نهی از رفتارهای ناپسند؛ از ضروریات ایمان و رستگاری امت
کد خبر: 3693435
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
نظری مطرح کرد:

نهی از رفتارهای ناپسند؛ از ضروریات ایمان و رستگاری امت

گروه فرهنگی ـ مدرس دانشگاه لرستان با بیان این‌که صفات مذموم زمینه انحراف و سقوط انسان‌ها را فراهم می‌كند، گفت: نهی از كارهای زشت از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به‌شمار می‌رود کمااینکه نهی از رفتارهای ناپسند از ضروریات ایمان و رستگاری امت است كه بر اثر ترک آن جامعه دچار تباهی می‌شود.

علی نظری، استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو  با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که اقتصاد سالم موجب سعادت و خوشبختی انسان است، گفت: نهج‎البلاغه دائرةالمعارفی از فرهنگ اسلامی در موضوعات متنوع و کتابی سرشار از سخنان و حکمت‌های پندآموز است که انسان می‌تواند با بهره‌مندی از این آموزه‌ها به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد.

نهی از کارهای زشت در امور اقتصادی؛ از موضوعات اصلی و محوری نهج‌البلاغه

وی ادامه داد: ازجمله موضوعات اصلی و محوری نهج‌البلاغه نهی از کارهای زشت در امور اقتصادی است. از آنجایی‌که در دین مبین اسلام پرهیز از منهیات، ابزاری برای نیل به سعادت و نیکبختی است و این مسأله باید همواره در زندگی مد نظر انسان قرار گیرد، امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه دوری از بدی‌ها در امور اقتصادی را وسیله‌ای برای رسیدن به بهشت معرفی کرده است، لذا پرداختن به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان تصریح کرد: نابسامانی اقتصادی از مسائلی است که اگر مهار نشود موجب رکود اقتصادی و مشکلاتی برای جامعه خواهد شد. توجه امام به راهنمایی و هدایت مردم و نهادینه كردن رفتارهای پسندیده در وجود آنان و نهی از صفات مذموم در امور اقتصادی ازجمله مسائلی است كه در نهج‌البلاغه به آن پرداخته شده است.
نظری اضافه کرد: صفات مذموم كه زمینه انحراف و سقوط انسان‌ها را فراهم می‌كند در روایات به‌شدت از آنها نهی و آثار سوء آنها بیان شده است.

نهی از كارهای زشت؛ از واجبات و فرایض بسیار مهم

وی با بیان این‌که نهی یعنی كسی را از كاری بازداشتن، ادامه داد: نهی از كارهای زشت از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به‌شمار می‌رود کمااینکه نهی از رفتارهای ناپسند از ضروریات ایمان و رستگاری امت است كه بر اثر ترک آن جامعه دچار تباهی می‌شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین نهی از رفتارهای ناپسند مكمل فریضه‌هایی چون نماز و زكات است كه نشان‌دهنده بُعد اجتماعی و عملی دین مبین اسلام است. نهی باید به قصد حل مشكل و رفع مسئله باشد و در راستای مشكل‌آفرینی و مسئله‌سازی نباشد.
نظری اظهارکرد: براساس تعلیمات اسلامی پایداری جامعه به اقتصاد و سلامت آن است.اقتصاد سالم موجب سعادت و خوشبختی انسان است از آنجایی‌که تحقق آسایش در سایه اقتصاد سالم در جامعه میسر است لازم است به‌منظور جلوگیری از فروپاشی جامعه فساد اقتصادی را از آن دور نگه داریم.
وی تصریح کرد: اقتصاد سالم همچنین در سرنوشت ابدی بشر نقش بسزایی دارد. سعادت ابدی انسان و رسیدن به آسایش و آرامش تنها در سایه یکتاپرستی، سلامت امور اقتصادی و پرهیز از هرگونه فسادانگیزی است.

کردارهای ناپسند و رذائل اخلاقی مایه بدبختی انسان‌هاست

استاد دانشگاه لرستان از مسائل مهم در نهج‌البلاغه را نهی از صفات مذموم برشمرد و افزود: کردارهای ناپسند و رذائل اخلاقی مایه بدبختی انسان‌هاست، لذا در دوری از آنها انسان باید کوشا باشد. چون نهی از کارهای زشت از طرفی مکمل فریضه‌هایی چون نماز و زکات است که نشان‌دهنده بُعد اجتماعی و عملی دین مبین اسلام است و از طرفی دیگر وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف دینی است لذا هیچ‌گاه از انسان سلب نمی‌شود.
نظری ادامه داد: در بین صفات مذموم در حوزه امور اقتصادی، نهی از مال‌اندوزی بیشترین تعداد نهی را در بر می‌گیرد. بعد از نهی از مال اندوزی، نهی از بخل ورزی در صدر قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: شیوه‌های نهی در نهج‌البلاغه هم مستقیم (یعنی استفاده از افعال نهی یا افعال امری که معنای نهی دارند مانند اِحذَروا، اِتَّقُوا، اِجتَنِبُوا، اُترُکُوا و ...) و هم غیر مستقیم (یعنی امام(ع) با بر شمردن ویژگی‌ها و خصوصیات منفی از یک صفت ناپسند مردم را نهی می‌کند) است که شیوه غیر مستقیم تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

captcha