تأثیر منفی رقابت حوزه دارو بر سلامت مردم/ تقاضایی که قسم پزشکی را می‌شکند
کد خبر: 3692127
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
شریفی‌نیا تصریح کرد:

تأثیر منفی رقابت حوزه دارو بر سلامت مردم/ تقاضایی که قسم پزشکی را می‌شکند

گروه سلامت: عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه حوزه دارو نباید رقابت محور باشد، گفت: ورود رقابت به حوزه دارو و سلامت، تقاضای القایی را افزایش داده و داروساز را مجبور به عمل کردن به خلاف قسم پزشکی خود می‌کند.

تأثیر منفی رقابت در حوزه دارو بر سلامت مردم/ تقاضایی که قسم پزشکی را می‌شکند
 
حسام الدین شریف‌نیا، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اهمیت نظارت دولت برای کنترل وضعیت تولید، عرضه و توزیع دارو و پیشگیری از تقاضای القایی اظهار کرد: دولت برای انتفاع عمومی و سلامت مردم عموما باید به بازار سلامت ورود پیدا کنند چرا که دولت‌ها موظف هستند سلامت را برای همه مردم در نظر بگیرند.
وی بیان کرد: بازار سلامت متفاوت از سایر بازار‌های دیگر است؛ در بازار سلامت عدم تقارن اطلاعات بین مصرف کننده و خریدار و کالا وجود دارد، اما در بازار‌های دیگر مانند بازار گوشی همراه این هم پوشانی وجود دارد، شما یک گوشی می‌خرید چرا که خود احساس می‌کنید به آن نیاز دارید، اما در حوزه سلامت این گونه نیست مثلا در بازار دارو، دارویی را به شما می‌فروشند که اساسا اطلاعاتی در مورد نیاز یا عدم نیاز به آن برای شما وجود ندارد چنانکه اصلا ممکن است به آن دارو نیاز نباشد، این مسأله موجب به وجود آمدن تقاضای القایی می‌شود.
عضو انجمن اقتصاد دارویی کشور با بیان اینکه نباید رقابت را وارد عرصه دارو کرد، گفت: عوارض خارجی تصمیمات ما در بازار که مبتنی بر رقابت است؛ تأثیر زیادی بر حوزه سلامت دارد، و به همین دلیل سازمان‌هایی که بر دارو تأثیر دارند در این حوزه مداخله می‌کنند نخست باید بدانند که دارو یک کالای مصرفی عمومی نیست و دوم اینکه هرگونه تصمیم آنان سلامت مردم را متأثر می‌کند.
وی ادامه داد: اگر رقابت وارد حوزه دارو شود، تقاضای القایی به وجود می‌آید، اگر به این سمت برویم که هر بیماری که به داروخانه می‌رود هر آنچه که او تقاضا کرد یا پزشکی به او گفته آن دارو را تهیه کند در حالیکه آن فرد به این دارو نیاز ندارد داروساز به دلیل رقابت با داروسازی دیگری بلافاصله دارو را بدون سنجیدن سود و زیان فرد به او بفروشد، مطمئنا اولین چیزی که تهدید می‌شود سلامت آن فرد مراجعه کننده‌است.
شریف‌نیا تأکید کرد: داروساز باید به سمتی برود که سود و زیان بیمار را بسنجد، در حال حاضر موارد زیادی از تقاضا‌هایی وجود دارد که متقاضی در داروخانه به واسطه صداقت و رفتار داروساز نمی‌تواند خدمت بگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آجا یادآور شد: اگر داروساز به دارو به چشم کالای رقابتی بنگرد، در آنجا سود خود را در نظر می‌گیرد و نه سود بیمار را. این کار شکستن سوگندی است که یاد کرده است.
captcha