بخش آثار مفاخر جشنواره «تجسمی فجر»؛ باشکوه اما فاقد بهره‌برداری مؤثر
کد خبر: 3692835
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
جشنواره «تجسمی فجر»؛ جایگاه و مرتبه هنری/ 6

بخش آثار مفاخر جشنواره «تجسمی فجر»؛ باشکوه اما فاقد بهره‌برداری مؤثر

گروه هنرــ در حالی که آثار متنوع و فاخر در رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی در بخش آثار مفاخر دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده است، اما برنامه‌ریزی مؤثری از سوی دبیرخانه به منظور بهره‌برداری از آن صورت نگرفته است.

بخش آثار مفاخر جشنواره «تجسمی فجر»؛ باشکوه اما فاقد بهره‌برداری مؤثر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ برای نخستین‌بار در ادوار ده‌گانه جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از 15 بهمن موزه هنرهای معاصر فلسطین بخش جنبی را در دهمین دوره این جشنواره میزبانی می‌کند که به نمایش آثار مفاخر هنرهای تجسمی اختصاص دارد.

آثار 10 هنرمند از پیشکسوتان و برترین‌های رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی در قالب 60 تابلو بر روی دیوارهای فضای نگارخانه‌ای این موزه در خیابان بزرگمهر، خیابان شهید برادران مظفر(صبا) رفته است که همگی آنها با توجه به سوابق و کارنامه حرفه‌ای که در اختیار دارند به واقع جزء مفاخر این عرصه هنری محسوب می‌شوند.

تعدادی اثر از امرالله فرهادی؛ هنرمند گرافیست، ایرج محمدی ؛ هنرمند مجسمه‌ساز، عبدالصمد صمدی؛ هنرمند خوشنویس،حبیب‌الله صادقی؛ نقاش، امیرهوشنگ جزی‌زاده؛ هنرمند نگارگر، علی دیواندری؛ هنرمند کاریکاتوریست، هادی شفاییه؛ هنرمند عکاس، فریده تطهیری مقدم؛ هنرمند سفال و سرامیک، حسین محجوبی؛ هنرمند نقاش و اکبر نیکان‌پور؛ هنرمند تصویرگر تا 4 اسفند در این بخش از جشنواره به نمایش درآمد‌ه‌اند و بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره قرار است در مراسم اختتامیه برای آنها آئین تجلیل برگزار شود.

صرفنظر از جنبی و در حاشیه بودن این بخش از جشنواره اما نکته مهم اینجاست که به هر حال آنچه که به شکل محدود در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، چکیده‌ای از فاخرترین آثار هنری در عرصه تجسمی و در رشته‌های مختلف است و تنها نباید عرضه این آثار تنها به شکل نمایشگاهی باقی مانده و بهره‌برداری دیگری از آنها صورت نگیرد.

فضای نمایشگاهی موزه فلسطین بسیار مناسب برای پرداخت علمی و تکنیکی حداقل پیرامون آثاری است که در بخش مفاخر جشنواره به نمایش درآمده‌اند؛ امری که در عمل شاهد آن نیستیم و به این واسطه جو حاکم بر این بخش از جشنواره در طول مدت برپایی دوهفته‌ای آن سرد و خنثی بوده و در آن پویایی و طراوتی را شاهد نیستیم.

هنرمندانی که آثارشان در این بخش از جشنواره به نمایش درآمده است صرفنظر از کسوت و فعالیتشان در طی چند دهه، قله‌نشینان عرصه تجسمی هستند و جشنواره باید نمایش آثار آنها را مغتنم شمرده و از وجود آنها به عنوان اعتبار وزین این رویداد بزرگ نهایت استفاده را به عمل آورده؛ هر چند که برخی از ایشان کهولت سن دارند و حضورشان در محیط‌های رسمی شاید با زحمات زیادی توأم شود اما به هر صورت برخی از ایشان همچنان به عنوان مدرسه و استاد دانشگاه و محافل هنری منشأ تربیت شاگردانی بوده و هستند که اکنون در مجامع رسمی هنری، جریان‌ساز بوده و می‌توانند تجارب خود را در یک رویارویی مستقیم و بی‌واسطه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

آثار هنرمندان پیشکسوتی که در این بخش از جشنواره «تجسمی فجر» به نمایش درآمده‌اند، فاقد هرگونه اطلاعات شناسنامه‌ای هستند تا به این واسطه مخاطب در مواجهه با آن بتواند اطلاعات جامعی در مورد اثر به نمایش درآمده به دست آورد؛ دبیرخانه جشنواره هم در این مورد کوچکترین اهتمامی نداشته و حتی در انتشار بروشور و کتابچه‌ای که بتواند در حاشیه برپایی این نمایشگاه پرداخت درخور برای هر یک از این هنرمندان پیشکسوت داشته باشد، مضایقه کرده است؛ به غیر از آثار گرافیکی امراله فرهادی و آثار خوشنویسی عبدالصمد صمدی که آیات قرآن را خوشنویسی کرده است دیگر آثار این نمایشگاه اطلاعات مفید حداقل از نظر محتوا و مراد و منظور هنرمند پدیدآورنده خود را به مخاطب عرضه نمی‌کنند.

موضوع آثار مفاخر، تکنیک اجرایی آنها و بسیاری دیگر از مسائل فنی که می‌توان از تماشای دقیق و کارشناسی این آثار آنها را به دست آورد به نظر می‌رسد که مباحث خوب آکادمیک را می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی به ارمغان بیاورد، یعنی اگر در فضای نمایشگاهی آثار مفاخر هنرهای تجسمی حضور کارشناسانی را شاهد بودیم که قادر به تجزیه و تحلیل آثار به نمایش درآمده بودند آن زمان بود که می توانستیم به پویایی، سرزندگی این رویداد هنری امیدوار باشیم که متأسفانه حداقل در بخش آثار مفاخر دچار دلمردگی و رخوت شده است.

یادآور می‌شود، دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی مجتبی آقایی در حال برگزاری است.

خبرنگار امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha