عزاداری وسیله است نه هدف
کد خبر: 3692828
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

عزاداری وسیله است نه هدف

گروه فرهنگی- مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور عنوان کرد: اگر عزاداری هدف شود رشد و کمال انسان افقی خواهد بود و مخاطب را به جای تفکر به برانگیختن احساسات وا می‌دارد

به گزارش ایکنا از همدان، رضا معممی مقدم، مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور، یکشنبه 29 بهمن در همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی اظهار کرد: اگر چالش‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی جامعه درست و به موقع مدیریت نشود تبدیل به یک تهدید می‌شود.
وی افزود: جامعه اسلام دارای دو پشتوانه مهم و محکم «مرجعیت شیعه و عاشورا» است که دشمن نیز توسط این دو پشتوانه به دنبال ضربه زدن به این ملت است حال در این میان ستاد شئون با راهبرد‌های کلان خود در حوزه فرهنگ می‌تواند باعث ترویج نماد‌ها و آئین‌های دینی و مذهبی ناب محمدی در جامعه شود.

معرفی نشانه‌های عاشورا پس از 39 سال شایسته انقلاب نیست
مقدم اضافه کرد: ستاد شئون فرهنگی در نهادینه سازی اخلاق، احکام و تعمیق بخشی باور‌های دینی در جامعه و همچنین محتوا بخشی و ممانعت از ورود خرافات و موهومات به آئین‌های عزاداری مهمترین وظیفه را برعهده دارد.
مدیر کل تشکل های دینی کشور ادامه داد: نشانه‌های عاشورا پس از گذشت 39 سال از انقلاب شایسته و در تراز آن نیست، متأسفانه عاشورا در ایران با اسب و شتر معرفی می‌شود، نشان حضرت زهرا(س) نیز در سوخته است، آیا این نشانه‌ها در راستای تعظیم و بزرگداشت اهل بیت(ع) است!

عزاداری هدف نیست وسیله است
وی عنوان کرد: باید اشکال عزاداری بر اساس مهمات دینی باشد و افراط در آن موجب دین زدگی مردم خواهد شد در این بین ستاد شئون فرهنگی به دنبال بازمهندسی مناسبت‌های مذهبی بر اساس محمات دین است.
مقدم اظهار کرد: متأسفانه برخی آسیب شناسی‌ها نیازمند آسیب شناسی هستند لذا اشکال عزاداری باید با سیاست‌های کلی نظام و انقلاب منافات نداشته باشد، دو ظرفیت مهم در مناسک مذهبی کشور وجود دارد که بسیاری از کشور‌ها از آن محروم هستند و آن فرصت تبلیغی و زیارت است.

فرهنگ زیارت فرهنگ انسان سازی است
مدیر کل تشکل‌های دینی کشور بیان کرد: محرم، صفر، غدیر، فاطمیه همگی به عنوان فرصت‌های تبلیغی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی منحصر به فرد در کشور قابل مطرح است و در این بین اعتقادات مردم برای تعظیم شعائر رکن مهم و قابل توجه است.
وی گفت: زیارت در ایران تنها جنبه مادی و درخواست حاجت است در حالی که فرهنگ زیارت فرهنگ انسان سازی است، قله مناسک مذهبی باید برای امام حسین(ع) باشد لذا اعضای ستاد شئون به دنبال محتوا سازی و جلوگیری از ظهور برخی بدعت‌های نادرست در جامعه هستند.

عزاداری هدف نیست وسیله است
مقدم با بیان اینکه مناسبت‌های محلی نباید به مناسبت ملی تبدیل شود ابراز کرد: ما امروز شاهد کوبیدن بر طبل افراطی گری مذهبی درکشور هستیم، عمده چالش امروز ما هدف قرار دادن عزاداری است در حالی است که عزاداری وسیله است همچون قرائت قرآن که با تدبر در آیات عامل به آن می‌شویم.

افراط در عزاداری موجب دین زدگی مردم خواهد شد
این مقام مسئول اظهار کرد: اگر عزاداری هدف شود رشد و کمال انسان افقی خواهد بود و مخاطب را به جای تفکر به برانگیختن احساسات وا می‌دارد، حکومت‌ها با همه شکوه و بزرگی خود در مسائل فرهنگی و اجتماعی توفقیقی نخواهند داشت مگر با شما به عنوان بسیجیان فرهنگی نقش آفرین باشند.
وی افزود:هیئات مذهبی سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند لذا باید به اجرای گزاره‌های دین واسلام به عنوان اولویت توجه ویژه داشته باشند همچنین یکی از راه‌های جذب جوانان به دین، برگزاری مجالس سرور و شادی در عصر حاضر است، جامعه امروز نیازمند نشاط اجتماعی است.

عزاداری هدف نیست وسیله است
مقدم با بیان اینکه فرزند زمان خود باشیم اضافه کرد: فرهنگ سازی تشکیل خیرین قرآن و عترت و نذر فرهنگی از دیگر وظایف هیئات مذهبی است، انسان اخلاق مدار برای جامعه امروز لازم و ضروری است جوانان عاشورایی عصر حاضر جوانانی هستند که پهباد و سانتریوفیوژ می‌سازند.
انتهای پیام

captcha