واکاوی شخصیت در قرآن
کد خبر: 3692163
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

واکاوی شخصیت در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- بنابر آیات قرآن کریم، انسان موجودی است دوبعدی. از یک سو ریشه در خاک دارد که همان جنبه مادی اوست و از سوی دیگر رو به بارگاه اعلی و ربوبی دارد که جنبه باطنی یا بُعد معنوی انسان است یا به بیان دیگر، بُعد ملکوتی آدمی.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بنابر آیات قرآن کریم، انسان موجودی است دوبعدی. از یک سو ریشه در خاک دارد که همان جنبه مادی اوست و از سوی دیگر رو به بارگاه اعلی و ربوبی دارد که جنبه باطنی یا بُعد معنوی انسان است یا به بیان دیگر، بُعد ملکوتی آدمی. میان این دو جنبه وجودی انسان هماره کشمکش هست. که در برخی از انسان ها بُعد مادی بر بعد ملکوتی چیره می شود و در برخی دیگر جنبه ملکوتی بر جنبه مادی.

شخصیت به الگوهایی از افکار و رفتارهای خاص اشاره دارد
حجت الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌ و گو با ایکنا، اظهار کرد: شخصیت به الگوهایی از افکار، احساس ها و رفتارهای خاص اشاره دارد که در طول زمان و موقعیت های گوناگون، پایدار است و یک شخص را از شخصی دیگر متمایز می سازد و مناسب‌ترین واژه‌ای که قرآن کریم برای شخصیت یا منش و خوی به کار می‌برد، واژه«شاکله»است.
وی ادامه داد: تلاش دیگران هر چند در شناخت مسائل روان تخصص داشته باشند برای شناخت شخصیت افراد کافی نیست، زیرا شخصیت انسان در زیر صدها حجاب رفتار تصنّعی و تکلّف‌آمیز پنهان بوده و پی بردن به عمق وجود شخصیت افراد کار آسانی نیست و در همین زمینه امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: خداوند همه کارهای مؤمن را به او واگذار کرده، جز اینکه به او اجازه نداده است که خود را خوار و بی شخصیت کند.  
وی تاکید کرد: این انسان است که ممکن است یک انسانی باشد منهای انسانیت، چرا که آن چیزهایی که ما آنها را انسانیت انسان می‌دانیم، آن چیزهایی است که به انسان «شخصیت» می‌دهد، نه آن چیزهایی که ملاک شخصی انسان است.
هدف از شخصیت ها در قرآن قصه گویی نبوده است
حجت‌الاسلام میر عبدالعظیم گلدوست، امام جمعه صوفیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هدف از شخصیت ها در قرآن قصه گویی نبوده است بلکه با معرفی این اشخاص هدف راه و صراط مستقیم را نمایان می سازند و انبیاء و اولیاء الهی نشانه ایی از الله هستند و خدا به عنوان وسیله در قرآن معرفی فرموده است و در آیه 13 سوره حجرات می خوانیم: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.
حجت‌الاسلام گلدوست ادامه داد: پيشوايان اسلام تأکيد داشته‌اند که چنانچه در دوران کودکى فرد آموزش‌هاى لازم را ببيند اين آموزش‌هاى تکاملى مى‌تواند به بهره‌ورى مفيد در دورهٔ بزرگسالى منتهى شود. دين اسلام رعايت معيارهاى اسلامى را در امر فرزندپرورى به‌عنوان يکى از وظايف والدين مطرح نموده است.
امام‌جمعه صوفیان شخصیت را همان شاکله دانست و یادآور شد: شخصیت همان شاکله است و شاکله همان ملکات نفسانی است که مقتضی رفتار، پندار و گفتار و احساسات خاص است و اعمال انسان را در جهت خاص شکل می دهد و در برابر شخصیت های الهی قرآن شخصیت های شیطانی نظیر فرعون قرار دارند که وجودشان را خصلت های شیطانی فراگرفته است.
حجت‌الاسلام گلدوست از لزوم متصل شدن انسان ها به اولیاء گفت و تاکید کرد: عمده انسان های کره زمین اگر می خواهند نجات پیدا کنند باید خود را متصل به انبیاء و اولیاء الهی کنند و درغیر اینصورت در منجلاب شخصیت های شیطانی غرق خواهند شد.

captcha