دفاع از حقیقت اسلام؛ دلیل اصلی شهادت حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3692890
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷

دفاع از حقیقت اسلام؛ دلیل اصلی شهادت حضرت زهرا(س)

گروه اجتماعی - استاد حوزه و دانشگاه مشهد گفت: نگهداری از میراث پیامبر(ص) و دفاع از حقیقت اسلام دلیل شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) بود، از همین رو وظیفه ما پاسداشت ارزش‌ها و حمایت از ولایت جامعه اسلامی است، چراکه بدون ولایت جامعه دچار انحراف می‌شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: شهادت حضرت زهرا(س) ابعاد مختلفی داشت که برای درک این واقعه، باید شرایط آشفته اواخر دوران رسالت پیامبر(ص) را بررسی کرد.
وی با بیان اینکه اوضاع آشفته اواخر دوران رسالت نبی مکرم اسلام(ص) نشان می‌داد که د آینده جامعه اسلامی شاهد حوادث ناگواری است و مردم جامعه اسلامی به عقب برمی‌گردند، ابراز کرد: شرایط به گونه‌ای بود که زمانی که پیامبر(ص) قلم و دوات خواستند تا نکاتی را یادداشت کنند که مردم گمراه نشوند، منفعت طلبان اجازه ندادند تا برای ایشان قلم آورده شود.
نوایی با اشاره به اینکه شرکت نکردن جمع زیادی از مسلمانان در لشکر اسامه نشانه‌ای از تخلف از فرمان پیامبر(ص) بود، عنوان کرد: رسول مکرم اسلام(ص) در سال نهم هجری خواب دیدند که زمانی فرا می‌رسد که میمون‌ها از منبر بالا می‌روند و پس از این خواب آیه‌ای بر ایشان نازل شد که شرایط آینده را برای جامعه اسلامی بیان می‌کرد.

ولایت، اولین موضوع فراموش شده بعد از ارتحال نبی مکرم اسلام(ص)

این استاد حوزه با بیان اینکه مسئله ولایت جامعه اسلامی، اولین موضوعی بود که مردم بعد از ارتحال پیامبر(ص) به زیر پا گذاشتند و سعی کردند تا ادامه رسالت ولایت جامعه اسلامی از بنی هاشم سلب شود، اظهار کرد: مسئله اصلی بعد از ارتحال پیامبر(ص) مشخص شدن موضع مردم برای انتخاب بین حاکمیت یا ولایت بود که مردم متأسفانه دغدغه حکومت داشتند و دین را که همان ولایت جامعه اسلامی بود به کناری رها کردند.
وی ادامه داد: بنابراین ولایت از بنی هاشم سلب و حاکمیت غصب شد و خاندان رسالت در این مسیر رنج بسیاری را تحمل کردند، از همین رو می‌توان گفت که حضرت زهرا(س) مشغول مبارزه حاد فکری، معرفتی، سیاسی و دینی بودند، زیرا امیرالمومنین(ع) در آن زمان از بیعت با خلیفه استنکاف می‌کردند به همین دلیل خودشان وخانواده‌شان دچار مصائب بسیاری شدند.

دفاع از حقیقت اسلام، دلیل اصلی شهادت حضرت زهرا(س)

نوایی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه اشاره می‌کنند که مردم در آن زمان به دوران جاهلی رجوع کردند و نظام قبیله‌گری دوباره بر سر کار آمد، تصریح کرد: به جز برخی از اصحاب پیامبر(ص)، یک نفر از ولایت دفاع می‌کرد و آن فرد کسی نبود جز فاطمه الزهرا(س)، که مسائل زیادی را تحمل می‌کردند.
وی گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه که در مسجد مدینه بیان کردند به موضوع فدک و ولایت و منع پرداخت خمس به خاطر از صحنه کنار زدن بنی هاشم از ولایت اشاره کردند، زیرا خمس حق آل محمد(ص) بود که مردم را از پرداختش منع کرده بودند.
این استاد حوزه با تأکید براینکه حضرت زهرا(ص) شهید راه ولایت شدند، ابراز کرد: در واقع هجوم به منزل ایشان و سوزندان در و وارد شدن میخ درب در بدن این بانوی بزرگوار به علاوه سقط محسن فرزند ایشان، همه اینها به خاطر اسلام و ولایت بود که زمینه شهادت ایشان را فراهم کرد.
وی عنوان کرد: نگهداری از میراث پیامبر(ص) و دفاع از حقیقت اسلام، دلیل شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) بود، از همین رو وظیفه ما پاسداشت ارزش‌های اسلامی و حمایت از ولایت جامعه اسلامی است، چراکه بدون ولایت جامعه دچار انحراف می‌شود.

انتهای پیام

captcha