ضرورت کاهش محدودیت‌های حفاظتی مسئولان به تناسب افزایش ضریب امنیتی کشور
کد خبر: 3691570
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
ترقی تأکید کرد:

ضرورت کاهش محدودیت‌های حفاظتی مسئولان به تناسب افزایش ضریب امنیتی کشور

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در نظام اسلامی رابطه بین دولت و ملت و حاکمان و مردم یک رابطه افقی است نه عمودی، گفت: اقدامات تروریستی دوران اول انقلاب برخی محدودیت‌های امنیتی و حفاظتی را برای مسئولان ایجاب می‌کرد اما اکنون لازم است به مرور با افزایش سطح ضریب امنیتی کشور این محدودیت‌ها کاهش یافته و نهایتا برداشته شود و حضور مسئولان در میان مردم افزایش یافته و امکان دسترسی و ارتباط مردم با آنها بیشتر شود. ‌

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت افزایش ارتباط مسئولان با مردم در یک نظام اسلامی و ضرورت حذف برخی تشریفات امنیتی و حفاظتی مسئولان و کارگزاران نظام برای فراهم کردن زمینه نزدیک‌تر شدن آنها با مردم گفت: در نظام‌های استبدادی و پادشاهی که مسئولان منتخب مردم نیستند و مردم نقشی در تعیین حاکمان ندارند طبیعی است که حاکمان یک دیوار و فاصله‌ای با مردم ایجاد می‌کنند و نه مردم می‌توانند آنها را بپذیرند و نه حاکمان تکیه بر مردم دارند و اساسا خود را پاسخگوی مردم نمی‌دانند.

در نظام اسلامی رابطه بین دولت و ملت افقی است، نه عمودی

وی ادامه داد: اما در نظام اسلامی رابطه بین دولت و ملت و حاکمان و مردم یک رابطه افقی است نه عمودی، به این معنا که این رابطه از نوع حاکم و محکوم نیست بلکه در این نظام مالک واقعی مردم هستند و مسئولان و حاکمان، به تعبیر حضرت امام(ره) نوکر مردم و خادم آنها می‌باشند. لذا در نظام اسلامی هم رابطه مردم با منتخبان خود باید حسنه، بدون مانع و همراه با مهرورزی باشد و هم اینکه فاصله گرفتن و جدا شدن از مردم باید ضد ارزش تلقی شود.

ترقی اظهار کرد: به همین دلیل علیرغم اینکه تفکر جدایی مسئولان از مردم در برخی افرادی که در ابتدای ورود امام (ره)به کشور، به ایشان مشورت می‌دادند مشاهده می‌شد و با صراحت نیز مطرح می‌کردند که چرا امام(ره) باید این اندازه با مردم دیدار کنند و مردم به دیدن ایشان بیایند اما امام(ره) با صراحت این نگاه و دیدگاه را رد کردند و خواستار فراهم کردن زمینه برای ارتباط بیشتر خودشان با مردم شدند. مقام معظم رهبری نیز تاکنون بر اساس همین سیره و روش امام(ره) عمل کرده‌اند و ارتباط صمیمانه و بی‌واسطه‌ای با مردم در دیدارها و سفرهای خود دارند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه عنوان کرد: براین مبنا وقتی رهبران نظام چنین نگاه و رویکردی نسبت به رابطه با مردم دارند به طور قطع باید زمینه بیشتر ارتباط بیشتر مردم و مسئولان فراهم شده و موانع این ارتباط برطرف شود و مردم همانطور که در توصیه‌های امام علی(ع) به مالک اشتر آمده است بتوانند حرف‌ها، نقدها و مشکلات خود را بدون ترس و واهمه و لکنت زبان با مسئولان بیان کنند.

اقدامات تروریستی ابتدای انقلاب عامل اصلی افزایش فاصله مسئولان با مردم/ امروز دلیلی برای برخی محدودیت‌های حفاظتی مسئولان وجود ندارد

وی با بیان اینکه البته مقصر و عامل اصلی این کاهش ارتباط مسئولان با مردم، دشمنان به ویژه منافقین و گروه‌های تروریستی بودند، گفت: این جریانات از ابتدای انقلاب اسلامی برای اینکه انسجام بین دولت و ملت و ارتباط بی‌واسطه مردم با مسئولان را از بین ببرند، با اقدامات تروریستی علیه مسئولان و نفوذ در دستگاه‌های دولتی، به جدایی میان مسئولان از مردم، به دلیل محافظت و مراقبت از مسئولان در برابر تروریست‌ها، دامن زدند.

