روایتی از وضعیت فعالیت‌های مرتبط با زنان در نظام جمهوری اسلامی
کد خبر: 3692336
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

روایتی از وضعیت فعالیت‌های مرتبط با زنان در نظام جمهوری اسلامی

گروه جامعه ــ رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان، در مورد وضعیت بانوان از ابتدای انقلاب تا کنون و چالش‌های پیش روی در این زمینه سخن گفت.

ی 

به گزارش ایکنا؛ کبری خزعلی، رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان، از بانوان انقلابی است که از سال 57 تاکنون فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در حوزه زنان را تجربه کرده است. در گفت‌وگویی کوتاه از وی خواستیم تا در مورد وضعیت زنان از ابتدای انقلاب تاکنون و چالش‌های پیش روی در این زمینه سخن بگوید.

*ساختار و تشکیلاتی که امام خمینی(ره) و نظام اسلامی برای رشد و ارتقای جایگاه و شأن زنان در نظر گرفته بودند چه بود و شورای فرهنگی اجتماعی زنان چه دستاوردهایی داشت؟

در سال‌های بعد از انقلاب طبق رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که پیشگام بودن زنان و حضور در مقدرات اساسی را خواستار بودند و خود آن بزرگواران در سال 65 با ایجاد برترین جایگاه سیاستگذاری، مشورتی و برنامه ریزی برای سه قوه یعنی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده وارد عرصه تحقق این وعده الهی شدند و این شورا با سیاستگذاری و برنامه ریزی در همه عرصه‌های علمی، پژوهشی، اشتغال، ورزش، خانواده، حجاب و عفاف و اوقات فراغت به ایجاد فضای مساعد برای رشد شخصیت زنان در ایران اقدام کرد و باعث رشد چشمگیر زنان در همه عرصه‌های فوق به اذعان آمار شد که از نتایج آن حرکت بیداری اسلامی و حرکت زنان در یمن، بحرین، عراق و ترکیه و افغانستان است و الگوی مقاومت منطقه از حضور حاکی از عفاف، وقار، علم و تقوای زنان انقلاب اسلامی ماست.

از طرف دیگر از نتایج دقت، تحقیق، مقاومت و رصد این شورا عدم الحاق به کنوانسیون و ارائه مصوبه برتر نظام به نام قانون حقوق و مسئولیت‌های زنان است که باعث الگوبرداری برخی کشورها در شرق و غرب از آن شد، در حالی که این مطلب یعنی الحاق به این کنوانسیون از سال 70 پیگیری می‌شد و رئیس جمهور وقت دنبال وعده وام بانک جهانی مصر بر این الحاق بود؛ اما با مقاومت و بصیرت شورای زنان و همکاری برخی از وزرا و نیز معاون اول ریاست جمهوری در آن زمان، جلوی خطر گرفته شد،

* یعنی شما در تقابل با نفوذ بیشترین موفقیت را داشته‌اید؟

البته در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اصل فعالیت ما است اما در این عرصه عملکرد شورا نمود بیشتری دارد زیرا دشمنان به نام توسعه و هزاره سوم و توسعه پایدار که همه رنگ‌های مختلف طرح جهانی سازی و تغییر جهان است وارد شده‌اند ولی زنان انقلابی و شورای زنان مقابل آن قد علم کرده و با تدوین و تصویب سیاست‌هایی سد راه پیشروی و سلطه ایادی نفوذ شده‌اند و امروز ما شاهد تغییر موقعیت و سنگر نفوذ و ایادی آنها یعنی فمینیسم اسلامی هستیم. امروز مستقیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده را هدف قرار داده‌اند تا یا تسلیم شود (و تحذیر و یا روبرو شود با تحدید و تهدید) لذا در عمل این تهدیدات گاه به نام حذف ردیف بودجه و گاه ساختار و تشکیلات مطرح است و جایگاهی که یادگار تدبیر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است را مورد هجمه قرار داده‌اند.

