تصمیم ترامپ درباره قدس؛ تاکتیکی برای مهار قدرت مقاومت
کد خبر: 3692853
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
تحلیلگر لبنانی عنوان کرد:

تصمیم ترامپ درباره قدس؛ تاکتیکی برای مهار قدرت مقاومت

گروه بین‌الملل: ترامپ در بحث انتقال سفارت به آمریکا به قدس تنها مجری سیاست‌های نظام حاکم بر این کشور است و این تصمیم راهبردی برای مهار قدرت روزافزون محور مقاومت در منطقه بود.

 تصمیم ترامپ درباره قدس؛ تاکتیکی برای مهار قدرت مقاومتبه گزارش ایکنا؛ ناصر قندیل، تحلیلگر استراتژیک غرب آسیا از کشور لبنان در نشستی با عنوان «رویارویی محور مقاومت و اسرائیل؛ از تصمیم ترامپ تا سرنگونی جنگنده اسرائیلی» که عصر امروز(29 بهمن‌ماه) در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: تصمیم ترامپ در انتقال سفارت به قدس، یک تصمیم شخصی نیست، بلکه این مسئله با اجماع دموکرا‌ت‌ها و جمهوری‌‌خواهان در سال 1995 میلادی از سوی کنگره و مجلس سنای آمریکا تصویب شده و جالب این است که این قانون در زمان «بیل کلینتون»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصویب شد که بیشترین تأکید را بر مذاکرات و سازش میان اسرائیل و فلسطین داشت.

وی افزود: در این قانون بر معرفی قدس یکپارچه به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تأکید شده و هیچ بازگشتی از آن وجود ندارد و رؤسای جمهور آمریکا تنها می‌توانند اجرای آن را به تأخیر بیندازند، این در حالی است که در این قانون تأکید شده که قدس شریف به هیچ‌وجه قابل تقسیم نیست.

ناصر قندیل گفت: این قانون، رویکرد آشکار و واضح آمریکا نسبت به مسئله فلسطین را نشان می‌دهد و بیانگر این است که این تصمیم راهبردی از سوی سیستم و ارکان نظام آمریکا است که از سال 1967 میلادی تاکنون اتخاذ شده و و تصمیمی شخصی نیست.

این تحلیگر مسائل غرب آسیا گفت: قبل از این که آذرماه سال جاری، ترامپ به صورت رسمی قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کند، آمریکا به این نتیجه رسیده بود که قدرت محور مقاومت روز به روز در حال افزایش است و از سوی دیگر عربستان در حال از دست دادن قدرت خود است و موجودیت اسرائیل نیز با تهدید مواجه شده و روسیه در حال نفوذ بیشتری در منطقه است، بنابراین اتخاذ این تصمیم از سوی آمریکا به نوعی برای به چالش کشیدن محور مقاومت در منطقه و تاکتیکی برای مهار این قدرت بود.

قندیل تصریح کرد: برخی ترامپ را احمق و دیوانه عقلی و با تعبیراتی از این قبیل توصیف می‌کنند، اما واقعیت امر این است که ترامپ در حال بازی با شرایط منطقه برای گرفتن امتیاز بیشتر است، چرا که پس از رسیدن به ریاست جمهوری، یک بار قانون انتقال سفارت به قدس را به تأخیر انداخت و آمریکا هزینه جنگ و سازش را به خوبی می‌داند.

وی با اشاره به این که آمریکا اکنون در یک بحران و باتلاق منطقه‌ای گرفتار شده، گفت: انتقال سفارت به قدس تصمیمی است که از سوی سیستم و نظام حاکم بر آمریکا که متشکل از ارکان ارتش، نمایندگان کنگره و مجلس سنا و سیاسون صاحبان تصمیم‌گیری در این کشور است، اتخاذ شده و ترامپ تنها مجری سیاست‌های تعیین‌شده از سوی نظام حاکمه این کشور است.
 
تغییر راهبرد آمریکا در منطقه

این تحلیلگر لبنانی، طرح موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس را به نوعی تغییر راهبرد آمریکا در منطقه دانست و گفت: پیروزی محور مقاومت در نبرد حلب سوریه نشان داد که گزینه گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا تنها وقت تلف کردن است و سوریه اکنون با تمام توانمندی خود به محور مقاومت برگشته است و محور مقاومت باتوجه به توانمندی نظامی میدانی که دارد، تحقق اهداف و توطئه‌های آمریکا را در منطقه با مشکل مواجه ساخته است.

حضور ترکیه در نشست آستانه

وی در ادامه به موضوع حضور ترکیه در نشست آستانه درباره حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه تلاش می‌کند از طریق مشارکت در این نشست تنها حضور سیاسی خود در سوریه تثبیت کند، این در حالی است که ترکیه در ابتدا مخالف تحولات ادلب بود، اما زمانی که اراده جدی ایران، سوریه و روسیه را در این زمینه دید، عقب‌نشینی کرد، اما برای جبران این شکست خود به «عفرین» حمله کرد.

