 300 خادم قرآن تجلیل می‌شوند
وی در رابطه با استفاده از فضای مجازی در مجموعه دارالقرآن حرم امام راحل(ره) نیز اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که در حوزه فرهنگی وجود دارد درواقع عدم مطابقت فعالیت‌های فرهنگی با دیگر فعالیت‌ها است. برنامه ما در مجموعه دارالقرآن حرم امام(ره) بهره‌گیری از فضای مجازی است اما یکی از مهمترین سیاست‌هایی که مدنظر داریم این است که فعالیت‌های مجازی بر فعالیت‌های چهره به چهره غلبه نکند. ما هم‌اکنون ارتباط چهره به چهره را در دستور کار داریم و معتقد هستیم که فرهنگی که در جلسات خانگی وجود دارد باید حفظ شود و حضور فیزیکی در این جلسات را مغتنم می‌شماریم و بنا بر این داریم که این جلسات را از لحاظ کمی افزایش دهیم.
مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: همچنین، برنامه‌هایی که مجموعه دارالقرآن حرم امام(ره) برای جلسات خانگی دارد، منوط به حضور فیزیکی افراد در حرم مطهر امام راحل(ره) نیست و سعی بر این داریم که برنامه‌ها و خدمات خود را در داخل جلسات انجام دهیم. مجموعه دارالقرآن حرم امام(ره) بنا بر موضوع جلسات خانگی قرآنی سعی بر این دارد که ابتدا اساتید جلسات، ارتقاء را در دستور کار خود قرار دهند و زمانی که اساتید ارتقاء سطح پیدا کنند، جلسه ایشان نیز رشد خواهد یافت. همچنین، یکی از برنامه‌هایی که ما در کنار موضوع جلسات پیشنهاد خواهیم کرد، این است که خدمات ما صرفا موضوعاتی مانند روخوانی و و روان‌خوانی نباشد بلکه موضوعاتی مانند سبک زندگی قرآنی و دینی و ... را نیز مد نظر خواهیم داشت. ما بنا بر نیازهای جلسات خانگی قرآنی به آن‌ها خدمات خواهیم داد.
وی ادامه داد: «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» شعار اصلی ما در دارالقرآن حرم مطهر امام راحل(ره) است و به دنبال این هستیم که بدون هیچ خطکشی و هیچ نگاه خاصی با مجموعه‌هایی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند، ارتباط برقرار کنیم و معتقد هستیم که با این ارتباط بسیاری از کدورت‌های میان‌فردی و جمعی از بین خواهد رفت لذا از تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت دارند تقاضا داریم که دست همیاری به ما دهند و از این امر استقبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه نهادها و سازمان‌هایی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی و مذهبی فعال هستند، مأموریت‌هایی برای خود دارند که ما هیچ اصطکاک و موازی‌کاری با آن‌ها نخواهیم داشت، افزود: فعالیت‌هایی که مجموعه دارالقرآن حرم امام(ره) انجام می‌‌دهد مربوط به برنامه‌هایی است که تاکنون کمتر مد منظر بوده است.
مسئول دارالقرآن الکریم حرم مطهر امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی از فعالیت‌هایی که ما در ارتباط با جلسات خانگی قرآن اجرا خواهی کرد مسابقات بین جلسات در هر منطقه خواهد بود که یکی از ویژگی‌های این مسابقات نیز این است که معمولا در مسابقاتی که در حوزه قرآن وجود دارد، دارای سطح مشخصی است ولی آنچه که ما در این مسابقه مدنظرداریم به این صورت است که مسابقه قرآن در هر جلسه‌ای و در هر سطح برگزار می‌شود و سپس، این مسابقات در سطح ناحیه، منطقه و در نهایت در کل شهر نیز برگزار خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از فارغ‌التحصیلان، فعالان قرآنی و مذهبی که تنها با انگیزه ارتقاء سطح کمی و کیفی جلسات قرآن به مجموعه دارالقرآن حرم امام راحل(ره) کمک کردند، اظهار کرد: این عزیزان بی هیچ توقعی فعالیت کردند و هم‌اکنون نیز تیم مذهبی و قوی در مجموعه دارالقرآن مشغول هستند و بنا بر این داریم که در مناطق بعدی نیز این افراد را شناسایی کنیم و بتوانیم تیم‌ای مختلفی را در هر منطقه‌ای از شهر تهران ساماندهی کنیم تا این تیم‌ها ضمن ایجاد ارتباطات، به ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و فرهنگی به جلسات قرآن خانگی بپردازند.

انتهای پیام

captcha