تقسیم فعالیت‌های حفظ قرآن در 3 گام/ ایجاد قرارگاهی مستقل برای تحقق نهضت حفظ جزء 30
کد خبر: 3693473
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
در جلسه کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن مطرح شد؛

تقسیم فعالیت‌های حفظ قرآن در 3 گام/ ایجاد قرارگاهی مستقل برای تحقق نهضت حفظ جزء 30

گروه‌ فعالیت‌های قرآنی ــ جلسه آخر کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با موضوع بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار و در بخشی از آن پیشنهاد شد تا برای تحقق نهضت همگانی حفظ جزء 30 قرآن که محور برنامه‌های قرار گرفته است، تحقق یابد.

تقسیم فعالیت‌های حفظ قرآن در سه گام / پیشنهاد تدارک قرارگاهی مستقل برای تحقق نهضت حفظ جزء 30 / محوریت جزء 30 قرآن در فعالیت‌های دستگاه‌ها

به گزارش ایکنا، آخرین جلسه کارشناسان ستاد راهبری طرح ملی قرآن کریم طی روزهای گذشته با موضوع بررسی اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد.
از جمله مواردی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تأکید بر محوریت جزء 30 قرآن کریم در برنامه‌ها و فعالیت‌ها بود. بر همین اساس مقرر شد تا همه دستگاه‌ها برنامه‌های خود در زمینه حفظ قرآن کریم را بر این موضوع قرار دهند. به عنوان مثال طرح 1452 و کانون‌های مساجد برنامه‌های خود را برای حفظ جزء 30 قرآن کریم تنظیم کنند. ضمن اینکه دستگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های دیگری در زمینه حفظ قرآن کریم نیز داشته باشند.
همچنین مقرر شد تا فعالیت‌های محتوایی و موضوعی قرآن کریم که معمولاً در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، با محوریت جزء 30 باشد. در این جلسه پیشنهاد شد تا قرارگاه یا گروه خاصی برای پیگیری این موضوع تشکیل شود که پرداخت بیشتر به این موضوع به جلسات آتی موکول شد.
در جلسه اخیر که اعضای شورای اندیشه‌ورزی صدا و سیما نیز حضور داشتند در مورد راهکارهای کلی ترویج حفظ قرآن کریم از طریق صدا و سیما نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش چند راهکار کلی پیشنهاد داده شد.
علاوه بر این مقرر شد تا دستگاه‌ها سهمیه‌های پیشنهاد شده در زمینه تعداد حافظان قرآن کریم را مورد بررسی قرار دهند و هر کدام پیشنهادهای خود را در جلسات آینده ارائه دهند.
همچنین پیشنهاد داده شد تا نمایندگان مرکز امور رسیدگی به امور مساجد تهران و شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعت عضو ستاد شوند.
در بخش دیگری از این جلسه بر تمرکز ویژه بر کودکان و نوجوانان و ترویج حفظ جزء 30 قرآن کریم و مفاهیم قرآن تأکید شد و پیشنهاد داده شد تا بر روی افزایش اقبال و ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان از طریق تهیه کلیپ‌ها و تیزرهای کوتاه قرآنی اقدام شود. پیشنهاد شد گروه محتوایی ویژه‌‌ای برای این کار تدارک دیده شود تا از نظر محتوایی تأمین لازم را انجام دهد.
ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم چند برنامه برای حفظ قرآن کریم تعریف کرده است، برنامه اول، برنامه عمومی است که شامل همه می‌شود و محوریت کار در این بخش جزء 30 قرآن کریم خواهد بود در این بخش مقرر شده است تا پنج سال آینده تا جزء 25 قرآن کریم، هر سال یک جزء محور فعالیت قرار بگیرد.
برنامه دوم برنامه خاص حفظ قرآن کریم است که در آن افرادی که در مسیر حفظ قرآن کریم هستند و از قبل اجزایی را حفظ کرده‌اند، بیشتر در مسیر حفظ قرآن کریم قرار بگیرند و اجزای بیشتری را حفظ کنند.
برنامه سوم نیز برنامه‌ای تخصصی است که براساس روال آزمون‌های تخصصی سازمان دارالقر‌آن‌ الکریم است و مربوط به افرادی که به صورت خیلی تخصصی فعالیت می‌کنند، است. این سطح بالاتر از دو سطح دیگر قرار دارد. در عین حال راهبردها و اقدامات ملی پشتیبان این سه اقدام و سه حرکت است.
روند جلسات و برنامه‌ریز‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که برای تحقق نهضت همگانی حفظ جزء 30 قرآن کریم قرارگاه مستقلی به عنوان زیرمجموعه ستاد تشکیل شود تا تمامی موارد در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین در هفته آینده جلسه ستاد برگزار خواهد شد تا جمع‌بندی‌های لازم صورت بگیرد و اقدامات تمامی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا پس از آن فعالیت‌ها وارد فاز اجرایی شود. در این جلسه در مورد طبقه‌بندی اقدامات نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha