فاطمه(س)؛ آئینه تمام‌نمای فضائل/بانویی که مظهر «خیر کثیر» است
کد خبر: 3692298
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲

فاطمه(س)؛ آئینه تمام‌نمای فضائل/بانویی که مظهر «خیر کثیر» است

گروه فرهنگی ـ حضرت فاطمه(س) آئینه تمام‌نمای فضائل و مظهر «خیر کثیر» است و باید به‌عنوان الگویی برای بشریت باشد، یکی‎از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت فاطمه‌زهرا(س) عبادت حضرت بود، عبادت این بانوی بزرگ اسلام يک عبادت نمونه است.

به گزارش ایکنا از لرستان، حضرت فاطمه‌‎زهرا(س) مدت اندکی پس‌از پدر بزرگوارش نبی مکرم اسلام با پهلوی شکسته و قلبی محزون به شهادت رسید اما آن‌چنان زندگی کرد که امروز هرچه از فضائل او بیان شود باز هم کم است چراکه تمام فضائل در وجود حضرت فاطمه(س) وجود دارد.این بانوی بزرگ آئینه تمام‌نمای فضائل است و باید به‌عنوان الگویی برای بشریت باشد و از ایام فاطمیه به بهترین شکل استفاده شود.

فاطمه(س)؛ مظهر خیر کثیر

باید توجه داشت شناخت حضرت فاطمه‌زهرا(س) بسیار دشوار است، ولی باید در این باره تلاش کرد، زیرا جامعه ما نیازمند آشنایی با ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) است و باید فرهنگ فاطمی را در جوامع اسلامی گسترش دهیم.
اگر امروز ما شیعه و پیرو علی(ع) هستیم به‌دلیل تلاش‌های حضرت فاطمه(س) در راه ولایت است لذا باید با تکریم ایام فاطمیه به تبلیغ و تشریح مبانی فرهنگ فاطمی در جامعه بپردازیم و فرهنگ فاطمی را در جامعه نهادینه و در راستای احیاء فرهنگ فاطمیون تلاش کنیم کمااینکه زنده نگه‌داشتن فرهنگ علوی و فاطمی وظیفه مسلمانان است، زیرا حضرت زهرا(س) در راه اسلام جانفشانی کرد.
از جمله ویژگی‌های این بانوی بزرگ اسلام می‎توان به زهد، اخلاص، فرزندداری و همسرداری اشاره کرد حجاب، طهارت، عفت، پاکدامنی و ساده‌زیستی، تربیت فرزند، شوهرداری و حیا باید در جامعه نهادینه شود و این همان روش و سیره فاطمه(س) است.
فاطمه(س) همچنین مظهر خیر کثیر است و تنها الگوی زنان نیست، بلکه مردان هم از سیره فاطمی درس می‏‌گیرند و این بانوی بزرگ اسلام حافظ ولایت بود، حضرت زهرا(س) با جان و دل از ولایت دفاع کرد و حضرت علی(ع) دشمنان بسیاری داشت، اما این بانوی بزرگ اسلام چتر حمایت خود را برای حفظ امامت ایشان گستراند و به پاس دفاع از این حق ایستادگی کرد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
حضرت فاطمه زهرا(س)‌ نمونه و الگوی کامل تواضع و فروتنی هستند و خطبه فدکیه یکی‌از مهم‌ترین خطبه‌های زهرای مرضیه(س) است که همه ما به‌ویژه زنان باید تمام کلمات و سخنان آن بانوی بزرگوار را در رفتار و کردار خود گنجانده و به آن عمل کنند.

آیات قرآن درباره حضرت فاطمه(س)

با توجه به احادیث و تفاسیر موجود آیات 43 و 90 سوره نحل، 26 و 57 اسراء، 115 و 132 طاها، آیه 4 سوره روم، 24 سوره سجده، 33، 41 و 57 احزاب، 34 فاطر و 75 ص، 23 شوری، یک تا سه دخان، 21 جاثیه، یازده محمد(ص)، 17 ذاریات، 17 و 21 طور، 31، 37،124 و 238 بقره، 71 و 195 آل‌عمران، 29 رعد و 24 ابراهیم به حضرت فاطمه(س) اشاره دارد.
از جمله آیاتی که در آن‌ها به حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره شده است می‎توان از آیات 31 و 37 بقره نام برد خدای متعال در آیه 31 سوره بقره فرموده است: «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ » که امام صادق(ع) فرموده است: مراد از اسم‌هایی که خداوند سبحان به آدم(ع) آموخت یکی اسن حضرت فاطمه(س) بوده است.
همچنین ابن‌عباس در تفسیر آیه 37 سوره بقره با این مضمون «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» گفته است: مراد از کلماتی که آدم به‌وسیله آنها توبه کرد یکی نام حضرت فاطمه(س) بوده است. و امام باقر(ع) نیز در رابطه با آیه 124 سوره بقره با این مضمون «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» فرموده است: یکی ازکلماتی که خداوند سبحان ابراهیم(ع) را با ان امتحان نمود، نام حضرت فاطمه(س) بوده است و نیز امام باقر فرموده است: مراد از «الینا» در آیه 136 سوره بقره «قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ » حضرت فاطمه(س) است.
امام صادق(ع) در رابطه با آیه 238 سوره بقره با این مضمون «حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ» فرموده است: صلوات، رسول‌الله و حضرت فاطمه(س) و حسن و حسین است و وسطی امیرالمؤمنین(ع) است.
همچنین امام صادق(ع) فرموده است: منظور از «نسائنا» در آیه 61 سوره آل‌عمران با این مضمون «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» حضرت فاطمه زهرا(س) است.
عمار بن یاسر نیز گفته است منظور ایز کلمه «اثنی» در آیه 195 سوره آل‌عمران با این مضمون «فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ» حضرت فاطمه(س) است.
امام صادق(ع) با اشاره به آیه 29 سوره رعد با این مضمون «الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» فرموده است: رسول خدا(ص) فرمود من بوی طیب بهشت را از حضرت فاطمه(س) استشمام می‎کنم.
همچنین در آیه 24 سوره ابراهیم(ع) آمده است: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء» که رسول خدا(ص) در رابطه با این آیه فرموده است: من درختم و حضرت فاطمه(س) فرع(شاخه) آن است.
همچنین پیامبر اکرم(ص) فرموده است: یکی از کسانی‌که اخوان بر سرر متقابلین است حضرت فاطمه(س) می‏‌باشد که این اشاره به آیه 47 سوره حجر با این مضمون «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ» دارد.
همچنین با توجه به احادیث و تفاسیر موجود آیات 43 سوره نحل، 90 سوره نحل، 26 اسراء، 57 اسراء، 115 طه، 132 طاها نیز به حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره دارد.