آنها نقش رصدی و نظارتی فرزندان انقلاب اسلامی را که مانع نفوذ و حضور جاسوسان در عرصه‌های کلان مدیریتی است را برنمی‌تابند و بر علیه کسانی که مانع الحاق به کنوانسیون و سایر تعهدات ذلت آور و ننگین مانند سند 2030 و تسلط دشمن بر زنان و خانواده شده‌اند می‌آشوبند؟ آیا در کشورهایی چون افغانستان و عراق که به دلیل نفوذ و سلطه و اشغال مجبور به همکاری با این تعهدات شدند شاهد پیشرفت زنان و استقلال آنها هستیم یا سلطه و نظارت و مداخله دشمن حتی در امور فردی و شخصی جوانان مشهود است و آنها دستور مجازات دختری که تصمیم به ازدواج در سن زیر 18 سال گرفته است را صادر می‌کنند و دولت‌ها را مجبور به اطاعت و حذف قوانین اسلامی می‌کنند، این یعنی دولت ما هم آماده است برای حدود یک سوم ازدواج‌ها به تعداد پنج نفر از هر خانواده را زندانی کند، یعنی هر سال بیش از یک میلیون نفر به جرم اقدام برای ازدواج به زندان روانه شوند؟ از طرف دیگر آیا حمایت از اشتغال زنان و تأمین اجتماعی و بیمه و مرخصی‌های آنها جرم ما است؟

اگر ما برای ارتقای تحصیل و جلب اعتماد خانواده‌ها کاری کردیم که رشد تحصیلی و تخصصی آنان بنابر نقل قول خود غربی‌ها جهشی بی سابقه داشته است و اعلام کرده‌اند که در دنیا این پیشرفت بی نظیر است این جرم ماست که با سیاستگذاری، برنامه ریزی و ایجاد فضایی امن زمینه رشد شخصیت زنان فراهم شده و اعتماد خانواده، به دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های عفاف و حجاب جلب شده و زنان ما با توانایی‌ها و تلاش‌ها و استعدادهایشان این درخشش را نشان دادند؟ آیا این جرم است که زنان ما منتظر کمک‌های استعمارگرانی که با نگاه از بالا و حقارت آمیز، از راه ترحم آنها را توانمندسازی می‌کنند و با الحاق به معاهدات آنها زنان را مطابق الگوی خودشان تغییر دهند، نماندند؟ و گفتند زنان مسلمان ایران انقلابی و توانا هستند و برای ارتقای توانایی‌هایشان از الگوهای بومی اسلامی ایرانی استفاده می‌کنند.

* میزان موفقیت انقلاب در رسیدن به اهداف در حوزه زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویش‌های خوبی از بعد انقلاب داشته ایم اما علت ریزش‌ها حفظ خلوص و اصول است که برای برخی قدرت طلب‌ها و راحت طلب‌هایی که با رانت و حقوق نجومی آشنا شده‌اند، دست برداشتن از بیت‌المال و تحمل عدالت با قاطعیتی علی وار سخت است البته در طول تاریخ قاطعیت و برخورد از سر عدالت است که از یاران می‌کاهد و به صف نفاق و نفوذ می‌افزاید و طلحه و زبیرها ساخته می‌شود؛ در نهایت شمرهای عاشورا را یاران و همسنگران صفین می‌سازند و در همه این مراحل صف یاران مومن و انقلابی و خالص امام و مقام معظم رهبری از صف فرصت طلبان قدرت طلب - و دین بازانی که عبید دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است و از دین برای آبادی دنیا استفاده می‌کنند و هر روز به رنگی دلق ریای خود می پوشند - جداست و مردم مسلمان و متدین ایران اسلامی بیدارند و اصیل را از بدیل تمیز می‌دهند و یاران انقلابی را از رهروان انحرافی می‌شناسند و برای حفظ اصل انقلاب پایمردی می‌کنند علیرغم مشکلات و سختی‌های کمرشکن و گلایه‌هایی که از ضعف مدیریت و سوء تدبیر و اعتماد نابجا به دشمن مکار دارند!

مردم ما در زمان لازم متحد در صفوفی محکم برای حفظ اصل انقلاب کنار ولی زمان ایستاده‌اند و می‌گویند ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند و معتقدند با آنهمه توطئه دشمن در این 40 سال (کودتاها و تحریم ها و تهدیدها و تلاش مستمر خط نفوذ) این همه پیروزی و اقتدار ایران سربلند که مدیریت منطقه و تحولات جهان اسلام بلکه غرب و آمریکا را به دست آورده، حاصل اراده و عزم جزم مسئولین خالص است که خطرات نفوذ و ناخالصی‌ها را خنثی کرده و با توجهات ولی عصر(عج) پیروزی‌های چشمگیر و جهش‌های بی سابقه‌ای را علاوه بر سپهر سیاست در عرصه علم وصنعت و فن آوری نصیب ملت ما کرده است.

