تربیت قرآنی دانش‌آموزان استثنایی پربازده بوده است
کد خبر: 3692202
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

تربیت قرآنی دانش‌آموزان استثنایی پربازده بوده است

گروه جامعه ــ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه معلمان قرآن مدارس استثنایی، مهارت‌های لازم را در دوره‌های ضمن خدمت آموزش می‌بینند، گفت: در حال حاضر اگر قرآن‌خواندن دانش‌آموزان استثنایی از دانش‌‌آموزان عادی، بهتر نباشد قطعاً ضعیف‌تر نیست، حتی بچه‌های کم‌توان ذهنی ما هم که حدود 30 درصد از بقیه دانش‌آموزان کم‌تر هستند، در کلاس‌ها روخوانی قرآن را یاد می‌گیرند.

تربیت قرآنی دانش‌آموزان استثنایی پربازده بوده است

مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سوال که آیا شیوه‌نامه‌ای برای روش تدریس قرآن کریم به دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد؟ گفت: معلم‌های ما در دوره ضمن خدمت، مهارت‌های لازم برای شیوه تدریس قرآن به دانش‌آموزان استثنایی را آموزش می‌بینند، در بودجه سالیانه آموزش و پرورش نیز سهمی را برای تربیت قرآنی این دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم که بحمدالله در حال حاضر اگر قرآن‌خواندن بچه‌های ما از دانش‌‌آموزان عادی، بهتر نباشد قطعاً ضعیف‌تر نیست، حتی بچه‌های کم‌توان ذهنی ما هم که حدود 30 درصد از بقیه دانش‌آموزان کم‌تر هستند، در کلاس‌ها روخوانی قرآن را یاد می‌گیرند.

قدمی افزود: در کل کشور 17هزار معلم برای دانش‌آموزان استثنایی داریم، در دوره ابتدایی خود معلم‌های اصلی، آموزش قرآن را به عهده دارند و مسئولان امور تربیتی کمک می‌کنند، در دو سه سال گذشته، دوره‌های ضمن خدمت برگزار شده و دوره‌های تخصصی به بیش از 60 مورد رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: خوشبختانه ما قرآن را برای دانش‌آموزان استثنایی به صورت «بِرِیل» تبدیل کرده‌ایم، همچنین بهترین‌های مدارس را که در زمینه قرائت، حفظ، تفسیر و ... با استعداد باشند، هر ساله در مسابقات کشوری مشهد شرکت می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چه رویکردی برای دانش‌آموزان استثنایی مدنظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: در این سند، بحث تفاوت‌های فردی به خوبی دیده شده و تاکید شده است منطبق بر آموزش فراگیر، بچه‌های ما کنار بچه‌های عادی تحصیل کنند که ما تاکنون بر این اساس، 60 هزارنفر را به مدارس عادی منتقل کرده‌ایم؛ مدارس استثنایی از بین نمی‌رود اما فقط بچه‌های چندمعلولیتی که معلولیت‌های شدید دارند در این مدارس باقی می‌مانند و بچه‌های ناشنوا، نابینا و دارای مشکلات جسمی حرکتی در مدارس عادی تحصیل خواهند کرد.

قدمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طرح پیوند بین مسجد و مدرسه در مدارس استثنایی اجرا شده است؟ گفت: ما این طرح را فعلاً اجرا نکرده‌ایم زیرا بچه‌ها به راحتی نمی‌توانند به مسجد طردد کنند و باید حتماً اولیای آنان توجیه شوند، طرحی را برای آموزش اولیا تدارک دیده‌ایم، از این روی تاکنون برای بیش از 200 هزار نفر ساعت، آموزش را آغاز کرده‌ایم، برای حدود 4 هزار دانش‌آموز استثنایی بی‌سرپرستی که داریم هم از طریق مدیران مدارس پیگیری می‌کنیم، اگرچه هزینه‌ برای دانش‌اموزان استثنایی، چهار یا پنج برابر بچه‌های عادی است اما بحمدالله خروجی‌های خوبی داریم.

انتهای پیام/

captcha