دکترین سلامت از نگاه دین ایجاد شود
کد خبر: 3692116
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸

دکترین سلامت از نگاه دین ایجاد شود

گروه اجتماعی: یک استاد دانشگاه گفت: قبل از نظام سازی باید به دنبال تشکیل دکترین باشیم و بدون تشکیل دکترین سلامت قادر به نظام سازی در این حوزه نخواهیم بود.

به گزارش ایکنا از قم؛ دکتر سیدجواد حسینی، استاد دانشگاه در اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت که 26 بهمن ماه با عنوان «دین و سلامت» برگزار شد، گفت: فعالیت های بسیاری در خصوص آینده پژوهی حوزه سلامت انجام دادیم اما قصد دیکته کردن آنها را نداریم. بلکه قصد داریم با همفکری گروه های مختلف به نتیجه ای جامع برسیم.

وی با انتقاد با این گفتار که طلاب نمی توانند با یکدیگر کار گروهی انجام دهند، ادامه داد: روحانیون و طلاب علوم دینی صادق ترین و صالح ترین افراد برای فعالیت و مباحثه علمی هستند و ما می توانیم در کنار یکدیگر به راحتی تعامل و فعالیت علمی داشته باشیم.

این کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه حوزه سلامت در طب محدود نمی شود، بیان کرد: موضوع این نشست طب اسلامی نیست بلکه رابطه میان طب و سلامت عام و خاص مطلق است و محدوده سلامت بسیار گسترده تر از طب است؛ اگر من به عنوان پزشک در خصوص سلامت جسمی حرف برای گفتن داشته باشم، دین در خصوص حوزه گسترده تر سلامت نظریه و حرف های بیشتری دارد. 

وی با تاکید بر اینکه باید عالم به زمان خود باشیم، گفت: درست است که در حوزه سلامت روایات بسیاری داریم اما این روایات به این صورت برای مردم تبیین نخواهد شد. اگر فعالیت های انجام شده بر روی ریل و فرم مشخص صورت نگیرد دچار پراکنده گویی می شویم و مطالب ما قابل استفاده عموم مردم جامعه نخواهد بود. حوزه و دانشگاه هر کدام ریل گذاری مشخص خود را دارند پس باید به دنبال ریل گذاری میان رشته ای باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه روش پژوهشی حوزه قابل فهم برای دانشگاهیان نیست اظهار کرد: امروز دور هم جمع شده ایم تا بر پایه قواعد دینی روش جدیدی اتخاذ نماییم تا بتوانیم آن را با زبانی جدید به دانشگاه و سایر مجامع علمی ارائه دهیم. قبل از نظام سازی باید به دنبال تشکیل دکترین داشته باشیم و بدون تشکیل دکترین سلامت قادر به نظام سازی در این حوزه نخواهیم بود.
این پژوهشگر حوزه سلامت در ادامه گفت: قدم اول ما قدم پژوهشی است. انبار بسیاری از اطلاعات موجود است و ما باید بتوانیم از این انبار بزرگ اطلاعات دکترین استخراج کنیم. به عنوان مثال دکترین طهارت، صلاه، مالکیت معلوم است اما دکترین سلامت مشخص نیست.  از یک قاعده اصولی لاضرر و لا ضرار هزاران حکم استخراج کردیم اما از کلوا و اشربوا و لاتسرفوا یا کل یعمل علی شاکلته چیزی در نیاوردیم.

حسینی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت اجتماعی گفت: سلامت اجتماعی بسیار مهم تر از سلامت جسمی است و نسل امروز و فرزندان ما با وجود گسترش بسیار سریع تکنولوژی و فضای مجازی در حوزه سلامت اجتماعی در معرض خطر هستند. 

وی در پایان خطاب به طلاب کارشاس حوزه سلامت افزود: امروز جای خالی شما در همایش های مرتبط با سلامت معنوی احساس می شود. ما باید با مقابله با نگاه های متحجرانه و سنتی در حوزه و عدم درک این مسئله، افکار و دستاورد های خود را در سطح علوم روز دنیا منعکس کنیم.

انتهای پیام/

captcha