تهران میزبان چهارمین نشست سالانه‌ «معیارهای عدالت در اسلام، گامی به سوی نظریه‌پردازی عدالت»
کد خبر: 3693237
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸

تهران میزبان چهارمین نشست سالانه‌ «معیارهای عدالت در اسلام، گامی به سوی نظریه‌پردازی عدالت»

گروه جامعه ــ چهارمین نشست سالانه‌‌ صاحب‌نظران و پژوهشگران عدالت با موضوع «معیارهای عدالت در اسلام، گامی به سوی نظریه‌پردازی عدالت» سوم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ چهارمین نشست سالانه‌ صاحب نظران و پژوهشگران عدالت با موضوع «معیارهای عدالت در اسلام، گامی به سوی نظریه پردازی عدالت»، 3 اسفند ماه سال جاری در محل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تهران برگزار می‌شود.

معیارشناسی عدالت در عرصه‌های گوناگون «عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت سیاسی و عدالت فرهنگی» موضوع نشست سالانه شبکه صاحب‌نظران اندیشکده عدالت‌پژوهان برتر کشور است. با مفروض گرفتن مباحث هستی شناسانه، انسان شناسانه، روش شناسانه در نظریه عدالت اسلامی، در این نشست تمرکز بحث بر معیارشناسی و ارتباط آن با نظریه‌پردازی عدالت از منظر اسلام است و طرح پرسش‌هایی نظیر اینکه معیارها برگرفته از نظریه‌ها می‌باشند یا آنکه معیارها مقدم بر نظریه‌ها؟ معیارها به صورت قیاسی برگرفته از متون وحیانی است؟ یا آنکه معیارها برگرفته از روش استقرائی و مطالعه مصادیق است؟ معیارهای کلی و عام در همه عرصه ها و رشته‌ها و حوزه‌ها چیست؟ معیارهای خاص و عرصه‌ای چیست؟ معیارها از یک سو با «مبانی و اصول» و از سوی دیگر با «شاخص‌ها» چه ارتباطی دارند؟

مباحث و مسائل محوری این نشست عبارت است از معیارهای عدالت چیست؟ عدالت توصیفی در عرصه‌های متفاوت در در وضعیت موجود ایران اسلامی چگونه است؟ عدالت تجویزی و مطلوب و معیارهای مطلوب آن چیست؟ و نقد و ارزیابی معیارهای عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مقیاس جهانی و معیارهای پیشنهادی نظریه‌پردازان مسلمان چیست؟ تأثیرات فضای مدرنیته بر تحول معیارهای عدالت و بازتاب آن بر نظریه عدالت اسلامی چیست؟

معیارهای عدالت بعد از مبانی و مفهوم عدالت مطرح شده و شاخص های عدالت از معیارها متخذ می شود و به این ترتیب معیارها بین مفاهیم و مصادیق قرار می گیرند و به کمک معیارها مفهوم انتزاعی عدالت بر مصادیق عینی منطبق می‌شود و به کمک شاخص‌ها عملیاتی و قابل اندازه گیری می‌شود. مباحث نظری حول محورهای اصلی نشست، در پنج کارگروه تخصصی عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی، عدالت اجتماعی و عدالت فرهنگی در محورهای مشخص پیگیری می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این نشست اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

captcha