دختر پسرهایی که به خانه بخت نمی‌روند
کد خبر: 3692921
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

دختر پسرهایی که به خانه بخت نمی‌روند

گروه اجتماعی- وقتی کلمه ازدواج به گوشمان می‌رسد توصیه‌های معصومان به خصوص پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم به یادمان می‌افتد که برای این امر مقدس تاکیدات فراوانی کرده‌اند، اما متاسفانه با تبلیغات منفی برای این امر الهی اکثر جوانان به طرف مقابل خود برای ازدواج اعتماد کافی نداشته و یا خواسته هایشان آنقدر بزرگ است که طرف مقابل برای رساندن فرد مورد علاقه‌اش به آرزوها و رویاهایش باید تمام دقایق عمر خود را کار کند و این امر نیز به علت کم بودن کار در جامعه میسر نمی‌شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، وقتی کلمه ازدواج به گوشمان می‌رسد توصیه‌های پیامبران به خصوص پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم به یادمان می‌افتد که برای این امر مقدس تاکیدات فراوانی کرده‌اند، اما متاسفانه با تبلیغات منفی برای این امر الهی اکثر جوانان به طرف مقابل خود برای ازدواج اعتماد کافی نداشته و یا خواسته هایشان آنقدر بزرگ است که طرف مقابل برای رساندن فرد مورد علاقه اش به آرزوها و رویاهایش باید تمام دقایق عمر خود را کار کند و این امر نیز به علت کم بودن کار در جامعه میسر نمی‌شود.

دختر پسرهایی که به خانه بخت نمی روند

در مورد کاهش ازدواج دلایل مختلفی نظیر مشکلات اقتصادی، اشتغال، فرهنگی، اعتقادی، عدم اعتماد و پایبندی به یکدیگر و تاثیر تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای را می‌توان از زبان جوانان و کارشناسان شنید و اگر بخواهیم اینها را بصورت علمی بیان کنیم، باید به تغییر سبک زندگی مردم به دنبال تغییرات جهانی و ظهور مدرنیسم و پست مدرنیسم اشاره کنیم.

در مقابل اصرار خانواده ،عدم پیدا کردن فرد مورد دلخواهم را بهانه می!کنم

کاوه جوانی 29 ساله در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به عدم علاقه خود به مقوله ازدواج، اظهار کرد: وقتی مشکلات و عدم سازگاری دوستان و اطرافیانی که ازدواج کرده‌اند را می‌بینم، جرات فکر کردن به ازدواج را نمی‌کنم و همیشه در مقابل اصرار خانواده ،عدم پیدا کردن فرد مورد دلخواهم را بهانه می‌کنم.

وی ادامه داد: صبر و حوصله جوانان در مقابل مشکلات کم شده و کمترین مشکلات موجب بروز اختلافها می شود و این است که ترجیح می‌دهم فعلا به ازدواج فکر نکنم.

ثبت ۲۴ هزار و ۲۲۹ فقره ازدواج در آذربایجان‌شرقی

احدجودی، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا از ثبت ۲۴ هزار و ۲۲۹ فقره ازدواج در استان خبر داد و گفت: این آمار در ۹ ماه امسال ثبت شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی، همچنین در ادامه بیشترین آمار ازدواج در استان با ۱۰ هزار و یکصد و چهار فقره شهر تبریز و خداآفرین را با دویست و 77 فقره کم ترین میزان آمارهای ثبت شده ازدواج در استان داسنت.

جودی، تصریح کرد: ۲۱ هزار و ۸۹۱ فقره معادل ۹۰.۴ درصد شهری و ۲ هزار و ۳۳۸ فقره معادل ۹.۶ درصد روستایی است.

