انقلاب اسلامی در دهه چهارم نیازمند انقلاب رفتاری از سوی مسئولان است
کد خبر: 3691808
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
حجت‌الاسلام تویسرکانی:

انقلاب اسلامی در دهه چهارم نیازمند انقلاب رفتاری از سوی مسئولان است

گروه سیاسی ــ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به خطر بازگشت به ارتجاع جاهلیت به عنوان تهدید آزاردهنده پیش روی انقلاب اسلامی گفت: امروز باید یک تحول، توبه فراگیر و یا حتی انقلاب در دهه چهارم انقلاب اسلامی صورت بگیرد که معنی این انقلاب، بازگشت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و احیاء ارزش‌های آن است و در طی این انقلاب و تحول باید بر روی هر آن چیزی که مسئولان را از مردم جدا کرده، مهر باطل زده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت مسئله ارتباط کارگزاران نظام اسلامی با مردم و ضرورت کاهش تشریفات و محافظت‌‌های امنیتی مسئولان برای تسهیل روابط مردم با مسئولان در دهه چهارم انقلاب اسلامی گفت: مشکل امروز نظام اسلامی همان مشکل حکومت امام علی(ع) است. مشکلی که امام علی(ع) با آن مواجه بود عدم اطاعت خواص از ایشان در مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار می‌شود، بود.

مشکل امروز کشور عدم اطاعت خواص از ولی است

وی ادامه داد: قرآن مجید بر مسئله ولایت و بیشتر از آن بر اطاعت از ولایت تأکید دارد. در واقع اطاعت اگر نباشد ولایت بی‌تأثیر است و همه اثربخشی به ولایت در جامعه اسلامی بستگی به اطاعت دارد؛ «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منک» یا «فلا تطع الکافرین»؛ اطاعت از ولی و عدم اطاعت از دشمن.

تویسرکانی اظهار کرد: الان در نظام اسلامی مشکل قانون، دستورالعمل، ضوابط و آیین‌نامه وجود ندارد بلکه مشکل اصلی اطاعت نکردن خواص، یعنی مسئولان کارگزاران نظام در همه نهادها و دستگاه‌ها، از مقام معظم رهبری است. رهبر معظم انقلاب در همه زمینه‌ها رهنمودها و بیانات راهگشا و تابناکی بیان کرده‌اند ولی متاسفانه آنجایی که اطاعت نکردیم ضربه خوردیم و زخم ایجاد شده است.

وی افزود: یعنی اگر امروز زخم‌هایی مانند فقر، فساد، تبعیض، اشرافی‌گری، دوری از مردم و ... بر پیکره نظام وجود دارد حکایت از عدم اطاعت از ولی دارد. اگر مسئولان کشور زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب را الگو قرار دهند همه مشکلات حل می‌شود. البته مسئولان زیادی هستند که این اطاعت عملی را انجام می‌دهند اما متاسفانه همان اندک مسئولانی که این اطاعت را انجام نمی‌دهند عمل مسئولان مطیع دیگر را تحت‌‌الشعاع قرار می‌دهند.

ضرورت تحول انقلابی در رفتارها و عملکردهای مسئولان در دهه چهارم انقلاب

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه امروز در دهه چهارم انقلاب، به یک تحول احتیاج داریم، گفت: البته این تحول در سیستم‌ها ساختارها نیست بلکه تحول در اندیشه‌ها، رفتارها و عملکردها است. رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند از تحول نترسید. اگر از تحول بترسیم قطعا دچار اضمحلال و ارتجاع به جاهلیت می‌شویم.

وی تأکید کرد: هر کسی که دلش برای انقلاب می‌سورد باید به دنبال تحول در رفتار و عمل شود. به عبارت بهتر امروز باید یک توبه فراگیر، واقعی و نصوح در نظام از سوی مسئولان صورت بگیرد. توبه از گناه گاهی اوقات به توبه از گناهان شخصی و فردی تقلیل پیدا می‌کند، ولی منظور از این توبه فراگیر از سوی مسئولان، توبه از گناهان اجتماعی و سیاسی، توبه از عدم احساس مسئولیت‌ها، توبه از عمل نکردن به فرامین ولی امر مسلمین و ... است که وجوبش بالاتر از توبه از گناهان فردی و شخصی و جزئی است.

خطر ابتلا به ارتجاع جاهلیت در صورت عدم توبه سیاسی و اجتماعی مسئولان

تویسرکانی عنوان کرد: در واقع امروز نیاز به یک توبه عمومی از سوی مسئولان داریم و همه مسئولان باید به تعالیم اسلام و آرمان‌های انقلاب 1357 برگردند. اگر این بازگشت و توبه صورت نگیرد مبتلا به ارتجاع به جاهلیت خواهیم شد. بزرگترین شاخص این ارتجاع این خواهد بود که مسئولان به مرور زمان دچار تغییراتی در افکار، رفتارها و سبک زندگی‌شان می‌شوند که از مردم فاصله می‌گیرند و دردها و مشکلات مردم را نمی‌فهمند و درک نمی‌کنند و در نتیجه انگیزه‌ای برای حل مشکلات مردم پیدا نمی‌کنند و این بی‌انگیزگی سبب سرخوردگی مردم از نظام اسلامی می‌شود.

