ضرورت رهبری اخلاقی با محوریت جوانان در جوامع امروزی
کد خبر: 3692226
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
ابویی؛

ضرورت رهبری اخلاقی با محوریت جوانان در جوامع امروزی

گروه جامعه_ مدیرعامل خانه شهریاران جوان در یادداشتی نوشت: جوانان در هر دوره و برهه زمانی یکی از عناصر مهم جوامع محسوب می‌شوند به گونه‌ای که در بسیاری از کشور‌های پیشرو در زمینه اخلاق، اولویت برنامه‌ریزی‌های‌شان، در زمینه‌های مرتبط با حوزه تربیتی جوانان است.

ضرورت رهبری اخلاقی با محوریت جوانان در جوامع امروزی
 
به گزارش ایکنا؛ محمد ابویی، مدیرعامل خانه شهریاران جوان با ارسال یادداشتی به این خبرگزاری بر ضرورت رهبری اخلاقی با محوریت جوانان در جوامع امروزی تاکید کرد که متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
جوانان در هر دوره و برهه زمانی یکی از عناصر مهم جوامع محسوب می‌شوند به گونه‌ای که در بسیاری از کشور‌های پیشرو در زمینه اخلاق، اولویت برنامه‌ریزی‌هایشان، در زمینه‌های مرتبط با حوزه تربیتی جوانان است.
 
اصول تربیتی جوانان، یکی از مبانی مورد توجه کشور‌های پیشرفته و در حال پیشرفت است؛ بسیاری از روانشناسان اجتماعی پیرامون این موضوع پژوهش‌های بسیاری انجام داده اند و نتایج آن تحت اصولی به نام رهبری اخلاقی مورد توجه مسئولان و متولیان امور جوانان قرار گرفته است.

«الیوت ارونسون» به‌عنوان یکی‌از برجسته‌ترین روانشناسان اجتماعی در عصر حاضر، از اولین پژوهشگرانی بود که دیدگاه‌های اخلاقی و سبک‌های رهبر‌ی را باهم ترکیب کرد؛ و مدلی تحت عنوان رهبری اخلاقی را به جوامع پیشنهاد داد. از دید این روانشناس هر فرد ملزم است، رفتار مناسب را از طرق مختلف اجتماعی و شخصی مطابق با ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه، شناسایی و آن‌ها را در خود تقویت کند؛ هر فرد جز لاینفک جامعه است و در واقع می‌توان ادعا کرد، در جایگاه‌های مختلف، سازندگان لایه‌های بنیادی جوامع و عوامل پیشبرد اهداف آن، به شمار می‌آیند؛ از این رو با توجه به نقش جوانان به عنوان آینده‌سازان کشورها، می‌توان «رهبری اخلاقی با محوریت جوانان» را برای پیشرفت جوامع امروزی، ملزم و ضروری دانست.

رفتار اخلاقی به ساده‌ترین بیان، یعنی دانستن و انجام دادن آنچه درست است که در همه جوامع، مبتنی بر دسته‌ای از قوانین مورد قبول عرف آن جامعه می‌باشد؛ رفتار اخلاقی شامل صداقت، عدالت، عدم آسیب رساندن به دیگران، احساس مسئولیت، بی‌تفاوت نبودن نسبت به محیط و اطرافیان، پذیرش مسئولیت رفتار و اعمال خود، و.. است.

با‌‌توجه به مفهوم گسترده اخلاق، رهبری اخلاقی نیز در جوامع مختلف، (وابسته به فرهنگشان) تعابیر متفاوتی دارد، که قابل بررسی است و می‌توان به این نتیجه رسید که رهبر اخلاق، کسی است که سعی دارد رفتار خود را در مسیر درست و به طور صحیح هدایت و رفتار اخلاقی مذکور را در خود تقویت کند و هم چنین پس از شناسایی پتانسیل‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، با ایفای هرچه بهتر نقش خود، جامعه را به سمت ترقی و شکوفایی سوق دهد؛ در جامعه شناسی هر شخص در عین فردیت، جامعه نیز تلقی می‌شود از این رو با «پرورش رهبری اخلاق» در بین جوانان، می‌توان جامعه را به سمت تعالی هدایت کنیم و نکته اینجاست با پرداختن به آن، سلامت جامعه نیز تامین خواهد شد.
 
طبق آمار حدود ۵۲ درصد جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند، اخلاقی رفتار کردن و هدایتشان به سمت ارزش‌ها و قواعد درست و از همه مهم‌تر آموزش چگونگی رهبری اخلاق توسط آن ها، تحولی عظیم در سیر پیشرفت علمی، فرهنگی، اجتماعی کشور به همراه خواهد داشت.
 
در این میان نکته قابل توجه میزان اهمیت صاحب منصبان، به این مهم است؛ چراکه طبق شواهد عینی عملا به این موضوع پرداخته نشده و این در حالی است که توجه به «رهبری اخلاقی» می‌تواند راهکار مرتفع شدن بسیاری از مسائل و مشکلات و حتی معضلات کنونی جامعه به شمار آید.

 

captcha