نگاهی به شبهات شهادت حضرت زهرا(س)/ حضرت علی(ع) به کدام دادگاه صالح مراجعه می‌کرد؟
کد خبر: 3692494
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

نگاهی به شبهات شهادت حضرت زهرا(س)/ حضرت علی(ع) به کدام دادگاه صالح مراجعه می‌کرد؟

گروه معارف- شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا(س) در نشستی که روز گذشته در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احسان پوراسماعیل، پژوهشگر قرآن و حدیث، در نشست تخصصی بررسی شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا(س) که 28 بهمن‌ماه در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد، با بیان اینکه شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا(س) را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، گفت: یک دسته از شبهات که امروزه در جامعه رواج یافته، انکار شهادت حضرت زهرا (س) با زاویه روان‌شناختی است.
وی با بیان اینکه در منابع و اسناد تاریخی در مورد شهادت حضرت زهرا(س) بسیار صحبت شده است، ادامه داد: اگر کسی چنین شبهاتی را طرح کند، گویای بی سوادی او در زمینه منبع‌شناسی است، چرا که هم در منابع شیعه و هم اهل تسنن در خصوص شهادت این بانو، اسناد بسیاری وجود دارد.

ویژگی‌های شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا(س)
پوراسماعیل با اشاره به اینکه از ویژگی‌های بارز طرح شبهه در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) با زاویه روان‌شناختی، اغراق و بزرگ‌نمایی است، ابراز کرد: در این سبک فرد، به گونه‌ای مخاطب را مورد هجمه قرار می‌دهد که اندیشه‌های او در این نوع سبک رد شده و یا مورد شک و تردید قرار می‌گیرد.
این پژوهشگر قرآن و حدیث ادامه داد: در این نوع شبهه، فرد به قدری ماهرانه بحث را طرح و ادامه می‌دهد که فرد به اصل موضوع شک می‌کند و اگر رویکرد علمی نداشته باشد، آن چنان ظریف جلو می‌رود که فرد با خود می‌گوید آیا چنین چیزی ممکن است؟
وی در ادامه با طرح سه شبهه در خصوص شهادت حضرت زهرا(س)، عنوان کرد: شبهه‌ای در خصوص غیرت حضرت علی(ع) مطرح می‌کند مبنی بر اینکه غیرت ایشان زبان خاص و عام است پس چطور در مقابل ظلمی که به همسرش روا داشتند، سکوت کرده است، در جواب این شبهات باید به قرآن که نقطه مشترک میان شیعه و اهل تسنن است، مراجعه شود.
پوراسماعیل در پاسخ به این شبهه بیان کرد: با مراجعه به منابع درمی‌یابیم که عقل بشر توان درک ابعاد مختلف عملکرد امام معصوم(ع) را ندارد، لذا ما کجا و حجت خدا کجا.
این پژوهشگر قرآن و حدیث با اشاره به داستان حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) گفت: آیا عقل ما توانایی درک پرسش و پاسخ‌هایی که میان حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) روی داده است را دارد؟
وی با تأکید بر خطبه‌ای از امام رضا(ع) که در مسجد جامع شهر مرو قرائت کردند، ادامه داد: امام رضا(ع) در این خطبه می‌فرمایند: «چه کسی می‌تواند امام را بشناسد، تعیین امام به وسیله خداوند است و هرگز کسی نمی‌تواند از فضایل امام آگاه شود، همه حیران و سرگردانند، بزرگان حقیر شدند، خطیبان از خطابه باز مانده‌اند و دانایان از درک مرتبه امام وامانده‌اند، همه به عجز و ناتوانی خود اقرار کرده اند»، پس چطور انسان می‌خواهند مفهوم اعمال و کارهای امام معصوم را بفهمد.
پوراسماعیل با بیان اینکه حجت خدا به اذن خداوند کار فرا عقول انجام می‌دهد، عنوان کرد: انسان نمی‌تواند با عقل محدود خود کارهای حجت خدا را درک کند.
این پژوهشگر قرآن و حدیث با بیان اینکه امام حسین(ع) با منطق امامت در مقابل لشکر عمر سعد ایستادند، ابراز کرد: امام معصوم(ع) طبق دستورالعمل خدا اقدام می‌کند؛ حضرت علی(ع) نیز طبق منطق امامت عمل می‌کردند، واکنش حضرت علی(ع) در مقابل شهادت حضرت زهرا(س) بنا بر توصیه پیامبر(ص) بوده است.
پوراسماعیل گفت: پیامبر(ص) از حضرت علی(ع) تعهد گرفته بودند که در جریان شهادت حضرت زهرا(س) اقدام مسلحانه‌ای انجام ندهد و قاتلان دخترش را قصاص نکند، لذا حضرت علی(ع) طبق دستور پیامبر(ص) عمل کردند.

بیان جریان شهادت حضرت زهرا(س) در منابع اهل تسنن
این پژوهشگر قرآن و حدیث با اشاره به بیان جریان شهادت حضرت زهرا(س) در منابع اهل تسنن نیز گفت: آلوسی یکی از علمای اهل تسنن نیز در یکی از تفاسیر خود جریان شهادت حضرت زهرا(س) را نقل می‌کند و بنابر نگاه معتصبانه‌ خود برخی از موارد را نیز بیان نکرده است. وی در آخر گفته خود می‌گوید حضرت علی(ع)، گریبان خلیفه دوم را می‌گیرد و او را بر زمین می‌زند.
وی در پاسخ به شبهه دیگری که مربوط به قصاص قاتلین حضرت زهرا(س) است، گفت: به مخالفان عرض می‌کنم به جای اینکه فقط به فکر روان‌خوانی و صوت و لحن باشند، کمی با تدبر قرآن را بخوانند، در خصوص قصاص، قرآن کریم می‌فرمایند: قصاص حقوقی برای اولیای دم است، یا عفو می‌کنند و یا دیه می‌گیرند، نمی‌شود فعل حجت خدا با قرآن هم خوانی نداشته باشد.
پور اسماعیل با تأکید بر خطبه شقشقیه، بیان کرد: حضرت علی(ع) حامی و یاری نداشت، بعد از جریان شهادت پیامبر(ص) حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) سه شب به درب خانه مهاجرین و انصار برای بیعت می‌رفتند، ولی چند نفر از آنان حرف حضرت را قبول کردند؟ هر کدام به بهانه‌ای سخنان حضرت را رد کردند.