وی اظهار کرد: این یک واقعیت تلخ است که ما هر جا از فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری اطاعت نکردیم دچار آسیب و مشکل شدیم. این وظیفه رسانه‌هاست که این مطالبه‌گری را از مسئولان انجام دهند و آن را تبدیل به یک گفتمان فراگیر کنند. لذا امروز باید یک تحول یا حتی انقلاب در دهه چهارم انقلاب اسلامی صورت بگیرد که معنی این انقلاب، بازگشت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و احیاء ارزش‌های آن انقلاب است.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در تحقق این اتفاق بزرگ و توبه فراگیر از سوی مسئولان گفت: این مردم هستند که مسئولان خود را انتخاب می‌کنند و لذا مردم باید در انتخاب مسئولان و کارگزاران دقت بیشتری انجام دهند و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «انتخابات شب قدر جمهوری اسلامی است»؛ زیرا مردم با انتخاب خود تعیین سرنوشت می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در بسیج یادآور شد: تمام مسئولان نظام منتخبان مردم هستند و شاید در این انتخاب‌ها دچار اشتباه شدیم یا انتخاب کردیم و مسئولان را رها کردیم و مطالبه‌گری نکردیم که سبب دور شدن تدریجی مسئولان از مردم به دلایل مختلف شده است.

تویسرکانی با اشاره به یکی از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «اگر به آرمان‌های انقلاب اسلامی و خط امام عمل نکنیم سیلی خواهیم خورد»، گفت: متأسفانه باید ما این سیلی را خوردیم و عده‌ای هنوز متوجه خوردن این سیلی نشده‌اند. وقتی دشمن دندان تیز می‌کند و برای انقلاب و نظام خط و نشان می‌کشد و این توان را پیدا می‌کند که در کشور ایجاد آشوب و اغتشاش کند این همان سیلی است. درست است که عده‌ای فریب خوردند و یا پادوی دشمن شدند ولی ما سیلی خوردیم. علت این سیلی خوردن را هم نباید در بیرون از مرزها، بلکه باید درون خودمان جستجو کنیم.

وی افزود: شیطان زمانی موفق به اسارت انسان می‌شود که در وجود خود انسان نقاط ضعفی پیدا کند. لذا باید مطالبه‌گری و گفتنمان‌سازی صورت بگیرد تا این تحول، انقلاب و توبه فراگیر سیاسی و اجتماعی محقق شود و محور آن هم اطاعت از ولایت است.

عدم ارتباط مسئولان با مردم باید ضد ارزش تلقی شود/ تشریفات مسئولان به خانواده‌های آنان نیز تسری پیدا کرده است

تویسرکانی با اشاره به ضرورت ضد ارزش تلقی شدن عدم ارتباط مسئولان با مردم به دلیل تغییر سبک زندگی و رفتاری گفت: در انقلاب یا تحولی که بیان کردم باید بر روی هر آن چیزی که مسئولان را از مردم جدا کرده، مهر باطل زده شود. وقتی که مقام معظم رهبری از ممنوعیت اشرافی‌گری سخن می‌گویند در واقع آن را حرام شرعی اعلام می‌کنند. اشرافی‌گری از وسیله نقلیه، منزل شخصی، نوع پوشش و خوراک، تشریفات اداری و امنیتی و نوع رفتارهای شاهانه ... را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: باید این مسئله از سوی رسانه‌ها و دلسوزان ضد ارزش و یک گناه اجتماعی و سیاسی معرفی شوند. الان متاسفانه‌ها در فرودگاه‌ها قسمت‌های مخصوص مسئولان درست شده است که مسئولان جدا از مردم وارد فرودگاه شده، سوار هواپیما می‌شوند و از انها پذیرایی ویژه می‌شوند. این رفتارها کجا با فرهنگ علوی و انقلابی سازگاری دارد؟ چرا مسئولان نباید از بخش عمومی ماند بقیه مردم وارد شوند و در میان مردم بنشینند و وارد هوایپما شوند. مگر چه اتفاق خاصی می‌افتد.

تویسرکانی عنوان کرد: متاسفانه کار به جایی رسیده است که این تشریفات به خانواده مسئولان تسری پیدا کرده است و آنها نیز به نوعی این حق را برای خودشان قائل هستند که متفاوت از مردم عادی با آنها رفتار شود. باید با این نوع رفتارها مبارزه شود و این نوع رویکردها و حقوق ویژه لغو شود. این نوع روش‌ها و رفتارها، طاغوتی است و باید در مقابل این رفتارها فریاد کشید.

وی با بیان اینکه خودمان مسئولان را تبدیل به افرادی تافته جدابافته کردیم، گفت: باید رفتارها و روش‌های شاهانه مسئولان و خانواده‌های آنها به عنوان ضد ارزش معرفی شود. واقعا این رفتارها کجای قرآن، اسلام، انقلاب اسلامی، سیره امام(ره) و رهبری انقلاب وجود دارد؟

تویسرکانی اظهار کرد: امروز باید مسئولانی که در جنوب شهر و شمال شهر زندگی می‌کنند معرفی شوند. اگر کسی قرار باشد در نظام اسلامی مسئول باشد باید مانند طبقات متوسط و پایین مردم زندگی کند. آیا فقط داشتن عناوینی ماند رئیس، وزیر، سردار، فرماندار و ... کفایت می‌کند. متاسفانه نسل جوان هم بسیاری از خبط‌ها و اشتباهات مسئولان را پای اسلام و انقلاب می‌گذارند.

وی تصریح کرد: اگر در دهه چهارم انقلاب یک انقلاب رفتاری و عملکردی در بین مسئولان اتفاق نیفتد قطعا انقلاب دچار ارتجاع می‌شود واین تهدیدی است که قرآن هم به آن اشاره دارد.

تویسرکانی اظهار کرد: امروز هم این تهدید انقلاب اسلامی را آزار می‌دهد و اگر مسئولان و متولیان امر در این رابطه اقدام نکنند قطعا سیلی خواهیم خورد. امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تهدیدات را می‌گویند و هشدارها را مطرح می‌کنند ولی متاسفانه عمل انقلابی به دور از حب و بغض‌های سیاسی از مسئولان مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از مهدی مخبری

captcha