غلامی جلیسه: در بهترین دوران خانه کتاب وارد آن شدم/ حسین‌پور: راه جلیسه را ادامه می‌دهم
کد خبر: 3692643
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

غلامی جلیسه: در بهترین دوران خانه کتاب وارد آن شدم/ حسین‌پور: راه جلیسه را ادامه می‌دهم

گروه ادب: مدیر عامل سابق خانه کتاب در مراسم تکریم خود گفت: با مدیریت چهار ساله، در خانه کتاب زیادی مانده بودم، اما در دوره‌ای وارد مؤسسه شدم که بهترین دوران بود.

غلامی جلیسه: 29 دور گردش به دور زمین برای فرهنگ/حسین‌پور: راه جلیسه را ادامه می‌دهم

به گزارش ایکنا، مراسم تکریم مدیرعامل و معارفه سرپرست مؤسسه خانه کتاب صبح امروز با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد عضو هیئت امنای خانه کتاب، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از ناشران، اهالی قلم و سایر اعضای هیئت امنای خانه کتاب برگزار شد.

مهدوی‌‎راد در این مراسم گفت: همکاری‌ام با خانه کتاب طولانی است و یا مدیر گروه قرآن و حدیث خانه کتاب بودم و یا جزء هیئت امنای خانه کتاب بودم و دو سالی هم قهر بودم، به این دلیل که فردی، نمی‌خواست کتاب آیت الله رفسنجانی را کتاب سال کند و بعد از آن به خانه کتاب آمدم. در ابتدا آقای جلیسه را نمی‌شناختم، اما آثارش را خوانده بودم و با کارهای پژوهشی وی آشنایی داشتم.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: پیام این آیه قرآن این است که مردم را خرد نکنید به دلیل اینکه کارش را خرد کنید. همچنین آیت الله صدر معتقد است؛ وقتی غیبت می‌کنید، انگار فرد را می‌کشید و از ساحت وجودی‌اش خارج می‌کنید. انسان‌ها با ساحت‌‌های وجودیشان، انسان هستند. از این رو داوری‌ها و قضاوت‌هایی که می‌کنیم باید توجه کنیم. در آیه‌ای دیگر خداوند تأکید دارد که با شایعه فاتحه خود را نخوانید.
مهدوی‌راد ادامه داد: جلیسه، کاربلد و از جنس کتاب بود. کتاب می‌خواند، کتاب می‌نوشت و فهرست‌نویسی می‌کرد و می‌فهمید ناشر و نویسنده کیست. از این رو هر جا برود، کتابخوان، کتاب‌نویس، فرهنگ دوست و خادم فرهنگ خواهد بود.

داورپناه: توانمندی‌های شخصی جلیسه مثال زدنی است

افشین داورپناه، معاون فرهنگی مؤسسه خانه کتاب در ادامه به ویژگی‌های جلیسه اشاره کرد و گفت: توانمندی‌های شخصی وی مثال‌زدنی است، وی ذهن خلاق و نوآوری داشت و در مسائل تیزبین و باریک‌بین بود و خود را درگیر مسائل دست و پاگیر نمی‌کرد. جرئت و شجاعت این را داشت تا کارهای نامطلوب را کنار بگذارد و فعالیت‌های دیگری را جایگزین کند.

وی یادآور شد: توجه به تاریخ شفاهی نشر، ارتباط و پیوند دادن میان کتاب و سینمای اقتباسی، تأکید بر هدفمند کردن یارانه‌های حوزه کتاب مانند عیدانه کتاب، تابستانه کتاب و ...، چند بعدی بودن و جامع نگر بودن که به دلیل تخصص وی در حوزه نسخ خطی از برنامه‌های دیگر غافل نبود و تأکید بر مردمی کردن حوزه کتاب از فعالیت‌ها و ویژگی‌های وی بود.

جلیسه: عمر مدیران دولتی دوسال است در خانه کتاب زیادی مانده بودم

مجید غلامی جلیسه، نیز در ادامه به حمایت‌های پدرانه سیدعباس صالحی اشاره کرد و گفت: این حمایت‌ها سبب شد که با وجود ناملایمتی‌های حاکم بر حوزه فرهنگ در خانه کتاب بمانم، معمولا عمر مدیریتی مدیران دو سال است و من که چهار سال مدیر خانه کتاب بودم، زیادی مانده بودم.

وی با بیان اینکه در بهترین دوران وارد خانه کتاب شدم، ادامه داد: تجربیاتی که طی این مدت به دست آوردم ارزشمند است و  بسیاری از فعالیت‌هایی که انجام شده، ناشی از تفکر، تلاش‌ها و حمایت‌های آقای صالحی بود که بسیار دلگرم‌کننده بود و از استادم خودم فرید قاسمی نیز سپاسگزارم که دست مرا گرفت و راهنمایی‌ها و مشاوره‌های بسیاری داد.

