«آیینه‌های بی‌زنگار»؛ نمایشگاه نقاشی و طراحی با موضوع پرتره شهدا
کد خبر: 3692657
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

«آیینه‌های بی‌زنگار»؛ نمایشگاه نقاشی و طراحی با موضوع پرتره شهدا

گروه هنر ــ در نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» که از فردا در حوزه هنری گشایش می‌یابد، بیش از 100 اثر در قالب نقاشی و طراحی از پرتره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

«آینه‌های بی‌زنگار»؛ نمایشگاه نقاشی و طراحی با موضوع پرتره شهدا

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری نمایشگاه طراحی و نقاشی«آیینه‌های بی‌زنگار» صبح امروز، یکشنبه 29 بهمن با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در قالب آثار طراحی و نقاشی عموماً به پرتره شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اختصاص دارد گفت: جرقه این اتفاق از حدود دو ماه پیش و با دیدن مجموعه آثاری از یکی از هنرمندان تجسمی شهرستانی یعنی آرش فروغی که هم در حوزه کاریکاتور و هم در زمینه تصویرسازی و نقاشی فعال است، زده شد که با موضوع شهیدحسین همدانی و شهیدباقری آثاری را پدید آورده بود.

وی ادامه داد: ابتدا تصمیم داشتیم که نمایشگاهی انفرادی  برپا کنیم اما وقتی متوجه شدیم که هنرمندان علاقه‌مند بسیاری برای ارسال آثار خود در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند لذا تصمیم بر این گرفته شد که این اتفاق هنری را در حوزه‌ای موسع و گسترده پیش‌بینی کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: فراخوان ارسال آثار از سوی هنرمندان علاقه‌مند در فاصله زمانی کوتاهی اطلاع‌رسانی شد که در پی آن استقبال چشمگیری از سوی هنرمندان صورت گرفت که علاوه بر آثار نقاشی و طراحی، شاهد ارسال آثاری در حوزه گرافیک و تصویرسازی نیز بودیم که به همین دلیل تصمیم گرفتیم این نمایشگاه یعنی «آیینه‌های بی‌زنگار» را که پیشنهاد نام آن توسط علیرضا قزوه صورت گرفت در دو بخش نقاشی و طراحی، گرافیک و تصویرسازی برپا شود که بخش دوم را سال آینده برنامه‌ریزی و اجرا خواهیم کرد.

این هنرمند کاریکاتوریست در ادامه گفت: برخی از آثار شرکت کرده در این نمایشگاه از جمله آثار آرشیوی هستند که پیشتر پدید آورده شده و اغلب پرتره شهدای بزرگواری هستند که توسط هنرمند پدیدآورنده آنها به خانواده‌های شهدا اهدا شده‌اند اما ما مجدد از هنرمندان درخواست کردیم که حتی‌المقدور سعی در بازتولید این آثار به منظور شرکت در این نمایشگاه داشته باشند و البته طبیعتاً حجم قابل توجهی از آثار نیز که پیش‌بینی می‌شود در بخش نخست 100 اثر نقاشی و طراحی هستند به منظور شرکت در این نمایشگاه تولید شده‌اند.

شجاعی طباطبایی افزود: نکته قابل تحسین دیگر اینکه هنرمندان شرکت‌کننده در برپایی این نمایشگاه با وجود آنکه از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مبلغی به عنوان قدردانی از مشارکت آنها در این رویداد هنری و ارزشی پیش‌بینی شده بود اما با این واکنش که برای رضای خدا و خشنودی شهدا در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، از دریافت این وجه تقدیری خودداری کردند.

وی گفت: در میان هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه چهره‌های شناخته شده هنرهای تجسمی همچون مصطفی گودرزی، سیدحمید شریفی آل‌هاشم، حسن روح‌الامین، صابر شیخ رضایی، محمود آزادنیا، حسن جعفری، جلال صابری، محمد اسدی جوزانی، حسین براتی و محمد اسدی به چشم می‌خورند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری  با اشاره به اینکه اغلب آثار ارائه شده به این نمایشگاه نقاشی بر روی بوم با رنگ روغن است گفت: 4 اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه در اندازه‌های بزرگی ارائه شده‌اند و البته باید به این نکته اشاره کنم که پرتره شهیدهمت توسط مصطفی گودرزی، احمد متوسلیان توسط حسن روح‌الامین و شهیدباکری توسط محمود آزادنیا، نقاشی شده‌اند که در جریان نمایشگاه با حضور خانواده شهدا توسط خود هنرمندان به ایشان اهدا خواهد شد.

وی تأکید کرد: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه فردا، دوشنبه 30 بهمن ساعت 14 و در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در نگارخانه عالی حوزه هنری برگزار خواهد شد و سردار باقری؛ رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، میهمان ویژه آئین افتتاحیه است که قول مساعد دادند که در این آئین حضور بهم رسانند و این نمایشگاه تا 14 اسفند برپا خواهد ماند و همه روز از ساعت 9 تا 18 میزبان مخاطبان خواهد بود.

«آینه‌های بی‌زنگار»؛ نمایشگاه نقاشی و طراحی با موضوع پرتره شهدا

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال آینده برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است گفت: به زودی در قالب یک نشست خبری جامع به تشریح این برنامه‌ها خواهم پرداخت اما به طور اجمالی باید به عرض برسانم برگزاری کتاب سال تصویرسازی با مضمون دینی، یکی از برنامه‌های مهم ما برای سال آینده خواهد بود اما کتاب گرافیک مذهبی نیز هم‌اکنون زیرچاپ است که به زودی از آن رونمایی به عمل آمده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا با توجه به برپایی دوهفته‌ای نمایشگاه «آیینه‌های بی‌زنگار» برنامه‌ای را نیز به منظور اجرای کارگاهی و زنده یک اثر نقاشی با حضور یکی از هنرمندان پیشکسوت در نظر دارید یا نه گفت: پیشنهاد خوبی مطرح شد هرچند که از سوی عباس گنجی یکی از پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی ابزار تمایلی مبنی بر اجرای کارگاهی یک اثر نقاشی با موضوع این نمایشگاه صورت گرفته است که باید بررسی کنیم که با توجه به فضای محدود نمایشگاه و احتمال استقبال پرشور مخاطبان علاقه‌مند این امر میسر است یا خیر.

شجاعی طباطبایی به پوستر این نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: از میان تعدادی طرح برای پوستر این نمایشگاه پرتره شهید حاج حسین همدانی کاری از محمد اسدی جوزانی انتخاب شد که البته پرتره شهید مهدوی نیز مورد توجه قرار گرفت اما پرتره شهیدهمدانی دارای وجوه بارز و ویژگی‌های فنی بود که برای پوستر انتخاب شد.

وی گفت: با توجه به ایام سوگواری حضرت زهرا(س) سعی شده است فضای نگارخانه محل برپایی این نمایشگاه و البته لابی ساختمان حوزه هنری که به این امر اختصاص خواهد داشت با المان‌های مذهبی و عزا تزئین شود و امیدواریم این نمایشگاه که ادای دینی به شهدای مدافع حرم، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، مرضی رضای پروردگار قرار گیرد.

این هنرمند عرصه تجسمی در پایان گفت: در میان پرتره‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه تنها پرتره یک شهید غیرایرانی یعنی شهیدعماد مغنیه نیز به نمایش درخواهد آمد و هرچند که ما پرتره‌های دیگری همچون احمد شاه مسعود را نیز در اختیار داشتیم اما مناسب ندیدیم آن را در قالب این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

انتهای پیام

 

 

captcha