چرا جوامع غیر مسلمان رفاه اجتماعی بیشتری دارند
کد خبر: 3692899
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
حسینی پاسخ می‌دهد:

چرا جوامع غیر مسلمان رفاه اجتماعی بیشتری دارند

گروه اندیشه ــ سیدمجتبی حسینی ضمن شرح دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه عنوان کرد :خداوند معایش بندگان را بر اساس عدل و قوانین طبیعت تقسیم می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ سیدمجتبی حسینی، کارشناس معارف دینی در ادامه سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه به بحث درباره دعای سی و پنجم این کتاب شریف پرداخت و اظهار کرد: عنوانی که برای دعا در نظر گرفتند عنوان بسیار جالبی است. این عناوین عناوینی نیست که خود امام سجاد(ع) انتخاب کرده باشند بلکه به مرور زمان به روی دعاها گذاشته شده است. عنوان دعا این است: «اذا نظر الی اصحاب الدنیا»، هنگامی که به اصحاب دنیا نگاه می‌کرد. این نگاه مدل خاصی از نگاه کردن به اصحاب دنیاست. این دعا از دعاهایی است که ما خیلی با آن کار داریم.
وی در ادامه گفت: اول دعا حمد خداوند است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًی بِحُکْمِ اللَّهِ ، شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ مَعَایِشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ وَ أَخَذَ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ»، حمد برای خداست، رضا هستیم به حکم خدا، شهادت می‌دهم که خدا معایش بندگانش را با عدل تقسیم کرده است و با جمیع خلقش با فضل برخورد می‌کند. همین الآن ممکن است برای ما سوال ایجاد شود که آیا واقعا این عدل است که یکی ثروتمند است و یکی فقیر. مسئله ما جای دیگری است؛ یک جای کار را بد فهمیدیم. فکر کردیم که اگر ما مسلمان‌تر هستیم باید وضعمان بهتر از دیگری باشد، این در حالی است که ما در اسلام چنین چیزی را نداریم.
حسینی به زمینه تاریخی این تفکر اشاره کرد و گفت: در زمان خلیفه دوم یک تقسیم‌بندی در جامعه صورت گرفت و مردم به 5 طبقه تقسیم شدند؛ پایین‌ترین مرتبه افراد مسلمانی که عبد بودند و بالاترین مرتبه مسلمانان بدر بودند. پولی که از بیت‌المال می‌دانند بر اساس این درجه بندی تقسیم می‌کردند. یکی از مشکلات طلحه و زبیر با امیرالمومنین(ع) سر همین موضوع بود؛ چون آنها جزء مرتبه بالاتر بودند. در زمان امیرالمومنین(ع) وقتی سهمشان با دیگران یکسان شد به حضرت اعتراض کردند. حضرت فرمودند شما که زمان پیامبر(ص) بودید و دیدید که ایشان تمام بیت‌المال را به طور مساوی تقسیم می‌کردند.
وی ضمن انتقاد از این تفکر تصریح کرد: مشکل ما اینجاست که از اولی که به ما اسلام را یاد دادند به ما گفتند اگر مسلمان شوی به تو جایزه می‌دهیم. بعدا یکسری ارتباطات معنوی را به ما نسبت دادند، مثلا گفتند نورانی شدی. این که من مسلمانم به طور ناخودآگاه در ذهنم این مفهوم را ایجاد کرد که خدا باید به من بیشتر بدهد. مشکل این است که می‌گوییم چرا ما که مسلمان هستیم کمتر از بقیه داریم. چرا کشورهای غیر مسلمان بهتر از ما زندگی می‌کنند. در این دعا حضرت می‌فرماید: «شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ مَعَایِشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ وَ أَخَذَ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ»، یعنی تقسیم معایش بر اساس عدل است.
وی ادامه داد: اگر کسی درست رفتار کرد ثمره آن را می‌بیند. مثلا قانون جاذبه در کره زمین حاکم است. اگر شما لیوانی را رها کنی طبق این قانون زمین می‌خورد. حالا من مسلمان باشم یا غیر مسلمان باشم این اتفاق می‌افتد. قوانین الهی را خداوند ساخته است؛ ما توقع داریم چون نماز می‌خوانیم اگر لیوان از دستمان افتاد، نشکند یا مثلا مریضمان نمیرد، بجایش همه اتفاقات بد برای دیگران بیفتد. عدل این است که هر چیزی در جای خودش باشد. اگر غیر از این باشد عدل نیست.
کارشناس معارف دینی ادامه داد: اینکه شما به دلیل مسائل معنوی در برخی جهات پیشرفت بکنی آن هم جزء قوانین عالم است. ما می‌خواهیم یک زنگ دینی داشته باشیم و همه چیز را با آن حل کنیم، این در حالی است که پیامبر(ص) فرمود: اطلبو العلم ولو من طین، خب در چین به شما چه چیزی خواهند آموخت. وقتی جنگ شد خود پیامبر(ص) به سلمان گفت شما در ایران چگونه می‌جنگیدید. ما یک چیزهایی را نمی‌خواهیم یاد بگیریم. نفسانیت اجتماعی ما به ما اجازه نمی‌دهد.
وی افزود: حالا اگر یک نفر چند هزار میلیارد درآورد آن هم عدل خداست؟ اگر کسی بیاید از طریق احتکار و ... پول سنگینی به دست آورد این تقسیم خدایی نبوده است و خارج از سیستم بوده است؛ لذا نه در این دنیا اعتبار دارد و نه در آخرت. ما در این دعا می‌خواهیم نگاهمان به اصحاب دنیا نگاهی درونی و آکنده از ارتباطات الهی باشد. در ادامه این دعا حضرت می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لَا تَفْتِنِّی بِمَا أَعْطَیْتَهُمْ، وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِی»، من را مفتون آنچه به اینها دادی نکن.
سیدمجتبی حسینی در ادامه عنوان کرد: فتنه یعنی آزمون. زمانی که طلا با ناخالصی همراه هست آن را وارد کوره می‌کنند تا بسوزد. ما داریم می‌سوزیم که چرا فلان فرد ثروتمند شده است؛ «لاتفننی» یعنی تو داری می‌سوزی اما نفعی برای تو ندارد؛ لذا از خداوند می‌خواهی که من مفتون نشوم که دیگران دارند و دیگران مفتون نشوند که من ندارم. حضرت در ادامه می‌فرمایند اگر اینطور شود «فَأَحْسُدَ خَلْقَکَ وَ أَغْمَطَ حُکْمَکَ»، این باعث می‌شود حسودی کنم به خلقت و خرده بگیرم به حکمت. در روایت داریم که شخص حسود توحیدش ضعیف است. حسادت چه ربطی به توحید دارد؟ علتش اینجاست که تو یا قبول داری خدا همه کاره عالم است یا قبول نداری. اگر قبول داری پس معلوم است که کار خداوند را قبول نداری.

انتهای پیام

captcha