تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان وجاهت آن را از بین می‌برد
کد خبر: 3692143
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
مولوی عبدالحمید:

تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان وجاهت آن را از بین می‌برد

گروه اجتماعی - امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مطرح کشور است و سیستانی و بلوچ سال‌هاست که بدون هیچ گونه تنش در کنار هم زیسته‌اند، لذا این تقسیم‌بندی‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه وجاهت استان را هم از بین می‌برد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه، 27 بهمن‌ماه گفت: مدتی است که طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان از سوی دو تن از نمایندگان این استان در مجلس مطرح شده است که ما آن را به نفع مردم و منطقه نمی‌دانیم.
وی ادامه داد: وزیر کشور نیز این طرح را به نفع استان نمی‌دانند و در دولت هم تمایلی به این تقسیم وجود ندارد، با این‌حال برخی نمایندگان استان در مجلس بر اجرای این طرح اصرار دارند، البته سایر نمایندگان نیز مخالفت کرده‌اند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مطرح کشور است و سیستانی و بلوچ سال‌هاست که بدون هیچ گونه تنش در کنار هم زیسته‌اند، لذا این تقسیم‌بندی‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه وجاهت استان را هم از بین می‌برد.
وی افزود: این‌که ما بگوییم از دوراهی زابل به بالا، استان «سیستان» بشود، زاهدان با خاش و سراوان یک استان بشود، ایرانشهر را با چند شهر دیگر به یک استان و چابهار را به «استان ساحلی» تقسیم کنیم، به صلاح نیست.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: اجرای این طرح در دیگر استان‌ها نیز چندان تأثیری نداشته و ما تجربه داریم استان‌هایی که تقسیم شده‌اند شاهد هیچ تاثیر مثبتی در خود نبوده‌اند، بلکه علاوه بر اینکه بافت‌های جمعیتی موجود را به‌هم زده است، اوضاع‌شان نیز به همان حالت قبلی باقی مانده ‌است.

تقسیم استان سیستان‌وبلوچستان وجاهت آن را از بین می‌برد

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان دارای مشکلات بسیاری از جمله بیکاری و بسته بودن مرز رنج می‌برند، در حالی که اگر مرزها باز باشند و از معادن و سایر استعدادهای استان در جهت اشتغالزایی استفاده شود، مشکلات استان برطرف خواهد شد.
مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: از نمایندگان استان می‌خواهیم تا بجای پیگیری طرح تقسیم استان، برای حل مشکلات مردم از طریق اقداماتی مانند اشتغال‌زایی و اختصاص اعتبارات بیشتر تلاش کنند.

انتهای پیام

captcha