کشورمان در ۱۰ سال آینده به کلوپ خط قرمز طلاق وارد خواهد شد

کمال‌الدین نیک رفتار خیابانی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو ایکنا گفت: در مورد ازدواج آمارهای یاد شده مشخص می‌کند که تا سال ۱۳۸۹ شاهد افزایش ازدواج بودیم، اما از این زمان تا سال ۱۳۹۴ با کاهش آمار ازدواج بطور متوسط سالانه پنج درصد روبرو هستیم و با توجه به آمارهای یاد شده می توان تخمین زد که کشورمان در ۱۰ سال آینده به کلوپ خط قرمز طلاق وارد خواهد شد.

وی، با بیان اینکه اکثریت غالب ما بدون اینکه بتوانیم از چهارچوب سنت‌ها خارج شویم به دوره زندگی مدرن و سریعتر از آن به دام سبک زندگی پست مدرن افتاده‌ایم، افزود: متاسفانه محیط‌های دانشگاهی و نظام اداری ما نتوانسته وضعیت جدید را برای مردم تببیین کند، لذا آسیب های تغییر سبک زندگی را در تمامی شئون زندگی متحمل می شویم.

برخی دختران به علت عدم تناسب تحصیلاتی با فرد مقابل حاضر به ازدواج نمی‌شوند

روح الله ساعی، عضو انجمن جامعه شناسان ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مدرک گرایی عامل اصلی بالارفتن سن ازدواج در دختران است، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما نگرش مردم تغییر یافته و مدرک گرایی به عنوان مقوله منفی در ایران شکل گرفته که این امر باعث بالا رفتن توقعات و انتظارات دختران نسبت به طرف مقابل در زمان ازدواج شده و بعضی از دختران جامعه ما به علت عدم  تناسب تحصیلاتی با فرد مقابل حاضر به ازدواج نمی شوند.

وی، با بیان اینکه مشکلات اقتصادی جامعه یکی از عوامل اصلی و مهم بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است، افزود: کاهش نرخ اشتغال و افزایش نرخ بیکاری در جامعه باعث شده که افراد دارای تحصیلات عالی نتوانند وارد بازار کار شوند و در مرحله بعد تشکیل زندگی مشترک دهند و همچنین افزایش قیمت تمام امکانات مورد نیاز برای زندگی از جمله مسکن ،آمار ازدواج را در استان کاهش داده و با افزایش قیمت مسکن نگرش جوانان نیز به مقوله ازدواج تغییر یافته و جوان با محاسبه هزینه های زندگی از ازدواج منصرف می‌شود.

ساعی، با اشاره به چگونگی حمایت دولت از ازدواج جوانان، خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی ارایه شده برای حمایت از ازدواج جوانان کم است که آن نیز تاخیر برای زوجین ارایه می شود.

این جامعه شناس ابراز کرد: متاسفانه در خانواده‌ها آموزش مهارت‌های زندگی برای جوانان به خوبی صورت نگرفته و جوانان نیز به مقوله ازدواج نگرش منفی دارند.

ساعی همچنین در ادامه ورود تفکرات غربی به اذهان عمومی جوانان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی دیدگاه آنان را به مقوله ازدواج تغییر داده و اهمیت این مقوله را در زندگی جوانان کمرنگ جلوه می‌دهند، اظهار کرد: ابزارهای نوین با هم بودن افراد بدون داشتن تعهدی برای یکدیگر را پررنگ جلوه می‌دهند و توصیه اصلی به خانواده‌ها در این برهه زمانی این است که سعی کنند به جوانان اجازه تماشای این شبکه ها را ندهند و یا برای مقابله با برنامه های دشمن جوانان را برای مقابله با چنین تفکراتی آماده سازند. 

با توجه به مطالب فوق، علاوه بر مشکلات اقتصادی و شغلی جوانان، از هم گسیختگی‌های فرهنگی  و واهمه داشتن از قبول مسئولیت نیز عامل موثری بر عدم رغبت جوانان به ازدواج به موقع و مطابق شرع و دین و فرهنگ ما می‌تواند باشد.

 

captcha