ترقی با اشاره به اینکه البته این دلیل برای افزایش فاصله مسئولان با مردم تا مدتی قابل قبول است، گفت: اگر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی فضای امنیتی کشور را کاملا سفید کنند و از حالت نارنجی و قرمز خارج نمایند هیچ دلیلی وجود ندارد که محدودیت‌های امنیتی و حفاظتی برای ارتباط نزدیکتر و صمیمانه مردم با مسئولان و حضور عادی مسئولان در میان مردم وجود داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بنابراین همانطور که در گذشته به دلیل توطئه‌های دشمن مجبور به افزایش حفاظت‌های امنیتی از مسئولان شدیم و ناخواسته محدودیت‌هایی در ارتباط مسئولان و مردم ایجاد کردیم اکنون لازم است به مرور با افزایش سطح ضریب امنیتی کشور این محدودیت‌ها کاهش یافته و نهایتا برداشته شود و حضور مسئولان در میان مردم افزایش یافته و امکان دسترسی و ارتباط مردم با آنها بیشتر شود. ‌

تأثیر سبک زندگی اشرافی بر عدم تمایل برخی کارگزاران بر ارتباط نزدیک با طبقات محروم جامعه

ترقی درباره تأثیر آفت سبک زندگی اشرافی برخی مسئولان در کاهش ارتباط و تمایل آنها به اینگونه ارتباطات مردمی گفت: یکی از اشکالات اصلی پشت میزنشینی و بی‌توجهی به توصیه‌های امام(ره) و رهبری مبنی بر حشر و نشر مسئولان با محرومان و فقرا، بی‌خبری از وضعیت واقعی زندگی مردم است. وقتی مسئولان به سبک زندگی متفاوت از طبقات متوسط و ضعیف روی می‌آورند و به آن عادت می‌کنند و خو می‌گیرند، نمی‌توانند به درستی از شرایط و مشکلات زندگی طبقات ضعیف و محروم جامعه آگاه شوند و ناخودآگاه به جدایی و فاصله انها با مردم عادی و محروم جامعه می‌انجامد.

وی تأکید کرد: متأسفانه سیاست‌های اقتصادی لیبرالی و متمایل به سرمایه‌داری غربی چون به عدالت و کاهش فاصله میان فقیر و غنی بی‌توجه است اساسا این اعتقاد را در برخی مسئولان به وجود می‌آورد که سطح زندگی مسئولان نظام جمهوری اسلامی نباید در سطح طبقات متوسط به پایین آحاد جامعه باشد و این مسئله اجازه نمی‌دهد که وضع اقتصادی مسئولان و مجریان مانند مردم عادی جامعه باشد و در این شرایط است که سبک زندگی اشرافی در میان مسئولان گسترش می‌یابد و از درون این انحراف است که معضلی به نام حقوق‌های نجومی بیرون می‌آید و اینها مغایر با معیارهای اسلامی و اخلاقی به ویژه در زمینه الگوی رفتاری حاکمان در حکومت اسلامی است.

ترقی اظهار کرد: اگر ابتکار کمیته امداد امام خمینی(ره) که مسئولان را به مناسبت‌های مختلف به شهرها و روستاهای محروم می‌برد تا از خانه فقرا و محرومین بازدید کنند فراگیر شود و خود مسئولان سرزده دست به چنین اقداماتی بزنند، این امر می‌تواند تأثیر مثبتی در تغییر سبک زندگی مسئولان و پایین آوردن سطح توقعات و انتظارات مسئولان داشته باشد.

ناآگاهی از واقعیت‌‌های زندگی مردم به دلیل تکیه بیش از اندازه مسئولان بر آمارهای رسمی

ترقی درباره تکیه بیش از اندازه برخی مسئولان کشور بر آمارهای رسمی به ویژه در حوزه اقتصادی، که غالبا انعکاس‌دهنده واقعیت مردم نیست، به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش فاصله مسئولان با مردم و کم‌اطلاعی آنها از واقعیات و مشکلات جامعه گفت: این آمارها ممکن است به لحاظ علمی قابل پذیرش باشد اما با آنچه احاد اقشار جامعه لمس می‌کنند کاملا متفاوت است. این آمارها هرگز نمی‌تواند شاخص واقع‌نگری نسبت به مسائل و مشکلات واقعی جامعه و تنها راهنمای مسئولان برای برنامه‌ریزی و اجرا باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه افزود: زمانی یک مسئول می‌تواند مشکلات واقعی جامعه را لمس و درک کند که از وسایل حمل و نقل عمومی با همه مشکلات آن استفاده کند یا از نزدیک ببیند  و یا اینکه به حاشیه شهرهای بزرگ و روستاهای محروم در جنوب خراسان، کرمان و خوزستان و ... برود و ببیند مردم با چه مشکلات و معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این واقعیت‌ها انعکاس چندانی در آمارهای رسمی ندارد، گفت: مسئولان نباید تنها خود را در این آمارها محصور کرده و فریب این اعداد و ارقام را بخورند. تا مسئولان این واقعیت‌ها را از نزدیک نبینند و به طور میدانی مشاهده نکنند نمی‌توانند آنها را لمس کرده و با مردم احساس همدردی کنند و نهایتا نیز نمی‌توانند تصمیمات و اقدامات عملی مؤثری برای حل آنها اتخاذ کنند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مهدی مخبری

captcha