امنیت اسرائیل

ناصر قندیل گفت: محور مقاومت در مقابل دو گزینه ادامه جنگ یا توافق قرار دارد، این در حالی است که آمریکا، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی را اساس هر توافق می‌داند و راهبرد آمریکا برای هر توافقی این است که ایران و حزب‌الله در سوریه حضور نداشته باشند، اگرچه پوتین و اسد مخالف این موضوع هستند.

وی گفت: آمریکا پس از آن‌که دریافت که محور مقاومت قابل جدایی از سوریه نیست، این شرایط را تسلیم در برابر محور مقاومت و جنگی جدید علیه منافع خود یعنی اسرائیل دانست، بنابراین تلاش کرد با ائتلاف رهبری جدیدی در معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به نوعی به این موضوع واکنش نشان دهد.
تصمیم ترامپ درباره قدس؛ تاکتیکی برای مهار قدرت مقاومت

قندیل در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ائتلاف جدید آمریکایی ـ سعودی ـ اسرائیلی اشاره کرد و گفت: در سال 2011 میلادی، ائتلافی علیه سوریه شکل گرفت که ترکیه نیز بخشی از آن بود و ترکیه بیشتر از طریق این ائتلاف در پی احیای امپراطوری عثمانی با کمک نیروهای اخوانی منطقه بود، اما این ائتلاف در نتیجه ایستادگی سوریه و محور مقاومت عملا شکست خورد، بنابراین در ماه‌های اخیر ما شاهد ائتلاف جدیدی با حضور آمریکا، اسرائیل و عربستان هستیم و اروپایی‌ها به دلیل این که حامی توافق هسته‌ای با ایران هستند در این ائتلاف حضور ندارند، اما عربستان در قلب این توافق قرار گرفته است.

شکست‌های آمریکا در منطقه

وی در ادامه به شکست‌ها و ناکامی‌های اخیرا آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: شکست آمریکا در طرح همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که از آن‌ به‌عنوان خنجری بر پشت ایران تعبیر می‌شد، تحولات یمن و کشته‌شدن علی عبدالله صالح، ماجرای استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، اغتشاشات اخیر ایران از جمله ناکامی‌های اخیر آمریکا در منطقه است.

ناصر قندیل گفت: در شرایط کنونی، آمریکا تصمیمی برای جنگ فراگیر منطقه‌ای علیه محور مقاومت ندارد و آن‌ها تنها به صورت جدی در صدد تغییر معادله قدرت و سرنوشت میدانی نبرد در سوریه هستند تا با نگاهی که خود می‌خواهند وارد مذاکرات شوند.

وی با اشاره به این که مقاومت هرگز وارد مرحله سازش و توافق نخواهد شد، گفت: سرنگونی جنگنده سوخوی روسی، کشته‌شدن 200 شهروند بی‌گناه سوری در دیرالزور و حمایت از اغتشاشگران در ایران..از جمله عواملی است که آمریکایی‌ها مسبب آن بوده‌اند و آن‌ها و می‌خواستند این پیام را به ایران و سوریه بدهند که از مسائل منطقه عقب‌نشینی کنند.

این تحلیلگر سیاسی منطقه به گروه موسوم به واشنگتن که متشکل از آمریکا، انگلیس، عربستان، فرانسه و اردن است، اشاره کرد و گفت: این گروه طرحی با عنوان تجزیه سوریه را مطرح کردند که براساس آن، سهم‌هایی برای آمریکا و ترکیه نیز در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به این که آمریکا تا سال 2020 میلادی توان آغاز جنگ را ندارد، گفت: سقوط جنگنده اف 16 اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، پایداری  و استقامت نوار غزه، هشدار صریح حزب‌الله برای هدف قراردادن منافع نفتی و گازی اسرائیل در مدیترانه و اعلام علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل مبنی بر این که آمریکا جایی در شرق فرات ندارد، پاسخی قوی و محکم از محور مقاومت است که آمریکایی‌ها بخواهند به ماجراجویی خود ادامه دهند، محور مقاومت قاطعانه می‌ایستد.

وی گفت: محور مقاومت در پی تشدید وضعیت در منطقه، با مشورت فرماندهان و راهبران ارشد خود راهبردی را اتخاذ کرده اگر آن‌ها خواهان جنگ هستند، محور مقاومت نیز گزینه جنگ را انتخاب می‌کند، و سرنگونی جنگنده اسرائیلی نشان داد که گروه مقاومت در این مسئله کاملا جدی است.

ناصر قندیل در پایان گفت: من معتقدم که محور آمریکایی ـ اسرائیلی ـ سعودی در شرایط موجود قادر به مقابله با محور مقاومت نیست و ما در آینده شاهد پیروزی‌های بیشتری برای این محور خواهیم بود و همانطور که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفتند، تصمیم ترامپ در معرفی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را توهین به جهان اسلام و عرب‌ها می‌دانیم.
 
انتهای پیام
captcha