زمان نامعلوم تشکیل اتحادیه مدغم کشوری/ اساسنامه‌ هنوز در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست
کد خبر: 3693405
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
در نشست بررسی روند اتحادیه مدغم قرآنی مطرح شد/2

زمان نامعلوم تشکیل اتحادیه مدغم کشوری/ اساسنامه‌ هنوز در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دریافت اعلام زمان تشکیل مجمع عمومی برای به سرانجام رسیدن ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور، خواسته‌ای بود که در جلسه بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی مطرح شد و پاسخ دریافتی این بود که حتی هنوز موضوع اساسنامه اتحادیه مدغم در دستور کار جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار نگرفته است.

ایکنا اتحادیه های قرآنی

به گزارش ایکنا؛ نشست «بررسی روند اتحادیه مدغم قرآنی در استان‌ها به‌ویژه استان تهران، آسیب‌شناسی مشکلات پیش‌روی آن و سرانجام اتحادیه کشوری»، با حضور حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار و بخش نخست این گزارش مورخ دوم اسفندماه با عنوان «تشکیل اتحادیه قرآنی کشوری به شرط پایبندی به قوانین/ یک ماده قانونی و رفتار‌هایی متفاوت» بر روی خروجی این خبرگزاری رفت. در ادامه بخش دوم این گزارش تقدیم حضورتان می‌شود؛

ایکنا: به‌طور اجمالی توضیحانی در خصوص کمیته مرکزی هیئت رسیدگی و فعالیت آن بفرمایید.
بهبودی: کمیته مرکزی، کاری موقتی بود مثل هر شورای دیگری که در زمینه‌ها و موضوع خاصی تشکیل می‌شود. معمولاً کمیته تخصصی، متشکل از افراد ذی‌نفع و متخصص آن کار تشکیل می‌شود و امر مرسومی است و در زمینه ادغام اتحادیه‌ها، کمیته‌ای در هیئت مرکزی مصوب شد که تشکیل شود که مصوبات آن، مصوبات هیئت تلقی می‌شد تا به صورت ویژه به کار ادغام اتحادیه‌ها بپردازد. باید گفت اصل کمیته نیز با توجه به قوانین بالادستی و تصریح بر تفویض اختیارات در هیئت، به هیچ مجموعه دیگری واگذار نشده بود چون مشکلاتی داشت، اما این تصمیم در هیئت گرفته شده بود که مجموعه جمع و جورتری از 9 نفر در هیئت رسیدگی با حضور 5 نفر در کمیته مرکزی تصمیمات را انجام دهند.
تأکیدم بر این است که متاسفانه، برخی از اتفاقات افتاده است و بهتر است برای آینده چاره‌اندیشی کنیم و خیلی دنبال نبش قبر مسائل گذشته نیز نیستیم و این امور طبیعی است. اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات با تمام وجودشان کار می‌کنند اما باید قبول کرد که جامعه مخاطب، جامعه وسیعی است و برخلاف عمر کوتاهی که این فعالیت‌های سازمان یافته به این شکل در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارد، نسبت به دیگر عرصه‌های اجتماعی، توقعات و انتظارات و بایدهایی که باید اتفاق بی‌افتد قابل مقایسه با دیگر عرصه‌ها نیست.
هیئت رسیدگی از تیرماه 94 با ابهاماتی کارش را آغار کرد و تا اواخر همان سال ابهامات برطرف نشد و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارجاع و اصلاح شد و تقریباً از اسفندماه 94 کار هیئت به صورت رسمی آغاز شد. شنبه هفته جاری، 72 امین جلسه برپا شد و هر جلسه میانگین دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد. قطعاً باید بدانیم که شاید چند سال آینده اتحادیه‌ها که با قوام بیشتری فعالیت می‌کنند، بخواهند چند مفاد این اساسنامه تغییر کند و هیئت رسیدگی نیز جمودی بر این موضوع ندارد.
اهتمام تمام دوستان در هیئت رسیدگی بر وحدت رویه به‌ دور از غفلت و تضییع حقوق مؤسسات است.