غلامی جلیسه گفت: من مدیر سخت گیری بودم، اما همه آنها برای بهبود کارها بوده و به عمد کسی را مورد عتاب قرار ندادم.

وی در ادامه عنوان کرد: من 25 فروردین سال 93 به عنوان مدیرعامل خانه کتاب منصوب شدم و هر روز 300 کیلومتر را به قم، رفت و برگشت داشتم و با احتساب روزهایی که آمده و رفته‌ام، 360 هزار کیلومتر مسیر را طی کرده‌ام که به اندازه 29 بار گردش به دور زمین بوده است که این را برای فرهنگ و کتاب مملکت طی کرده‌ام.

مدیرعامل سابق خانه کتاب بیان کرد: من کارم کتاب و تاریخ است، هر کار خوب یا بدی که انجام شده و یا اتفاقی در حوزه کتاب رخ داده، باید دیگران به درستی قضاوت کنند.

وی در پایان از معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد قدردانی کرد و وی را مجسمه اخلاق دانست و گفت: یکی از ناراحتی‌هایم دوری از همکارانی چون آقای جوادی است.

 امیر زاده: امیدوارم مشکلات بودجه فرهنگی مرتفع شود

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: متأسفانه فرصت همکاری با این مدیر رعنا و جوان را از دست می‌دهیم و این برایم خوشحال‌کننده نیست و از این جهت یک هفته پرتلاطم را داشتم، اما با رفتن وی، آقای حسین‌پور جایگزین می‌شود.
وی افزود: ما از صددرصد بودجه، کمتر از 40 درصد اعتبار را در اختیار خانه کتاب قرار دادیم و این ‌مشکل ما نبوده، بلکه مشکل بودجه کشور است، اما این بودجه اجازه نداد کارها ازهم گسیخته شود، هر چند امیدواریم به زودی حل شود. لطف آقای صالحی و نگاه پدرانه‌اش بر همه مجموعه‌های فرهنگی معطوف بوده و اطمینان دارم این نگاه در همه بخش‌ها وجود خواهد داشت.

جوادی: امیدوارم برنامه‌های نوآورانه خانه کتاب ادامه یابد

جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: زمانی که به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدم به همکاری مجید غلامی جلیسه امید داشتم و موسسه خانه کتاب یکی از مراکز و ویترین‌های اصلی معاونت فرهنگی است و من امیدوار بودم با همکاری این نهاد، همکاری‌های متنوعی را برنامه‌ریزی کنیم. با این وجود اصرار و علاقه داشتیم از تجربیات مجید غلامی جلیسه استفاده کنیم، اما این مدیر فرهنگی تصمیم خود را برای جدایی گرفته بود و امیدوارم در بخش‌های دیگر، همکاری وی را داشته باشیم.
وی افزود: همکاری من با مجید غلامی جلیسه از داوری جایزه جهانی کتاب سال شکل گرفت و امیدواریم برنامه‌های نوآورانه وی در خانه کتاب ادامه یابد و با حضور نیکنام حسین‌پور در سمت سرپرست مؤسسه خانه کتاب مسیر پویایی و شکوفایی این مؤسسه ادامه یابد.
جوادی در ادامه به تجربه همکاری با حسین‌پور اشاره کرد و گفت: زمانی که وی در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتن از دوستان نیکنام مجموعه بود و امیدوارم در این مجموعه نیز با سبک و سیاق گذشته این مؤسسه را سامان داده و برنامه‌های غلامی جلیسه را ادامه دهد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: خوشحالی مجید غلامی جلیسه در پویایی مجموعه خانه کتاب بوده و امیدوارم این دوره، دوره شکوفایی خانه کتاب باشد.

حسین پور: اگر نقطه ضعفی باشد آن را رفع می‌کنم

نیکنام حسین‌پور نیز گفت: همان مسیر را ادامه خواهم بود و اگر ضعفی هست، سعی خواهم کرد آنها را رفع کنم و با مسائل خانه کتاب بیگانه نیستم، چراکه از سال 73 فعالیت‌های اداری‌ام را از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی شروع کردم و امیدوارم با همدلی دوستان بتوانم مؤثر باشم.
وی افزود: در رابطه با نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و یکم، تلاش خواهیم کرد اطلاعات مورد نیاز ناشران را در چارچوب اصول در دسترس ناشران قرار دهیم و با ناشران، نویسندگان و اهالی قلم تعامل خوبی داشته باشیم.

captcha