صدور مجوز اجرای تئاترهای محتوایی در مدارس
کد خبر: 3691922
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

صدور مجوز اجرای تئاترهای محتوایی در مدارس

گروه فرهنگی ـ رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون آموزش و پرورش از گروه‌های تئاتر خیابانی که علاقه‌مند به اجرا در مدارس هستند استفاده کرده است، بیان کرد: نمایش‌هایی که از لحاظ محتوایی و تناسب فضای فکری مناسب دانش‌آموزان باشد، مجوز اجرا در مدارس می‌گیرند.

فرهاد قاسم‌پور، رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از ابزار فرهنگی به ویژه نمایش در راستای اهداف پرورش استفاده کرد، افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه چیز را به صورت متوازن دیده و یکی از شش ساحت تربیتی، هنری را ساحت زیبایی‌شناختی تعریف کرده است.
استفاده از ابزار هنر برای انتقال آموزش بهتر در مدارس
وی ادامه داد: در برنامه درس ملی و مبانی نظری سند تحول، نوشته شده است که این ساحت تربیتی و هنری زیباشناختی احاطه‌ بر ساحت‌های دیگر دارد، به عبارت دیگر می‌گوید: « این ساحت‌ در خدمت همه ساحت‌های دیگر است تا آنها بتوانند اهداف خود را مطالبه کنند»، این سند می‌خواهد بگوید که ما از زبان هنر برای بیان همه مفاهیمی که در درس‌هایمان است، می‌توانیم استفاده کنیم تا آموزش به شیوه بهتری انجام شود.
رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در جشنواره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش که 70 رشته دارد، ما یک میلیون نفر شرکت کننده در 5 حوزه هنرآوایی، نمایشی، دستی، تجسمی، آفرینش ادبی و پژوهشی، رسانه و فضای مجازی داشتیم.
وی ادامه داد: چند روزه پیش به مدرسه‌ای رفتیم که جشنواره کف مدرسه داشتند و سرود، نمایش با همکاری مدیر مدرسه، دبیر هنر، پرورشی و ادبیات اجرا می‌کردند، البته این را هم باید گفت که در همه مدارس ما جشنواره برگزاری نمی‌شود مثلا مدرسه‌ای یک گروه نمایش دارد و همان یک گروه در مناسبت‌های مختلف اجرا می کند و بعد هم به مرحله شهرستان و استان می‌رود.
قاسم‌پور با بیان اینکه رشته نمایش خیابانی ابتکار خراسان رضوی است که به جشنواره فرهنگی و هنری اضافه شده و در مرحله کشوری چنین رشته‌ای نیست، عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم که اجرای نمایش در مدارس به علت کمبود متن و نبود هزینه کافی کمرنگ شده است، برای اینکه روح نمایش در مدارس جاری شود، به این فکر افتادیم تا مدلی از نمایش ارزان پیدا کنیم.
جشنواره نمایش زنگ تفریح ابتکار مشهد
رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم که در دنیا به تئاتر خیابانی، تئاتر فقیر می‌گویند، برای این نوع نمایش الگوی مدرسه‌ای تعریف کردیم، اینکه بازیگران سه تا 5 نفر باشند و زمان آن حداکثر 12 دقیقه باشد و بشود آن را در مدرسه اجرا کرد، اسم آن را جشنواره نمایش‌های زنگ تفریح گذاشتیم. 

تئاترهایی که از لحاظ محتوایی و فکری مناسب دانش‌آموزان باشد در مدارس مجوز اجرا می‌گیرد
قاسم‌پور در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون آموزش و پرورش از گروه‌های تئاتر خیابانی که علاقه‌مند به اجرا در مدارس هستند استفاده کرده است، بیان کرد: اکنون حدود 5 نمایش که روی صحنه اجرا دارند، مجوز اجرای دانش‌آموزی را گرفتند، ما تنها کاری که می‌کنیم، مجوز اجرای نمایش را به گروه‌ها می‌دهیم، البته نمایش‌هایی که از لحاظ محتوایی و تناسب فضای فکری مناسب دانش‌آموزان باشد.

captcha