پوشش؛ نوعی تصمیم درباره مدیریت بدن/ نبود فرهنگ خاص اجتماعی در باب پوشش
کد خبر: 3693196
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

پوشش؛ نوعی تصمیم درباره مدیریت بدن/ نبود فرهنگ خاص اجتماعی در باب پوشش

گروه اجتماعی- یافته‌های پژوهش در خصوص تفسیر برخی از بانوان از پوشش نشان می‌دهد که فرهنگ خاص اجتماعی در باب پوشش وجود ندارد و دیدگاه‌ها در این زمینه بسیار متفاوت است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نشست ارائه یافته‌های پژوهشی در خصوص کشف تفسیر شخص از الگوی پژوهش، صبح امروز 30 بهمن‌ماه با حضور حجت الاسلام غلامرضا صدیق اورعی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، حسین اکبری، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

یافته‌های این پژوهش که در خصوص تفسیر ۲۹ بانو از پوشش خودشان و دلایل کم‌‌ حجابی و بی‌حجابی بود، توسط مصطفی غنی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شد که به شرح زیر است:

در این پژوهش پوشش را نوعی تصمیم و رفتار درباره مدیریت بدن توصیف کرده‌اند، به گونه‌ای که فرد برای پوشش خودش معنایی اراده می‌کند.

بنابراین گزارش، حجاب در دین اسلام به عنوان هنجار دینی در بحث پوشش است و در جمهوری اسلامی یک الزام اجتماعی شده است که می‌تواند محدودیت‌هایی برای تصمیم‌گیری مدیریت بدن به همراه داشته باشد.
بر این اساس، ما در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سوالاتی در خصوص معنای کنش کم‌حجابی و بی‌حجابی در ذهن کنشگران و فهم انگیزه کنشگران بودیم.

همچنین در باب دلایل و تفاسیر افراد در پوشش خودشان، سه برداشت داشته که با نگاه کل داده‌ها به جای اینکه یک نتیجه‌گیری کنیم، سه نتیجه‌گیری را مشاهده می‌کنیم؛ برداشت اول مربوط به طیف پوششی زنان و عوامل موثر بر‌آن که یک طیف وجود دارد، هر کدام از بانوان مشخص ‌کردند یک حداقلی برای پوشش خودشان و یک حداکثری برایشان وجود دارد.
بنابراین گزارش، عواملی که بر طیف پوششی زنان موثر است شامل اعتماد به نفس، خرده فرهنگ‌ها، مواضع عاطفی، جامعه پذیری، محیط زندگی، شرایط اقتصادی و تغییر شرایط زندگی است.
برداشت دوم مربوط به اصل ذهنی هر فرد در پوشش بود که برخی از بانوان در این طیف منطق ذهنی‌شان برای جواب به سوالات ما بر عریانی بود و وقتی پرسیده می‌شد چرا پوشش خودتان را کم می‌کنید، در جواب می‌گفتند چرا ما پوشش خودمان را اضافه کنیم و برداشت سوم که به اختلاف برداشت در معنای پژوهش مربوط می‌شود، تقسیم بندی می‌شود.

 

براین اساس، رعایت حجاب شرعی به تیپ‌های مختلفی مانند چادر کم‌حجاب، مانتویی کم‌حجاب، کم‌حجابی با بی‌حجابی سر، بی حجابی سر با میزانی از بی‌حجابی تن و بی‌حجابی سر و تن تقسیم بندی می‌شود.

پوشش؛ نوعی تصمیم درباره مدیریت بدن/ نبود فرهنگ خاص اجتماعی در باب پوشش 

انواع نگرش‌ها به اصل حجاب
بنابراین گزارش، نگرش‌های مختلفی به اصل حجاب در جامعه وجود دارد که به شرح زیر است: رد حجاب اما قبول کردن کارکردها، متعلق به گذشته و صدر اسلام بودن، مهم بودن حجاب باطن نه ظاهر و حجاب برای کنترل نگاه هیز مردان.

دلایل کم حجابی
در این پژوهش دلایل کم‌حجابی را بدین گونه توصیف کردند که از آنجایی که کم حجاب بودن عموماً اجتماعی است و همه بانوان شرکت کننده در پژوهش، نگرش کلان‌شان به جامعه این بوده است که نگرش به کم‌حجابی بیشتر بوده و ما در مسیر همرنگی هستیم در واقع زنان با حجاب معتقدند حجاب، کارکردی در دور کردن نگاه هیز مردان ندارد.

نگرش متفاوت افراد به هم در باب پوشش؛ نبود فرهنگ خاص در جامعه

حجت‌الاسلام غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه نگرش افراد جامعه نسبت به هم در باب پوشش متفاوت است، بیان کرد: سوء برداشت و یا سوءتفاهم افراد جامعه نسبت به هم در باب پوشش مسئله ای بوده است که در سال‌ها قبل دیده بودم و در این موضوع فهم مشترکی در جامعه وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ فرهنگ خاصی در جامعه وجود ندارد، افزود: هرکس خودش باید بگوید چه چیزی خوب و چه چیزی بد است و نکته‌ای که نمی‌دانستم و حال می‌دانم، اینکه بعضِی‌ها اصل برایشان عریانی است یعنی اگر هیچ ملاحظه اجتماعی نباشد آن‌ها برهنه خواهند بود.

وی ادامه داد: چون این عریانی بد است و جامعه نمی‌پسندد، فرد مقداری از این عریانی را در برابر عده‌ای که اصل را بر پوشیدگی می‌گذارند، کم می کند و بعد به دلایلی نظیر امروزی بودن و یا هماهنگی با محیط مقداری از پوشیدگی را کم می‌کند که این نشان می‌دهد فرهنگ در جامعه وجود ندارد.
برداشت اریب دار زنان از مردان در نگاه جنسی

اورعی در خصوص اینکه تمام مردان به جزء عده‌ای‌شان از دیدن زنان حس جنسی پیدا می‌کنند، گفت: نکته‌ای که در نتایج این تحقیق به شکل آشکار آمده است و هر تردیدی را رد می‌کند، این است که این 29 خانم مورد آزمون برداشت‌شان از مردان مشهد در نگاه جنسی کاملا اریب دار هست، بدین معنا که تعداد زیادی از آن‌ها فکر می‌کنند، همه مردان به جزء عده‌ای از آن‌ها از دیدن زنان حس جنسی پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد:در حالی که وقتی درمجامع مردانه شما با دقت به حرفهای‌شان گوش می‌دهید، می‌بینید که تمام مردان در ته ذهنیت‌شان نگاه‌شان به همه زن‌ها جنسی است.

انتهای پیام

captcha