چالش‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ جلوگیری از حضور بین‌المللی‌ها
کد خبر: 3692569
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
حجت‌الاسلام افتخاریان بیان کرد:

چالش‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان/ جلوگیری از حضور بین‌المللی‌ها

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به بیان برخی چالش‌های این جشنواره از ایکنا به عنوان بازوی نظارتی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان یاد کرد و پیگیری این رسانه را علت جلوگیری از حضور بین‌المللی‌ها برشمرد.

چالش‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان / ایکنا بازوی نظارتی فعالیت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها، گفت: در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برای اینکه ارتقاء سطح کیفی این مسابقات مورد پایش قرار بگیرد، در هر دوره یک تیم نظارتی بر فرآیند برگزاری آن نظارت می‌کنند.
وی افزود: در سی و دومین دوره این جشنواره که آذرماه امسال و به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، بحث نظارتی در سه شاخه مسابقات آوایی، آزمون‌های معارفی و جشنواره هنری صورت گرفت و گزارشات کمیته نظارت مفصلاً دریافت شد، ضمن اینکه مباحث نظارتی در دو جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها ارائه شد. در این جلسات به صورت مفصل در مورد نقاط ضعف و قوت جشنواره سی و دوم بحث و تبادل نظر شد.
رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که برآیند این گزارشات چه چیزی بوده و آیا شاهد تخلف یا نقض آیین‌نامه در جشنواره سی و دوم بوده‌ایم یا خیر؟ تصریح کرد: در جشنواره‌ای با این وسعت که تنها در اختتامیه آن بیش از 1000 نفر حضور دارند، طبیعی است که نواقصی نیز وجود داشته باشد. با توجه به اینکه کل فرآیند قرآنی جشنواره در مسیر تعالی قرار دارد، طبیعی است که ما در هر مرحله و هر وهله‌ای نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را برجسته کنیم.
افتخاریان با اشاره به اینکه جشنواره دارای اشکالاتی نیز هست و اگر آن را خالی از ایراد بدانیم اشتباه است، بیان کرد: بحث گردشی بودن میزبانی‌ها و اینکه هر سال یک دستگاه میزبان جشنواره می‌شود باعث می‌شود تا در هر دوره مشکلات جدیدی رصد شود. البته در این مورد باید از پیگیری‌های ایکنا نیز ممنون باشیم که در طول برگزاری جشنواره تذکراتی را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به ما دادند، ما به این موضوع نیز به عنوان بازوی نظارتی نگاه می‌کنیم.
وی در ادامه اذعان کرد: موضوع عدم حضور افرادی که رتبه‌های بین‌المللی مسابقات اوقاف یا دیگر مسابقات را دارند و ایکنا در ایام برگزاری جشنواره ملی به آن پرداخته بود به عنوان یک مصوبه به آیین‌نامه امسال اضافه کردیم. ضمن احترام به نخبگان قرآنی و افرادی که در حوزه دانشجویان و اساتید حضور دارند، در دوره سی و سوم از حضور افرادی که رتبه بین‌المللی دارند، جلوگیری خواهیم کرد؛ چرا که حضور این افراد در جشنوار ملی منع قانونی دارد.
افتخاریان با تأکید بر اینکه در حوزه آوایی مشکلات را رصد کرده و تمام آنها را به عنوان نکاتی در تدوین آیین نامه جدید مورد لحاظ قرار خواهیم داد، گفت: لحاظ کردن این نکات در آیین نامه جشنواره باعث می‌شود تا هم عدالت بیش از گذشته رعایت شود و هم اینکه شاهد استعدادسوزی نباشیم. بنابر این امیدواریم با به کارگیری مواردی از این دست اشکالات جشنواره به حداقل برسد.
رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه در مورد وضعیت بخش اساتید جشنواره ملی قرآن و عترت نیز افزود: با توجه به استقبال شایسته اساتید دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی از دوره اول جشنواره ملی قرآن و عترت که به صورت آزمایشی برگزار شد، آیین‌نامه جدید دومین دوره این جشنواره تا آخر بهمن ماه به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا از این پس شاهد برگزاری این رقابت نیز باشیم.
وی بیان کرد: پس از برگزاری موفق اولین دوره در بخش اساتید بازخوردهای لازم را دریافت کرده و براساس این بازخوردها، دومین دوره با حضور اقشار گسترده‌تری از اساتید برگزار خواهد شد. در دوره اول با توجه به اینکه فضا آزمایشی بود، تنها اعضای هیئت علمی رسمی دستگاه‌ها مجاز به شرکت در جشنواره بودند اما امسال برای اساتید حق التدریسی نیز فضا باز شده و آنها نیز می‌توانند در جشنواره اساتید حضور داشته باشند، در این زمینه هر دستگاه برای خود سامانه‌ای جهت ثبت و گزینش اساتید تدارک خواهد دید.