این پژوهشگر قرآن و حدیث با بیان جریان شهادت سمیه اولین زن شهیده مسلمان، گفت : پیامبر(ص) در این جریان چه کردند؟ در واقعه شکنجه‌ عمار یاسر، پیامبر(ص) چه کردند؟ جز اینکه خاندان یاسر را به صبر توصیه کردند، پیامبر(ص) در مقابل قاتل عموی خود چه کردند، جز اینکه از قاتل عمویشان گذشتند، چرا پیامبر(ص) ابوسفیان، معاویه و عمر و عاص را بخشیدند؟
وی ادامه داد: پیامبر(ص) با اتفاقاتی که طی سال‌های دعوت مردم به اسلام در مکه روی داد، هیچ اعتراضی نکردند لذا حضرت علی(ع) نیز به همین دلیل در جریان شهادت حضرت زهرا(س) دست به شمشیر نبردند.

حضرت علی(ع) به کدام دادگاه صالح مراجعه می‌کردند
پور اسماعیل با بیان فرض اینکه حضرت علی(ع) می‌آمدند و از قاتلین همسر خود نیز شکایت می کردند، گفت: حضرت علی(ع) شکایت خود را به کدام دادگاه صالح ارجاع می‌دادند.
این پژوهشگر قرآن و حدیث در پاسخ این شبهه که چرا صحابه و اهل مدینه نیز کاری در جریان شهادت حضرت زهرا(س) نکردند، ادامه داد: خیلی ساده‌انگاری است که عدالت صحابه را بپذیریم، در بخشی از آیات قرآن کریم عملکرد برخی از صحابه‌ خاص، تأیید شده ولی در بسیاری از آیات دیگرعملکرد بسیاری از صحابه نقد شده است.
وی در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) و خویشاوندی خلیفه با امام علی(ع) مبنی بر اینکه اگر موضوع شهادت صحیح است چرا حضرت علی(ع) دخترش را به خلیفه دوم داده است، بیان کرد: یکسری از شبهات، شبهات پسینی است که پس از شهادت حضرت زهرا(س) رخ داده است و با این شبهات، شهادت حضرت زهرا(س) را انکار می‌کنند.
پور اسماعیل با اشاره به واکنش علمای شیعه در مورد ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم، بیان کرد: شیخ مفید می‌فرماید: در این جریان آنقدر تناقص و تعارض وجود دارد که نمی‌توان آن را پذیرفت.
وی ادامه داد: اگر این جریان صحیح است چرا در صحاح اربعه اهل تسنن به آن اشاره‌ای نشده است، چرا سیوطی که از علمای اهل تسنن است در یکی از کتاب خود منکر فرزندی به اسم ام کلثوم برای حضرت علی(ع) شده است. نبوی یکی دیگر از علمای اهل تسنن در یکی از کتاب خود می‌گوید: خلیفه دوم با ام کلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است نه با دختر حضرت علی(ع). حتی برخی از علمای اهل تسنن این ازدواج را توهینی به خلیفه دوم می‌دانند.
این پژوهشگر قرآن و حدیث با بیان فرض اثبات ازدواج خلیفه دوم با دختر حضرت علی(ع)، ادامه داد: بر فرض اثبات این قضیه، حضرت لوط(ع) هم پیشنهاد ازدواج دخترانش را به مشرکان می‌دهد، همچنین پیامبر(ص) پیشنهاد ازدواج سه دختر خود را به مشرکان می‌دهد، بنابر روایات و اسناد اگر فرضیه ازدواج هم اثبات شود، این ازدواج به زور و تهدید خلیفه دوم بوده است. با همان منطق امامت که دختر مأمون عروس امام رضا(ع) شد، خلیفه دوم هم داماد حضرت علی(ع) شد.
وی، یکی از شبهات طرح شده را نام فرزندان حضرت علی(ع)، عمر، ابوبکر و عثمان بیان کرد و اظهار کرد: عمر، ابوبکر و عثمان اسم‌های رایج در میان اعراب آن زمان بوده است. در روایات داریم که نام 22 نفر از صحابه پیامبر(ص) عمر بوده است، همچنین حضرت علی(ع) در جریان نام گذاری فرزند خود هیچ نقشی نداشته و خلیفه دوم به اجبار اسم او را عمر گذاشته است.
پوراسماعیل در پاسخ به شبهه نام‌گذاری اجباری خلیفه دوم بر روی فرزند حضرت علی(ع)، گفت: اگر رابطه حضرت با خلفا خوب بوده است چرا این رابطه دو طرفه نیست، چرا خلفا اسم فرزندانشان را علی، حسن و حسین نگذاشتند.
وی با تأکید بر اینکه موضوع شهادت حضرت زهرا(س) بسیار مهم است، ادامه داد: در بسیاری از زیارت‌ نامه‌هایی که می‌خوانیم تأکید اهل بیت(ع) بر شهیده بودن مادرشان را می‌بینیم.

انتهای پیام

captcha