نرخ محاسبه دلار در بودجه سال آینده 3500 تومان است
کد خبر: 3692344
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

نرخ محاسبه دلار در بودجه سال آینده 3500 تومان است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با رد برخی اظهارات مبنی بر تعیین نرخ 4 هزار تومانی دلار در بودجه سال آینده گفت: براساس لایحه بودجه سال 1397 کل کشور و مصوبه کمیسیون تلفیق، نرخ مورد نظر دلار برای محاسبه درآمد نفتی کشور 3500 تومان است.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: فعالان اقتصادی هفته گذشته شاهد رشد قابل تامل نرخ دلار در بازار آزاد بودند به شکلی که قیمت آن به دلیل تشدید فعالیت سفته بازان و دلالان ارزی به محدوده 4900 تومان نیز رسید.
در بحبوحه این تحولات و در کنار اقدام نیروی انتظامی برای بازداشت دلالان و سفته بازان بازار ارز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای مدیریت بازار در هیات دولت تصویب شد که بر اساس آن از امروز (28 بهمن) صدور گواهی سپرده ارزی و ریالی در بانک ها و پیش فروش سکه در شکل جدید در بانک ملی ایران کلید خورد.
در این ایام و با وجود تلاش های دولت برای مدیریت بازار ارز، مطلبی به نقل از یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی شبکه های اجتماعی دست به دست شد که در آن ادعا شده بود طبق تصمیم این کمیسیون قیمت ارز در سال آینده بین چهار هزار تا 4100 تومان تعیین شده است.
«ابوذر ندیمی» مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تاکید کرد: نرخ دلار در لایحه پیشنهادی دولت 3500 تومان و قیمت پیش بینی شده فروش هر بشکه نفت در سال آینده 55 دلار است.
وی افزود: کمیسیون تلفیق بودجه نیز رقم پیشنهادی دولت را تصویب کرده است و اینکه برخی ادعا کردند نرخ ارز بیش از این تعیین شده، صحت ندارد و مقرر شد رئیس کمیسیون تلفیق بودجه توضیحات بیشتری در این باره را مطرح کند.
همچنین در این پیوند «مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درآمد نفتی در لایحه بودجه سال آینده 101 هزار میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به قانون بودجه 96 که 114 هزار میلیارد تومان بود، 13 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه اکنون نرخ دلار مبادله ای حدود 3700 تومان است، گفت: با سرکوب دلار مخالف هستیم و باید قیمت ها واقعی باشد.
به گفته پازوکی قیمت دلار باید واقعی باشد و این قیمت در حقیقت توسط عرضه و تقاضا ایجاد می شود.
این کارشناس اقتصادی تثبیت دستوری نرخ ارز را اشتباه دانست و گفت: باید مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و تورم جهانی را مبنای کار قرار دهیم و نرخ ها را تعدیل کنیم.
پازوکی بیان کرد: اینکه گفته می شود چون درآمد ارزی خوبی داریم بنابراین نرخ ارز را به شکل مصنوعی ثابت نگه داریم، درست نیست.

captcha