مشاوره قرآنی؛ فعالیت‌ تخصصی مورد استقبال مؤسسات قرآن و عترت
کد خبر: 3692107
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

مشاوره قرآنی؛ فعالیت‌ تخصصی مورد استقبال مؤسسات قرآن و عترت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ کارشناس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمینه فعالیت‌های تخصصی در یک سال گذشته، بخش ارائه مشاوره‌های قرآنی مورد استقبال خوبی از سوی فعالان در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت قرار گرفته است.

حسن فریبرزراد، کارشناس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: در بازدید حضوری بر اساس شیوه‌نامه نظارت مؤسسات و انطباق آن با موارد موجود در اساسنامه هر مؤسسه قرآنی، فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: روش دوم نظارت بر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، ارائه گزارش فعالیت مؤسسات قرآنی است، در این نوع از نظارت، هر مؤسسه قرآنی موظف است که هر سال حداقل یک گزارش عملکرد بر طبق اساسنامه را جهت تمدید مجوز خود برای سال آینده ارائه کند، این ارائه به صورت مکتوب و بر روی لوح‌فشرده انجام می‌شود.
عملکرد طبق اساسنامه، بهترین حالت فعالیت قرآنی
فریبرزراد اضافه کرد: بهترین حالت برای فعالیت مؤسسات قرآنی، عملکرد بر اساس بندها و موارد قید شده در اساسنامه‌ها و موضوعات گنجانده شده در آن است؛ هر مؤسسه قرآنی باید چهارچوب قانونی خود را داشته باشد که این چهارچوب از ثبت مؤسسات و گرفتن پروانه فعالیت آغاز می‌شود.
کارشناس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: مؤسساتی که در حوزه فرهنگ تعریف می‌شوند، باید پروانه فعالیت داشته باشند، پس حوزه کاری نظارت و ارزیابی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن دسته از مؤسساتی است که مجوز خود را از این نهاد دریافت کرده‌اند و باید گفت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مؤسسات بدون مجوز مسئولیتی ندارند.
وی گفت: در گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی، ساز و کار خود را داشت و سازمان تبلیغات اسلامی نیز برای صدور مجوزها رویه خود را پیش می‌گرفت، اما از حدود یکسال گذشته «دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت» که حاصل کار مشترک این دو نهاد است، روند اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی را پیگیری می‌کند.
فریبرزراد بیان کرد: هم‌اکنون مراحل دریافت مجوز برای مؤسسات قرآنی از طریق سایت «تلاوت» انجام می‌شود و هیچ یک از دو نهاد وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به صورت حضوری به پذیرش درخواست تشکیل مؤسسات قرآنی نمی‌پردازند، مؤسساتی هم که قبل از تشکیل دبیرخانه مشترک رسیدگی، مجوز فعالیت گرفته‌اند، اکنون برای تمدید یا تغییر در مجوز خود به همان نهادی که در زمان اعطای مجوز مراجعه کرده‌اند، هدایت می‌شوند.
تعیین مسیر مؤسسات قرآنی با تعریف فعالیت‌ها در اساسنامه
وی ادامه داد: زمان اعطای مدرک به مؤسسات قرآنی، بخش‌های متنوعی برای فعالیت‌ در این مراکز فرهنگی ـ قرآنی وجود دارد و از جمله این بخش‌ها می‌توان به آموزش عمومی و تخصصی، مشاوره و سایر بخش‌ها اشاره کرد که هر کدام از این بخش‌ها با توجه به مستندات قرآنی ارائه شده توسط متقاضیان و ظرفیت‌های موجود در هر مؤسسه در اساسنامه و مجوزها قید شده است و این اقدام نیز نوعی از چارچوب‌بندی در کار مؤسسات قرآنی را صورت می‌دهد.
فریبرزراد اظهار کرد: با توجه به بخش‌های فعالیتی هر مؤسسه و توانمندی فعالان قرآنی مؤسسات، هدف‌گذاری‌های قرآنی هر مؤسسه، روند اجرایی به خود می‌گیرد و مؤسسات یا به سمت فعالیت‌های عمومی حرکت می‌کنند و یا با رویکرد فعالیت‌های تخصصی قرآنی کار خود را ادامه می‌دهند.
وی با بیان اینکه در شهرستان‌های خراسان رضوی با توجه به برخی محدودیت‌ها، بیشتر فعالیت مؤسسات قرآنی روند عمومی به خود می‌گیرد، ابراز کرد: در شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌های مناسب قرآنی، مؤسسات بیشتری با رویکرد فعالیت‌های تخصصی کار می‌کنند.
فریبرزراد ادامه داد: البته در زمینه سنجش و ارزیابی، برخی موارد تشویقی نیز وجود دارد که در این زمینه نیز مؤسسات و فعالان برتر قرآنی معرفی شده و مورد تشویق قرار می‌گیرند که از جمله این تشویق‌ها می‌توان به تقدیر از مؤسسات همکار در برگزاری آزمون‌های قرآن و عترت اشاره کرد.
پایه‌گذاری مدارس قرآنی، نمونه‌ای از عملکرد مؤسسات قرآن و عترت
وی با اشاره به خروجی مناسب مؤسسات قرآنی در بخش‌های مختلف فعالیتی عنوان کرد: طرح‌های ماندگار و مستمر در اجرا و تولید محتوا و کالاهای قرآنی از جمله خروجی‌های مطلوب مؤسسات است، همچنین تشکیل و پایه‌گذاری مدارس قرآنی یکی دیگر از نمونه‌های عملکرد مؤسسات قرآنی و ارتباط مناسب آن‌ها با آموزش و پرورش است.
فریبرزراد ابراز کرد: مؤسسات قرآنی با توجه به توانمندی، خلاقیت و البته مجوزهایی که در بحث ارائه کالاهای قرآنی دارند، می‌توانند در قالب‌های مختلف به ارائه و تولید این کالاها بپردازند، البته در زمینه تولید هر محصول قرآنی در حوزه فعالیت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت‌ها نسبت به هریک از محصولات ارائه شده، انجام می‌پذیرد تا از هرگونه تخلف پیشگیری شده و آثار با نام تولیدکننده‌ها ثبت شود.
مشاوره قرآنی؛ فعالیت‌ تخصصی جدید و مورد استقبال مؤسسات
کارشناس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بیشتر تولیدات قرآنی مؤسسات در خراسان رضوی به سمت نشر مکتوب رفته است و در قالب کتاب و نرم‌افزار ارائه می‌شود، در زمینه فعالیت‌های تخصصی نیز طی یک سال گذشته بخش ارائه مشاوره‌های قرآنی مورد استقبال خوبی از سوی فعالان در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت قرار گرفته است.

 انتهای پیام

captcha