سایه سنگین آموزش‌محوری؛ مانع فعالیت آموزش و پرورش در زمینه نمایش
کد خبر: 3691929
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

سایه سنگین آموزش‌محوری؛ مانع فعالیت آموزش و پرورش در زمینه نمایش

گروه فرهنگی ـ معاون پرورشی و فرهنگی آموزشی و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در زمینه نمایش فعالیت آموزش و پرورش کم است و سایه سنگین آموزش‌محوری نمی‌گذارد که در زمینه هنری به ویژه نمایش فعالیت داشته باشیم.

براتعلی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزشی و پرورش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در پاسخ به این سوال که چقدر در آموزش و پرورش از هنر به ویژه تئاتر استفاده می‌شود، اظهار کرد: در آموزش و پرورش برای تعمیق یادگیری و ماندگار و پایدارتر شدن مباحث مختلف علمی و...، معلمان از شیوه نمایش‌ استفاده می‌کنند که این یک نوع روش تدریس است.

نیازمند هنرمندانی هستیم تا مفاهیم انتزاعی را در مدارس اجرا کنند

وی ادامه داد: برای نشان دادن مفاهیم ایثارگری به دانش‎آموزان، این مفاهیم در قالب نمایش توسط معلمان یا دانش‌آموزان اجرا می‌شود اما به صحنه کشیدن مفاهیم انتزاعی همانند روح و مرگ سخت است و دستمان برای نشان دادن این مفاهیم که برای بچه‌ها سوال‌های زیادی ایجاد می‌کند خالی است، ما به هنرمندانی نیاز داریم تا بتوانند مفاهیم انتزاعی را برای دانش‌آموزان اجرا کنند.

منصوریان در ادامه گفته‌های خود افزود: مفاهیم سبک‎تر و عینی‌تر همانند مفاهیم اخلاقی در ‌آموزش و پرورش در قالب ‌هنری اجرا می‌شود، حوزه‌های هنری ما باید با حوزه‌هایی که در حیطه هنر به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند در ارتباط باشند تا بتوانیم با همکاری دانشگاه و هنرمندان و به ویژه مجموعه‌ جهاد دانشگاهی که هنرمندان بسیاری در گرایش‌های مختلف هنری تربیت کرده است، مفاهیم انتزاعی را در قالب هنر به دانش‌آموزان نشان دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مدارس فعالیت‌های فوق برنامه‌ای همچون نمایش وجود دارد که استعداد افراد شناسایی شود، تصریح کرد: یکی از رشته‌های جدی ما در مسابقات دانش‌آموزی بحث نمایش است، رشته‌ای که شاخه‌های مختلفی همانند نمایش عروسکی، صحنه‌ای، نمایشنامه‌خوانی دارد و دانش‌آموزان به صورت جدی در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزشی و پرورش خراسان رضوی از اجرای نمایش‌های درون مدرسه‌ای خبر داد و اظهار کرد: در زمینه نمایش در مدارس استعدادیابی می‌شود و برای سطوح بالاتر کانون‌های فرهنگی و تربیتی مراکزی هستند که به استعدادهای هنری در زمینه نمایش‌ آموزش می‌دهند تا کارهای بهتری ارائه دهند.

سایه سنگین آموزش‌محوری؛ مانع فعالیت آموزش و پرورش در زمینه نمایش

وی ادامه داد: در زمینه نمایش فعالیت آموزش و پرورش کم است و سایه سنگین آموزش‌محوری نمی‌گذارد که در زمینه هنری به ویژه نمایش فعالیت داشته باشیم، اما در سال‌های اخیر وضعیت آموزش و پرورش در زمینه هنری بهتر شده، به ویژه در برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری که سالی یک‌ بار در کل استان برگزار می‌شود.

سایه سنگین آموزش‌محوری؛ مانع فعالیت آموزش و پرورش در زمینه نمایش

منصوریان در ادامه گفته‌های خود در خصوص مسائل تربیتی دانش‌آموزان، افزود: ما در حوزه مسائل تربیتی با احتیاط بیشتری حرکت می‌کنیم، دلیلش این است که ما تعلیم و تربیت را یک امر حاکمیتی می‌دانیم، اگر جامعه برای درمان جسمانی خودش مرجعیت نظام روحانی را می‌پذیرد و خوددرمانی را خوب نمی‌داند، در نظام تعلیم و تربیت هم خانواده و جامعه باید مرجعیت دستگاه تعلیم و تربیت را بپذیرند و خود را با اهداف آموزش و پرورش در زمینه درس و تربیت تطبیق دهند.

وی ادامه داد: مداخله دستگاه‌ها، شرایط اجتماعی و خانوادگی، عناصر اجتماعی گاهی مضر فعالیت آموزش و پرورش و بر هم زننده نظام تربیتی ما هستند، به همین خاطر شاید خروجی خوبی نداشته‌ایم.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: ما از حوزه خواستیم تا روحانی مستقر در مدرسه داشته باشیم و مباحث دینی را به دانش‌آموزان آموزش دهند، تمایل داریم تا افراد هنری و ورزشی هم بیایند و از میان دانش‌آموزان استعدادیابی کنند چراکه آنها سرمایه کشور هستند.

انتهای پیام

captcha