اجرای نمایش «بانوی بی‌نشان» در حرم رضوی
کد خبر: 3693023
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

اجرای نمایش «بانوی بی‌نشان» در حرم رضوی

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان رضوی از برگزاری نمایشنامه‌خوانی «بانوی بی‌نشان»، به مدت سه روز، در تالار قدس حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) خبر داد.

ابراهیم زره‌ساز، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به نمایشنامه‌خوانی «بانوی بی‌نشان»، گفت: این نمایش، کاری از هنرمندان تئاتر مسجد دهه 60 است که در سراسر کشور اجرا شده و این بار در تالار قدس حرم مطهر رضوی به روی صحنه می‌رود.
وی در ادامه گفته‌های خود، بیان کرد: نمایشنامه‌خوانی «بانوی بی‌نشان»، به مدت سه روز اجرا می‌شود که از یکشنبه ۲۹ بهمن‌‎ماه، آغاز شده و تا اول اسفندماه، ادامه خواهد داشت.
روایتی از شهادت حضرت فاطمه(س) از زبان یک مادر شهید
زره‌ساز در خصوص موضوع این نمایشنامه، عنوان کرد: «بانوی بی‌نشان»، به وقایعی که در تاریخ صدر اسلام اتفاق افتاده می‌پردازد و از بدو تولد حضرت فاطمه(س) تا لحظه به شهادت رسیدن این بانوی بزرگ، از زبان یک مادر شهید مدافع حرم روایت می‌شود.
وی در ادامه گفته‌های خود، بیان کرد: در این نمایشنامه، با اشاره به مضامین روز جامعه سعی شده است تا ویژگی‌های شخصیتی و لطایفی از زندگی حضرت فاطمه(س) با زبان هنر بیان شود، امیدواریم پیام متن با شیوه‌های هنرمندانه به مخاطبان این برنامه منتقل شود.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه نمایشنامه‌خوانی «بانوی بی‌نشان»، با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اجرا می‌شود، اظهار کرد: این نمایش را احمد هاشم‌آبادی، کارگردانی می‌کند و حسین فدایی نوشته است و توسط سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد و فعالان با سابقه‌تر تئاتر همچون علیرضا رواندل، محمد جهان‌پا و پرستش سلطانی اجرا می‌شود.
زره‌ساز بیان کرد: در این برنامه، وفا طرفه و کوروش زارعی از بازیگران مطرح تئاتر کشور نیز حضور دارند، این دو هنرمند از بازیگران اصلی «بانوی بی‌نشان»، در زمان اجرای صحنه‌ای نمایش‌ هستند.
نقالی‌خوانی مرشد محسن میرزا علی در حرم رضوی
وی افزود: نقالی‌خوانی، توسط مرشد محسن میرزا علی، از نقالان برجسته کشور از دیگر برنامه‌هایی است که طی این شب‌ها، در کنار اجرای نمایش به روی صحنه می‌رود.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه دیدن نمایشنامه‎خوانی «بانوی بی‌نشان»، رایگان است، عنوان کرد: در این برنامه، به صورت ویژه از خانواده ایثارگران و شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم دعوت به عمل آمده است، همچنین از تمام زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و شهروندان مشهد برای شرکت در این برنامه دعوت می‌شود.
بازیابی نمایش آیینی و تئاتر مساجد در جشنواره «چله نمایش ما»
زره‌ساز در پایان از برگزاری جشنواره «چله نمایش ما» خبر داد و افزود: ظرفیت تئاتر مشهد بسیار قوی است و ما نیاز داریم که نمایش آیینی را در این شهر بازیابی کنیم، نمایش تعزیه معمولا مورد استقبال عموم مردم قرار می‌گیرد و مردم با آن ارتباط خوبی دارند، بر همین اساس، ما نمایش آیینی و تئاتر مسجد را دوباره راه‌اندازی و جریانی تحت عنوان «چله نمایش» را ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: این جشنواره از 22 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 22 اسفندماه، در قالب نمایش خیابانی، مسجدی و مدرسه در سراسر شهر مشهد اجرا می‌شود.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خراسان رضوی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا توسط دستگاه‌های مختلف، نمایش آیینی در شهر مشهد دوباره احیا شود؛ امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها، هنرمندان و کارگردانان شاخص تئاتر، بتوانیم این رویداد را به جایگاه خوبی برسانیم و مشهد یکی از قطب‌های نمایش آیینی کشور شود.
یادآور می‌شود، نمایشنامه‌خوانی «بانوی بی‌نشان»، در سه شب اجرا خواهد شد و در هر شب دو بار در تالار قدس حرم مطهر رضوی، بعد از نماز مغرب و عشاء، به مدت یک ساعت به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

captcha