البته اگر تهاجمات دشمن و نفوذی‌ها نبود و راه انقلاب آنگونه که امام(ره) و مقام معظم رهبری هموار کرده بودند پیش می‌رفت، پیروزی‌ها وسیع‌تر و لطمات دشمن کمتر بود اما به دلیل تلاش‌های بنگاه‌های سخن پراکنی صهیونیستی و آمریکایی و تزلزل غرب‌زدگان و روشنفکرنماها که زمینه تجدید نظر در اصول سیاسی و روابط دیپلماتیک را مطرح کردند و تکرار کردند که از شعارهای تند و انقلابی باید دست برداشت و هر حرکت انقلابی و امام گونه را با مارک تندروی محکوم کردند و با شعار واقع گرایی زمینه نفوذ را هموار کردند رسیدیم به آنچه که امروز می‌بینیم که نمونه ای از آن واقعیت و فرجام برجام است و امروز علیرغم وعده ها هر روز شاهد تحدیدها و تحریم‌های جدید و پیشروی و جسارت و اهانت دشمن در عرصه‌های دیگر استقلالمان، مانند قدرت موشکی و اقتصادی و... پس از انرژی هسته‌ای هستیم، در حالی‌که به زعم برخی غرب باوران تصور می‌شد اگر کوتاه بیاییم آنها با ما برخورد انسانی و عادلانه می‌کنند.

آیا باز هم می خواهیم با از دست دادن استقلال علمی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عرصه‌های دیگر را به روی دشمن باز کنیم؟ آیا FATF و سند 2030 یا معاهدات پاریس و اینچئون و آمریکا ره آوردی جز تغییر نسل و نابودی خانواده دارد؟ آیا اگر شورای زنان و دلسوزان انقلاب اطلاع دهند محکوم می‌شوند به تندروی و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود به حذف ردیف بودجه و بالاتر از آن حذف جایگاه و تشکیلات سیاستگذاری کلان نظام در امور زنان که یادگار بزرگ حضرت امام(ره) و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری آن هم در اوج جنگ تحمیلی در سال 65 است؟ آیا برنامه ریزی دقیق و دلسوزانه و مردمی جرم آنهاست یا رصد و افشای اسناد خانمان برانداز؟ آیا آمار جمعیت و اسناد پشت پرده آن یا سند 2030 و ابعاد آن و دلسوزی برای مردم جرم است؟ و این برخوردها نشان می‌دهد که چقدر در این شورا، دقیق کار شده و به هدف زده است.

* شما می‌گویید سیاست‌های مصوب در جامعه کارساز بوده و به درستی هم در عرصه آموزش و تحقیق و حضور در تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها درخشش زنان مثال زدنی است اما در عرصه ورزش و حجاب و عفاف آیا سیاست‌های شما کارساز بوده و وضعیت فعلی ورزش و حجاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاست‌های ورزش علاوه بر ورزش قهرمانی مبتنی بر ضرورت تأمین سلامت همه زنان و توسعه ورزش همگانی بود که متأسفانه در اجرا با اقدامات لازم مجریان برای ورزش همگانی روبرو نیستیم، البته اکثرا در همه مصاحبه‌ها ضعف در اجرا با ضعف در برنامه ریزی یکسان تصور می‌شود، این مانند آن است که اگر مهندسی نقشه و طراحی کاملی برای ساخت عمارتی وسیع داشت اما مصالح نبود و بنا و معمار اقدامی نکردند و امکانات فراهم نشد آن نقشه مهندسی روی کاغذ می‌ماند، لذا با برخی ضعف‌ها به دلیل کمی عملکرد روبرو هستیم اما در ورزش مربیان و کادر علمی و ورزشی خوبی داریم و قرار بود مدیریت ورزش زنان مستقل باشد و زیر سلطه مردان قرار نگیرد که متأسفانه اخیراً شاهد حذف بهترین مدیران موفق هستنیم که موفق به تربیت نیروهایی متخصص و متعهد شده بودند.

عفاف و حجاب و سیاست‌های مظلومی که نیاز شدید جامعه ما است، بازیچه همه دولت‌هاست و مورد کم لطفی همه دولت‌ها با هر گرایشی قرار گرفته است. کافی است برنامه اول تا ششم را بنگرید و به این مهم اذعان کنید که این سیاست‌ها در عرصه عمل و اجرا هنوز اندر خم یک کوچه هم وارد نشده و آنچه که شما در جامعه جوان و انقلابی ما می‌بینید یک استقامت و مقاومت در مقابل هجمه‌های وسیع است که متأسفانه نه تنها دفاعی نمی‌شود که هر روز از خودی‌ها و نفوذی‌ها هم ضربات جدیدی وارد می‌شود؛ به نحوی که اصلا حجاب و عفاف از لایحه برنامه ششم کشور حذف شد.

گفت‌وگو از فاطمه بختیاری

انتهای پیام/

captcha