فاطمه(س)؛ آئینه تمام‌نمای فضائل

نبی مکرم اسلام با اشاره به آیات 102 و 103 سوره انبیاء با این مضمون «لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ ﴿102﴾ لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ» فرموده است: منظور از کسانی‎که دچار سختی قیامت نمی‎شوند، حضرت فاطمه(س) و فرزندان و دوستانش است.همچنین مراد از کسانی‎که برایشان نعمت‌های بهشتی است از آنچه میل دارند استفاده می‎کنند، حضرت فاطمه(س) و اولاد و دوستانش است.
همچنین، آیات یک و 2 مؤمنون، 23 مؤمنون، 10 نور، 36 نور و 20 فرقان نیز به حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره دارد کمااینکه امام محمدباقر(ع) با اشاره به آیه 20 سوره فرقان با این مضمون «وَما أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِي الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا» فرموده است: روزی رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و حسن و حسین را جمع کرد و درها را بست و به آنها فرمود خداوند سبحان بر شما سلام رسانده و الان جبرئیل اینجاست و می‎گوید خدا فرموده که من می‎خواهم شما را به‌وسیله دشمنانتان امتحان کنم شما چه نظری دارید؟ آنها جواب دادند که ما در مقابل دستورات الهی صبر خواهیم کرد تا زمانی‎که بر خدا وارد شویم و او پاداش ما را بدهد که شنیده‌ایم به صابران خیر خواهد داد.رسول خدا(ص) به گریه افتاد به‌طوری‎که صدایش از اتاق بیرون رفت ناگاه آیه فوق نازل شد که اینان صبر خواهند نمود همان‌گونه که خدا فرموده است.
همچنین رسول خدا(ص) با اشاره به آیه 74 سوره فرقان با این مضمون «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» فرمود: از جبرئیل پرسیدم: «ازواج ما» کیستند؟ گفت: حضرت خدیجه.ذریات ما کیستند؟ گفت: حضرت فاطمه(س).قرة اعین کیستند؟ گفت: حسن و حسین.واجعلنا للمتقین اماماً کیست؟ گفت: حضرت علی(ع).
از دیگر آیاتی که با توجه به تفاسیر و روایات به حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره دارد می‎توان به آیه 4 سوره روم، 24 سوره سجده، 33، 41 و 57 سوره احزاب، 34 فاطر و 75 سوره ص، 23 سوره شوری، یک تا سه دخان، 21 جاثیه، یازده محمد(ص)، 17 ذاریات، 17 و 21 سوره طور اشاره کرد.

عبادت حضرت زهرا(س) يک عبادت نمونه است

حجت‌لاسلام علی‌رضا مرادی، دبیر ستاد اقامه نماز الیگودرز، در گفت‌وگو با ایکنا لرستان، در رابطه با ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: یکی‎از مهم‌ترین ویژگی‌های  حضرت فاطمه‌زهرا(س) عبادت حضرت بود، عبادت این بانوی بزرگ اسلام يک عبادت نمونه است.
وی با اشاره به روایات فراوان در رابطه با این بانوی بزرگوار اسلام، افزود: گاهى مردم مدينه در حين عبور نيمه شب از در خانه حضرت زهرا(س) نورى از خانه او متجلى و ساطع مى‌ديدند، از پيامبراکرم(ص) علت را مى‌پرسيدند و فاطمه(س) را در محراب عبادت مى‌يافتند.
حجت‌الاسلام مرادی، با اشاره به فرموده پیامبراسلام(ص) گفت: هنگامى‌كه فاطمه(س) در محراب عبادت است، هزاران فرشته بر او درود مى‌فرستند و او را سيده زنان عالم خطاب مى‎كنند، او اهل سجده‎هاى طولانى و قيام و ركوع طولانى بود و خداى متعال را با تمام وجودش عبادت مى‌كرد.
رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی ـ تبلیغی شهرستان الیگودرز، یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت فاطمه‌زهرا(س) را ایثار و از خودگذشتگی برشمرد و اظهارکرد: ایثار و از خودگذشتگی حضرت فاطمه(س) موجب شد که ایشان خود را فدای ولایت و اسلام کنند تا ولی زمان امیرالمومنین(ع) تنها نمانند و اسلام از بین نرود.
وی بیان داشت: امروز باید از این بانوی بزرگ اسلام الگو بگیریم و با ترویج سبک زندگی فاطمی در راستای نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی و اسلامی گام برداریم.

انتهای پیام

captcha