قرآن دلایل پرداخت زکات را بیان کرده است
کد خبر: 3692059
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
موسوی:

قرآن دلایل پرداخت زکات را بیان کرده است

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: خدای متعال در آیات متعدد ار جمله در آیات سوره مبارکه واقعه دلایل محکم پرداخت زکات را بیان کرده است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 27 بهمن‌ماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار با اشاره به اینکه چه کار کنیم به راحتی و عاشقانه زکات بپردازیم و نه تنها در پرداخت آن تعلل نکنیم بلکه از پرداخت آن لذت ببریم، اظهار کرد: برای این کار ابتدا باید ریشه‏‌هاى اعتقادى و فكرى و فرهنگى را اصلاح کنیم.
وی افزود: اگر بر این اعتقاد و باور باشیم که هستى ما و فكر و علم و قدرت و ابتكار و توفیقى كه داریم، از خداوند است و حتّى در كشاورزى نقش ما تنها بذرافشانى و آبیارى است، امّا فرستادن آب و جذب آن توسط زمین و شكوفایى بذر در درون آن، نور و هوا، رویاندن و خروج خوشه‏‌ها از خداست و به تعبیر قرآن در سوره واقعه آیه 63 تا 65: «أَ فَرَءَيْتُم مَّا تحَرُثُونَ»؛ «ءَ أَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نحْنُ الزَّارِعُونَ»؛ «لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ» «آيا هيچ درباره آنچه كشت مى‏كنيد انديشيده‏ ايد. آيا شما آن را مى‏‌رويانيد يا ما مى‏‌رويانيم. هر گاه بخواهيم آن را مبدّل به كاه در هم كوبيده مى‏‌كنيم كه تعجّب كنيد».
حجت‌الاسلام موسوی در ادامه به آیه 68 تا 70 سوره مبارکه واقعه اشاره کردو گفت: خدای متعال در این آیه فرموده است: «أَ فَرَءَيْتُمُ الْمَاءَ الَّذِى تَشْرَبُونَ»؛ «ءَ أَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نحْنُ الْمُنزِلُونَ»؛ «لَوْ نَشَاءُ جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْ لَا تَشْكُرُونَ»؛ «آيا به آبى كه مى‏‌نوشيد انديشيده‏‌ايد. آيا شما آن را از ابر نازل كرده‏‌ايد يا ما نازل مى‏كنيم. هر گاه بخواهيم، اين آب گوارا را تلخ و شور قرار مى‏دهيم؛ پس چرا شكر نمى‏كنيد».
امام جمعه قیدار با تاکید بر اینکه اگر این ها را باور کنیم هرگز در پرداخت زکات بخل نمی‌کنیم به آسانی و عاشقانه زکات و خمس مالمان را می‌پردازیم، گفت: اگر بدانیم و باور کنیم که بى‏‌اعتنایى به فقرا ما را به سرنوشت قارون‌‏ها گرفتار مى‌‏كند كه خود و خانه و سرمایه‏‌اش یک جا به زمین فرو رفتند، « فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ » که داستان قارون در آیه 81 از سوره مبارکه قصص است. این همه بخل در كار نخواهد بود.
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: در سوره مبارکه قصص داستان قارون را در آیه 78 می‌خوانیم که «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ»؛ «[قارون] گفت من اينها را در نتيجه دانش خود يافته‏ ام آيا وى ندانست كه خدا نسلهايى را پيش از او نابود كرد كه از او نيرومندتر و مال‏ اندوزتر بودند و[لى اين گونه] مجرمان را [نيازى] به پرسيده شدن از گناهانشان نيست.
وی افزود: اگر انسان بداند طبق راویت زكات‏ دهنده در هر یک از آسمان‏‌هاى هفت‏گانه به نام مقدسى خوانده مى‏شود، در آسمان اوّل به نام «سخىّ»، در آسمان دوم «جواد»، در آسمان سوم «معطى‏»، و در آسمان‏هاى دیگر«مبارك»،«محفوظ»،«منصور» و «مغفور» نامیده مى‏شود در پرداخت زکات کوتاهی نمی‌کند.
captcha