ایکنا: شما به عنوان مدیر اجرایی هیئت رسیدگی نظر نهایی را در خصوص مجمع عمومی اتحادیه مشترک استان تهران، بیان بفرمایید.
بهبودی: کمیته‌ای که بابت این موضوع برگزار شد با بررسی تمامی جوانب، خطا به معنای تخلف دیده نشد به علاوه بر اینکه در شیوه‌نامه نیز تصریح شده بود مرجع نهایی برای هر گونه تصمیم‌گیری در رابطه با برگزاری و تشکیل مجمع عمومی، کمیته قرآنی استان است و آنجا بیان شد که اگر ابهامی وجود داشت به کمیته مرکزی ارجاع داده شود و این به معنای ابهام نیست، بلکه اکثریت است که در صورت دارا بودن سؤالی می‌توانند به کمیته مرکزی استعلام کنند و کمیته نظر خود را بیان می‌کند و از کمیته مرکزی پس از برپایی مجمع، چیزی به عنوان سؤال مطرح نشد و بحث نمایندگی(وکالت‌نامه) مؤسسات تصمیم‌گیری در مجمع انجام شد و علی‌رغم اینکه شکایت و اعتراضی طبق آنچه که در شیوه‌نامه بود به دبیرخانه نیز منعکس نشد و هیچ شکایتی تا به امروز دریافت نکردیم. اما با توجه به اهمیت و حساسیت انتخابات استان تهران اعلام می‌داریم آنچه که در مجمع عمومی انتخابات استان تهران رخ داده است، صحیح است و آقای فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با نظر به اینکه برای ایجاد رضایت نسبی در همه، معین شد افرادی که برابر اساسنامه نصف به علاوه یک را به‌دست آوردند، عضو هیئت مدیره هستند و دیگر افراد که کمتر از حد نصاب را دریافت کرده‌اند، طی مرحله دوم، رأی‌گیری انجام می‌شود.
ایکنا: مرحله دوم انتخابات برای اعضایی که حد نصاب را کسب نکرده‌اند، چه زمانی انجام خواهد شد؟
بهبودی: طبق تصمیمی که گرفته شد و به کمیته استان‌ تهران ابلاغ شد تا قبل از نیمه اسفندماه‌ باید عملیاتی شود، البته هنوز رسماً به ما اعلام نشده چه تاریخی است و تکلیف اتحادیه قرآنی استان تهران نیز تا پایان سال 96 اعلام می‌شود تا طی سال آینده با شتاب بیشتری موضوع ادغام اتحادیه کشوری را دنبال کنند.
ایکنا: آیا تا زمان تشکیل اتحادیه‌های مدغم کشوری دعوت از مدیران عامل اتحادیه‌ها از سوی اتحادیه تشکل‌ها و یا مؤسسات به تنهایی بلامانع است و یا باید به امضای مشترک و یا از سوی هیئت رسیدگی باشد؟
بهبودی: در فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه قرآنی، چارچوب اعمال ما تنها قوانین نیستند چون انتظار مردم به عنوان افرادی که مادام در کنار سفره قرآن هستند، چیزی فراتر از قوانین بشری است که تنظیم شده است یعنی قطعا قائل هستند که به این قوانین عمل کنیم و در کنار آن نیز به چارچوب‌های اخلاقی باید عمل کنیم.
اعتقاد دارم که شاید در آینده نه چندان دور با تبیین و شفاف‌سازی و رفع خلأهای قانونی، کمتر دچار این تعارض و سلایق شخصی شویم. هر کدام از اتحادیه‌های قانونی به صورت مستقل، زنده و پویا هستند و می‌توانند در چارچوب اساسنامه‌ها با هر دستگاه و هر فردی ملاقات کنند و جلسه داشته باشند و اینکه عنوان شد اتحادیه‌ها تحت نظارت هیچ کدام از اتحادیه‌های کشوری نیستند، صحیح است و آنها قرار نیست در حال حاضر خودشان را با چارچوب‌های اتحادیه‌های کشور هماهنگ کنند. اعتراض بر این نبود که این هم‌اندیشی قانونی نیست، بلکه نکته مورد نظر بحث اخلاقی است چون در حال حاضر با اقتضای شرایط و تشکیل اتحادیه‌های قرآنی استانی و فاصله‌ای تا تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری داریم، مد نظر بود از شائبه‌هایی که در انتخابات دیگر مرسوم است، در حوزه قرآنی شاهد نباشیم و هر دو اتحادیه از این شائبه‌های غیر اخلاقی پرهیز کنند.
