تعهد اجتماعی در حوزه علمیه انقلابی در مقابل تقدس خشک فردی حوزه های علمیه غیرانقلابی
کد خبر: 3691694
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

تعهد اجتماعی در حوزه علمیه انقلابی در مقابل تقدس خشک فردی حوزه های علمیه غیرانقلابی

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تعهد اجتماعی در حوزه علمیه انقلابی در مقابل تقدس خشک فردی حوزه های علمیه غیرانقلابی را تبیین کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست با جمعی از علماء استان، با اشاره به شاخصه‌های حوزه انقلابی و ولایی، اظهار کرد: حوزه واقعی حوزه‌ای است که لامسه و حس اجتماعی داشته باشد و احساس کند مربوط به جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند.

وی اضافه کرد: حوزه انقلابی و ولایی از کاروان انقلابیان و مردم جدا نیست؛ بلکه جلودار است چون اگر متقین در صحنه هستند امام المتقین باید بیشتر در صحنه باشد.

آیت الله یعقوبی ادامه داد: حوزه انقلابی با جامعه مرتبط بوده، با مردم بیگانه نیست و لامسه اجتماعی قوی دارد؛ اما در مقابل حوزه غیرانقلابی در لاک خود فرو رفته، کارهای فردی انجام داده و وارد مسائل اجتماعی نمی‌شود و شاید این را خلاف تقدس بداند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در حوزه انقلابی تعهد اجتماعی وجود دارد و در حوزه غیرانقلابی تقدس خشک فردی جریان دارد.

وی اضافه کرد: در نهج‌البلاغه روایت داریم که امام علی (ع) از رسول اکرم (ص) نقل می‌کند که هیچ جامعه‌ای مقدس نمی‌شود مگر آنکه حس گرایش به مستضعفان و ضعیفان را داشته باشد و در جامعه از تبعیض رنج ببرد.

آیت الله یعقوبی تصریح کرد: جامعه مقدس از نگاه پیامبر جامعه‌ای است که حس اجتماعی داشته باشد و تقدس در فرهنگ دینی یعنی احساس مسؤولیت اجتماعی در کنار آن باشد.

وی با بیان اینکه استکبارستیزی در نگاه حوزه انقلابی دیده می‌شود و حوزه انقلابی وصل به حوزه انبیا است، خاطرنشان کرد: مبارزه با طاغوت و استکبار یکی از ویژگی‌های حرکت انبیا است و این رویه باید از سوی حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیان دنبال شود.

captcha