افتخاریان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوالی در مورد اضافه شدن بخش کارکنان به جشنواره ملی قرآن دانشجویان و اساتید، گفت: دستگاه‌های دانشگاهی همچون وزارت بهداشت یا دانشگاه فرهنگیان و ... بعضاً در بخش کارکنان مسابقات قرآن برگزار می‌کنند، این دستگاه‌ها عمدتاً از آیین‌نامه دانشجویی برای برگزاری جشنواره خود استفاده می‌کنند، بر همین اساس بنای ما این است که در کنار جشنواره قرآنی دانشجویان و اساتید، جشنواره کارکنان دستگاه‌های دانشگاهی نیز برنامه‌ریزی شود، این کار صورت خواهد گرفت، اما زمان‌بندی آن مشخص نیست.
وی اذعان کرد: سفره قرآنی در مجموعه آموزش عالی کشور برای تمام مخاطبان از جمله کارکنان تدارک دیده شده است و این موضوع هم اکنون مرحله و گام پیگیری را پشت سر می‌گذارد. البته در بحث جشنواره قرآنی در دانشگاه‌ها اولویت اول بحث دانشجویی است که خوشبختانه به قوام رسیده است. در بخش اساتید نیز دور دوم سال آینده برگزار می‌شود و در دور اول همانگونه که گفته شد انتظارات را به خوبی برآورده کرد. در زمینه بحث کارکنان نیز استدلال این بود که باید کار با قوت باشد، لذا شروع کار چند کار بزرگ به صورت همزمان ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. لذا مقرر شد در فازهای بعد بحث برگزاری مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه‌ها در سطح ملی همگام با بحث دانشجویی و استادی مورد پیگیری قرار بگیرد.
افتخاریان در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نامگذاری یک اسم و عنوان واحد برای جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و اساتید، گفت: در همین ارتباط بنا داریم بعد از برگزاری دور دوم جشنواره ملی قرآن اساتید که وزارت علوم میزبان آن است، تصمیم‌‌گیری شود؛ اگر مجبور شویم برای این دو جشنواره در حوزه میزبانی تفکیک قائل شویم، تجمیع و وحدت نام رخ نخواهد داد. بنابر این در این زمینه باید منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه کار و چه بازخوردهایی می‌گیریم و براساس همان بازخوردها در این حوزه تصمیم گرفته خواهد شد. آنچه که مشخص است این است که در حال حاضر عنوان، جشنواره سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید است.
رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت: واقعیت امر این است که ظرفیت فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و دانشگاه‌های ما بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است، به نظر می‌رسد اگر ما در حوزه تبلیغ و اطلاع‌رسانی بتوانیم کار جدیدی را انجام دهیم، توان این را داریم که افراد بیشتری را جذب جشنواره کنیم، افراد زیادی هستند که حتی در دانشگاه‌ها نیز از برگزاری جشنواره مطلع نیستند، اینها مخاطبانی هستند که هر سال از دست می‌روند؛ چرا که علاقه‌مندی حضور در جشنواره در بین تعداد زیادی از دانشجویان دیده می‌شود، اما به دلیل بی‌اطلاعی از برگزاری آن امکان حضور پیدا نمی‌کنند. بنابر این چالش اول اطلاع‌رسانی است که باید فکر اساسی بر روی آن صورت بگیرد.
وی در مورد دیگر چالش‌های جشنواره، افزود: ما در حوزه رشته‌های معارفی با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شده‌ایم و تقریباً 80 درصد شرکت‌کنندگان در بخش معارفی حضور دارند. افرادی در جشنواره حضور دارند با ظاهرهایی که چه بسا ما قرآنی‌ها انتظار حضور آنها در جمع خودمان را نداریم، در صورتی که اتفاقاً این افراد دستاورد جشنواره هستند. چالش این حوزه این است که متن‌های متناسب مخاطب دانشگاهی از سوی نویسندگان و صاحب قلم‌ها با این ویژگی که دسترسی آسان داشته باشد، کم است. ما هر سال با چالش جدی برای تأمین منابع روبه‌رو هستیم.
افتخاریان در ادامه بیان کرد: اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی اگر می‌توانند به ما کمک کنند و آثاری در مورد دانشگاه دارند به ما معرفی کنند تا به عنوان منبع برای جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و اساتید معرفی کنیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان صحبت‌های خود از اجرای طرح «دوشنبه‌های قرآنی» در دانشگاه‌ها خبر داد و در ادامه عنوان کرد: بنا داریم از ترم آینده تحصیلی در هر دانشگاهی روز دوشنبه به عنوان روز قرآنی دانشگاه شناخته شود و این تداعی را برای دانشجو داشته باشد که روزهای دوشنبه منتظر اتفاقات قرآنی در دانشگاه باشند. تا این لحظه استقبال خوبی از این طرح به عمل آمده و به زودی به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

captcha