اما طی هم‌اندیشی اخیر، بین اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت با اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها، وعده‌ وعید‌هایی که داده شد و توزیع اعتبارات و دیگر اخبار که منعکس شد، بحث این بود که با توجه به اینکه اتحادیه مقابل این شرایط را ندارد که مقابله به مثل کند، اگر این امر با هماهنگی رخ می‌داد بهتر بود چون اگر موجودی مالی اتحادیه تشکل‌ها دارد به عنوان موجودی مالی اتحادیه مؤسسات قرآنی است و تفاوتی ندارد و چه بهتر بود این هم‌اندیشی با همکاری هر دو اتحادیه انجام می‌شد تا از این شائبه‌ها دور می‌شدیم.
محمدی: هر سال تعاملی با فراکسیون قرآن و عترت مجلس داریم و مطالبات را از افراد مختلف و مدیران عامل اتحادیه‌ها می‌گرفتیم و به مجلس منتقل می‌کردیم تا در حوزه تقنینی نیز به نفع مؤسسات کار شود. در خصوص هم‌اندیشی اخیر باید گفت این درخواست از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، دعوتی به ما رسید که بتوان با تعامل با مؤسسات و نمایندگان مجلس به ویژه این فراکسیون، جلسه‌ای تشکیل شود چون در فصل اعتبارات و بودجه بودیم.
ما دو راه داشتیم که یا مدیران عامل اتحادیه‌های سابق قرآنی در استان‌ها را دعوت کنیم که کار صحیحی نبود و موجب افتراق می‌شد و راه دیگر نیز نمایندگان اتحادیه‌های مدغم استانی را در این جلسه دعوت کردیم که این کار به سرعت انجام شد و به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در آن جلسه قرار نبود بی‌افتد و دوستان در این گردهمایی با بیان مشکلاتشان، سعی بر رفع آن برداشته می‌شد و فکر نمی‌کنم، چالش آنچنانی باشد. کما اینکه دوستان در اتحادیه مؤسسات نیز می‌توانند این دعوت را انجام دهند.
اما مهم این است که با فشاری که از بیرون آورده شد این جلسه از سوی مجلس لغو شد و موجب شد فرصت آن جلسه را از دست بدهیم و چون مدیران باز برای برپایی این جلسه در زمینه بیان و بررسی مشکلات اساسنامه و ... درخواست‌هایی داشتند، این جلسه را در 11 بهمن‌ماه برپا کردیم.
درباره اعتباراتی که در این هم‌اندیشی مطرح شد باید بگویم سال 95 طی آخرین هفته، اعتباراتی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمد و بین کمیسیون‌ها تخصیص داده شد و اعتبار ناچیزی قرار شد به نهادهای مردمی اختصاص داده شود با این قید که به همه مؤسسات قرآنی اختصاص داده شود و این اعتبار باید به کانال و مرجع واحدی واریز می‌شد و دوستان در شورا تصمیم گرفتن بنا بر دلایلی به حساب اتحادیه تشکل‌ها به دلیل شفافیت مالی و ... بریزند و قرار شد از طریق ما به مؤسسات مشترک هر دو اتحادیه برسد. این پول را نگه داشتیم چون فرضمان بر این بود که اتحادیه مدغم در تابستان شکل می‌گیرد و این فرآیند تشکل اتحادیه طولانی نمی‌شود و نهایتاً تا مهرماه این امر انجام می‌شود و می‌توان طرح‌هایی را در پائیز و زمستان اجرایی کنیم و تا اینکه به اسفندماه رسیدیم و طبق نامه‌ای که شورای توسعه به ما زده است باید تا هفته آخر اسفندماه سریعاً اعتبار اختصاص پیدا کند و گزارش آن نیز داده شود و از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی نیز در این هم‌اندیشی رأی و نظر گرفتیم تا تعیین تکلیف این اعتبار مشخص شود و قریب به اتفاق قرار شد این اعتبار به اتحادیه‌ها داده شود تا خود آنها تصمیم بگیرند چه طرح‌ها و برنامه‌هایی اجرایی شود.
