گفت‌وگو؛ گمشده نظام آموزشی کشور
کد خبر: 3693182
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
مولاوردی تأکید کرد:

گفت‌وگو؛ گمشده نظام آموزشی کشور

گروه اجتماعی- دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: گفت‌وگو، گمشده جامعه و نظام آموزشی کشور است امروز حالت سخنران محور در مدارس جواب نمی‌دهد باید کلیه مباحث علوم انسانی مدارس با رویکرد حقوق شهروندی به دانش آموزان ارائه شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی، در نشست با شورای دانش آموزان مدارس دختران اراک که امروز، 30 بهمن ماه با حضور در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به نزدیک شدن انقلاب اسلامی به چهل سالگی، گفت: اکنون انقلاب اسلامی به دوران پختگی رسیده و توانسته همسو با تحولات جهانی، تحولات مختلفی را در کلیه عرصه‌ها از جمله اجتماعی تجربه کند.
وی اداممه داد: کشور ما همسو با جهان به سوی توسعه یافتگی و جهانی شدن پیش می‌رود ولی توسعه یافتگی دارای معایبی نیز هست که بارزترین آن در عرصه اجتماعی، شکاف بین نسل‌ها و گسل‌های اجتماعی است و اگر در این زمینه کاری انجام نشود با بحران‌های مختلفی روبرو خواهیم شد.
مولاوردی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم از این معضلات عبور کنیم در وهله اول باید وضعیت فعلی را به رسمیت بشناسیم و سپس گفتمان انقلاب اسلامی را به سمت اقتضای روز جامعه پیش ببریم تا بتوانیم بر این اساس سیاست گذاری درست و متناسب داشته و به نوعی تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم.
دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه امروزه شاهد ناامیدی و یاس اجتماعی در جامعه به ویژه در جوانان هستیم، گفت : یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل تحقق حقوق شهروندی است در تحقق حقوق شهروندی فقط دولت مکلف نیست بلکه باید تمام قوا در این امر مشارکت و حساسیت‌های لازم را داشته باشند زیرا حقوق شهروندی برگرفته از قانون اساسی کشور است.
وی ادامه داد: در قانون اساسی کشور به صراحت به این حقوق پرداخته شده است، حقوق شهروندی با حقوق بشر تفاوت اساسی دارد حقوق بشر به دنبال احقاق حقوق بشر و مجبور کردن دولت‌ها برای به رسمیت شناختن این حقوق است ولی در حقوق شهروندی علاوه بر آن خود فرد هم در قبال خود، جامعه و... مسئول است و وظیفه دارد از حقوق خود دفاع و از آن حفاظت کند.
مولاوردی تصریح کرد: دولت توجه ویژه‌ای به حقوق شهروندی دارد بطوریکه در احکام وزار بندی به عنوان وظایف وزرا در تحقق حقوق شهروندی پیوست شده است و تمام عملکرد وزار، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و شخص رئیس جمهور موظف است که این گزارشات را سالیانه به مردم ارائه دهد.
وی ادامه داد: برنامه ملی«اقدام» که بصورت اکشن پلن در زمینه حقوق شهروندی در حال اجرا می‌باشد به دنبال تحقق حقوق شهروندی در دستگاه‌ها و اطلاع رسانی مردم از حقوق خود است، علاوه بر آن سعی شده از بسترهای فضای مجازی، کانال‌های تلگرامی و... این حقوق به مردم آگاه سازی شود و در آخرین اقدام، از پایگاه الکترونیکی در زمینه حقوق شهروندی رونمایی شده است.
دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی در پایان بیان کرد: گفت‌وگو، گمشده جامعه و نظام آموزشی کشور است امروز حالت سخنران محور در مدارس جواب نمی‌دهد. آنچه در مدارس در زمینه حقوق شهروندی دنبال می‌کنیم در وهله اول پرداختن بیشتر به آموزش فرعی نسبت به آموزش‌های مرسوم درسی است و در وهله بعد به دنبال این هستیم کلیه مباحث علوم انسانی مدارس با رویکرد حقوق شهروندی به دانش آموزان ارائه شود./انتهای پیام

captcha