هیچ کتابی جای کتاب دیگر را نمی‌گیرد/ برای ما مسلمانان لفظ کتاب هم مقدس است
کد خبر: 3691821
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

هیچ کتابی جای کتاب دیگر را نمی‌گیرد/ برای ما مسلمانان لفظ کتاب هم مقدس است

گروه فرهنگی ـ آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه کتاب هیچگاه از مُد نمی‌افتد و تاریخ آن تمام نمی‌شود و هر چه در این حوزه کار کنیم، به پایان آن نمی‌رسیم، گفت: هیچ کتابی جای کتاب دیگر را نمی‌گیرد و کتابی پیدا نمی‌کنید که با داشتن آن از دیگر کتب بی‌نیاز شوید.

 به گزارش ایکنا از خوزستان، دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان بعدازظهر امروز 25 بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز آغاز به کار کرد.

در این مراسم آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشحال هستم که خدای متعال یک بار دیگر این توفیق را عنایت فرمود با یک نمایشگاه ارزشمند کتاب مواجه باشیم، اظهار کرد: آنچه باید در حوزه کتاب گفته شود، در برنامه‌ها و مناسبات مختلف گفته شده است.  از نظر ما به عنوان معتقدان مذهبی و اسلامی حتی لفظ کتاب، یک لفظ مقدس و متبرک است و پروردگار متعال در قرآن کریم، لفظ کتاب را به صورت متعدد نام برده است، چون آنچه باعث تثبیت علم، فرهنگ و تمدن می شود، کتاب است. 

برای ما مسلمانان لفظ کتاب هم مقدس است

آیت‌الله شفیعی گفت: ماده این کلمه به معنی ثبات، استقرار و رسوخ است و کتاب را از این رو کتاب می‌نامند چون معلومات خود را به این وسیله تثبیت می‌کنند؛ تا آنجا که مرحوم شهید مطهری معتقد است این همه فرهنگ، تمدن و ترقی اخلاق و دانش به برکت کتاب است. ما باید همیشه مدیون کتاب و مجموعه‌های کلی و غیرکلی کتاب که توانسته‌اند این موهبت بزرگ را برای ما حفظ کنند باشیم. بارها گفته‌ام کتاب از مُد نمی‌افتد و تاریخ آن تمام نمی‌شود و هر چه در این حوزه کار کنیم، به پایان آن نمی‌رسیم.

هیچ کتابی جای کتاب دیگر را نمی‌گیرد 

متولی کتابخانه تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی ادامه داد: در کشور ما کتاب‌های موجود به حد و حصر نمی‌آیند. صدها هزار کتاب دیده و مرور کرده‌ام، هیچ کتابی جای کتاب دیگر را نمی‌گیرد و کتابی پیدا نمی‌کنید که با داشتن آن از دیگر کتب بی‌نیاز شوید. 

وی در پایان با تأکید بر اینکه کتاب را قدر بدانید، از برگزارکنندگان این نمایشگاه، ناشران، چاپخانه‌ها و فروشندگان کتاب، قدردانی کرد.

آنچه اولویت دارد ایجاد انگیزه برای مطالعه است

پس از آن دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان ضمن قدردانی از برگزاری نمایشگاه کتاب بر توجه به اهل قلم و حمایت از آنها در قالب همین نمایشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: توجه به اهل قلم و توزیع‌کنندگان کتاب یک نکته اساسی است، ولی آنچه اولویت دارد ایجاد انگیزه برای کتاب به عنوان مطالعه آن و نه صرفاً داشتن آن است. در این جنبه بسیار عقب هستیم. 

وی ادامه داد: در کشوری که برای خرید کتاب بُن تزریق می‌شود بیانگر آن است که ما مشکل بنیادی داریم. باید ببینیم اشکال کار کجاست و کسانی که اهل قلم و مطالعه هستند به این موضوع بپردازند.

مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب کار خوبی است اما نوآوری در هر نمایشگاه مهم است. باید به جنبه‌های ارزیابی و نقد اینکه چرا جامعه کشش ندارد و وقت زیادی برای مطالعه نمی‌گذارد، در نمایشگاه کتاب پرداخته شود. 

روزی که بُن را از مطبوعات برداشتیم معلوم است وظیفه خود را انجام داده‌ایم

استاندار سابق خوزستان با بیان اینکه امیدواریم به انتقادات ناشرین و فروشندگان کتاب توجه شود، گفت: روزی که بُن را از مطبوعات برداشتیم معلوم است وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

captcha