حجت‌الاسلام کوششی: ما مکاتبه‌ای نیز با آقای محمدی انجام دادیم و رونوشت آن را نیز به هیئت رسیدگی نیز داده‌ایم که بهتر است این جلسه با هماهنگی دو اتحادیه کشوری صورت گیرد و فضا فضای همدلی است و نباید تضاد در گفتار و عمل باشد و بهتر نبود برای همدلی بیشتر این جلسه و هم‌اندیشی با هماهنگی دو اتحادیه کشوری انجام می‌شد.
از سوی دیگر برای حضور در این هم‌اندیشی از تمامی اتحادیه‌ها دعوت به عمل آمد جز استان تهران با وجود اینکه اعضای هیئت مدیره آن که حائز بیشترین آراء بودند، معین شده بود. همچنین اینکه در آن جلسه نه از رئیس و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، دعوت به عمل آمد و نه از اتحادیه مؤسسات کشوری که به عنوان رفیق شما است، دعوت کنید و تنها یک جانبه این امر از سوی اتحادیه تشکل‌ها برپا شود، صحیح به نظر نمی‌رسد. مگر متولی قرآن در کل کشور برای پیگیری، تنها اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت است. نباید بر این طبل دوگانگی کوبیده شود و چون شاید موجب برهم زدن اتحاد و وحدت اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها ‌شود.
ایکنا: سرانجام اتحادیه مدغم کشوری چیست و درخصوص وصول و یا عدم وصول اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اینکه آیا در دستور کار قرار گرفته است، یا خیر بفرمایید؟
بهبودی: تا به الان پاسخ شفاف و درستی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دریافت نکردیم. در بیست و چهارمین و یا بیست و پنجمین جلسه شورای توسعه مصوب شده بود که کلیات اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری به تأیید رسیده است و به هیئت رسیدگی ارجاع داده‌اند و آنچه که مصوب می‌شود دوباره به شورای توسعه ارجاع دهد.
این کار انجام شد و بررسی ابتدایی اساسنامه انجام شد چون اعضای هیئت معتقد بودند این امری است که باید از سوی شورا تصویب شود و همان موقع یعنی بیش از یک سال و حدود شش ماه با امضای حجت‌الاسلام حشمتی، رئیس هیئت رسیدگی وقت، مجددا به شورای توسعه ارجاع داده شد تا در دستور قرار گیرد که تصویب می‌شود و یا رد می‌شود و یا مجدد به هیئت رسیدگی ارجاع می‌دهد و جلسات متعددی از حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی جویا شدیم که این موضوع تعیین تکلیف شود و جلسه گذشته قرار شد مستندات اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری را ارسال کنند.
اما آنچه که تا چهارشنبه هفته گذشته به دبیرخانه هیئت رسیدگی رسید، ناظر بر مصوبات جلسه بیست و چهارم و بیست و پنجم بوده است و نه خبری از طرح و نه در دستور کار شورای توسعه قرار گرفته است و هنوز منتظریم تا اگر تصمیمی صورت گرفته بیان شود و اگر طی این مدت در دستور کار قرار نگرفته است، چرا طی این بازه زمانی این امر انجام نشده است.
لذا چون چارچوب آئین‌نامه مجزایی نداریم، همه نقشه راه و مسیر در اساسنامه است که باید به هیئت رسیدگی و دبیرخانه ابلاغ شود تا مقدمات راه فراهم شود.

گزارش از سمیرا انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha