سلسله مراتب معرفتی تولید علم را رعایت کنیم
کد خبر: 3692529
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
آقاپور:

سلسله مراتب معرفتی تولید علم را رعایت کنیم

گروه سلامت ــ عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) تاکید کرد: اگر دنبال توسعه قرآنی علم هستیم حتما باید سلسله مراتب معرفتی تولید علم را رعایت کنیم، از جمله اینکه فلسفه اسلامی را تبدیل به پارادایم کرده و پارادیم را تبدیل به تئوری و نهایتا وارد فاز اجرایی کار شویم.

نبود پارادایم و روش تحقیق مناسب قرآنی ضعف عمده پژوهش‌‌های قرآن و سلامت
 
احسان آقاپور، عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه پژوهش‌های قرآن و سلامت را می‌توان در دو بعد علمی و اجرایی بررسی کرد، به تشریح نقاط قوت و ضعف مطالعات قرآن و سلامت پرداخت.
وی تصریح کرد: در بعد علمی این پژوهش‌ها نقاط قوت بسیاری داریم از جمله اینکه موج خوبی در میان پژوهشگران و اساتید دانشگاه ایجاد شد، این موج موجب شد که دغدغه‌های متخصصان و پژوهشگران در این زمینه بیشتر شده و تفکر زیادی را در آن به کار ببرند.
آقاپور ادامه داد: این موج‌ها و استقبال‌ها موجب شد ما موضوع‌های جدیدی را برای تحقیق پیدا کنیم، هر چند نتوانستیم جواب مناسبی برای آن پیدا کنیم اما همین که این دغدغه را ایجاد کنیم تا افرادی وارد حوزه‌های پژوهشی بین رشته‌ای قرآن و سلامت شوند نقطه قوتی برای این پژوهش‌ها محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه هیچ علمی بدون پارادایم خاص آن علم شکل نمی‌گیرد گفت: پژوهش‌های قرآن و سلامت تا کنون بدون پارادیم مناسب بوده‌اند و این باعث شده که روش تحقیق مناسبی برای آن نداشته باشیم.
این محقق قرآن پژوهی و سلامت اذعان کرد: تنها کاری که توانسته‌ایم انجام دهیم این بوده که ما تا توانستیم به صورت جسته و گریخته موضوع‌های مختلف را پیدا کرده و با روش‌های غربی به آن بپردازیم، این کار درستی نیست و خطای بسیار بد و استراتژیکی در عرصه علم است.
آقاپور عنوان کرد: اگر دنبال توسعه قرآنی علم هستیم حتما باید سلسله مراتب معرفتی تولید علم را رعایت کنیم، از جمله اینکه فلسفه اسلامی را تبدیل به پارادایم کرده و پارادیم را تبدیل به تئوری و نهایتا وارد فاز اجرایی کار شویم.
 
ادعا داریم کار قرآنی انجام داده‌ایم!
وی بیان کرد: ما، چون در جامعه اسلامی هستیم باید توسعه قرآنی علم برای ما مطرح باشد، اما تمام فعالیت‌های این حوزه را با استفاده از روش‌های غربی انجام داده و نتایج حاصل از آن را با قرآن مقایسه می‌کنیم و ادعا داریم کار قرآنی انجام داده‌ایم که این روش بسیار غلط است.
عضو مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) یادآور شد: در حوزه پژوهش‌های بین رشته‌ای قرآن و سلامت ما می‌توانیم بُعد سلسله مراتبی را آغاز کرده و بر اساس آن به توسعه علم بپردازیم، این کار می‌تواند برای ما راهگشا باشد، به نظر من عدم تولید روش قرآنی یکی از ضعف‌هایی است که هنوز نتوانستیم وارد آن شویم.
وی تأکید کرد: ما الان نباید انتظار داشته باشیم مقالات و پژوهش‌های این حوزه کیفیت بالایی داشته باشند چرا که این موضوع جدید بوده و توقع ما با توجه به تازگی آن هم همین حدود کنونی است، اما امیدواریم که در آینده این وضعیت بهتر شود.
وی درادامه با اشاره به بعد اجرایی این پژوهش‌ها گفت: در حوزه اجرایی با توجه به این که سازمان‌های مختلف در این حوزه وارد شده اتحاد برای انجام این فعالیت‌ها نیازمند انسجام این بخش‌های مختلف است و گرنه اقدامات این‌ها نتایج خاصی نخواهد داشت.
آقاپور تأکید کرد: کار‌های زیادی انجام شده، اما به جز کنگره‌ها و همایش‌ها چیز خاص دیگری ندیده‌ایم، اگرچه این‌ها خوب است، اما بالاتر از آن باید کارگاه‌های تخصصی برای استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه برای تولید روش تحقیق قرآنی مبتنی بر توسعه قرآنی علم برگزار شود.
وی در پایان افزود: همکاری حوزه به صورت جدی با دانشگاه و ایجاد روش تحقیق برای این قضیه تنها راه حل ما برای پیشبرد این پژوهش‌ها است، اگر چنین نکنیم و این روند را تکرار کنیم ما با بن‌بست مواجه شده و که این بن‌بست محققان و متخصصان را دلسرد می‌کنند.
انتهای پیام/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اسماعیل آغباشلو
|
Turkey
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۸:۴۳
0
0
یاشاسین داداش یاشاسین جامع بزرگ
captcha