اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۵۳۷ مددجوی بهزیستی همدان
کد خبر: 3693501
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۵۳۷ مددجوی بهزیستی همدان

گروه اجتماعی- مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: تاکنون برای یک‌هزار و ۵۳۷ مددجوی بهزیستی استان همدان شغل ایجاد شده است.

به گزارش ایکنا از همدان، حمیدرضا الوند مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه امسال اعتبار حوزه مشارکت‌های مردمی در زمینه ایجاد اشتغال برای مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان همدان 23 میلیارد تومان از تبصره 16 بند «د» است، اظهار کرد: در سال جاری 15 بانک عامل شامل بانک ملی، ملت، توسعه تعاون، صادرات، انصار و... طرف قرارداد با بهزیستی هستند و این پول در اختیار آنها قرار گرفته است.
وی افزود: در قبال این میزان اعتبار باید برای یک‌هزار و 222 نفر از مددجویان بهزیستی شامل زنان سرپرست خانوار، معلولین وافرادی که دوران ترک را در مراکز اقامتی میان مدت گذرانده‌اند، اشتغال ایجاد شود و تاکنون برای یک‌هزار و 537 مددجوی بهزیستی استان همدان شغل ایجاد شده است.
مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: از این تعداد به 373 نفر در روستاها و در بخش های کشاورزی، دامپروری و خدمات متناسب با محیط جفرافیایی معادل 5 میلیارد و 867 میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت شده که این رقم از 367 نفر تعهد ایجاد اشتغال برای بهزیستی استان بیشتر بوده و تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت.
وی به عملکرد سال گذشته این اداره کل اشاره کرد و گفت: سال گذشته 527 نفر از مددجویان معادل 13 درصد از افراد زیرپوشش بهزیستی از چرخه دریافت خدمات مستمر خارج شدند، اما همچنان خدمات غیرمستمر دریافت می‌کنند،همچنین این اداره کل در سال گذشته تعهد کرده بود که برای یک هزار و 116 نفر ایجاد اشتغال کند که توانست بیش از میزان تعهد و برای یک هزار و 408 نفر شغل ایجاد کند.
الوند خاطرنشان کرد: امسال با صدور 41 مجوز تأسیس مراکز غیردولتی برای 123 نفر افراد غیر پوشش و همچنین برای 60 نفر دیگر از طریق واگذاری مکان‌های قابل اشتغالزایی، شغل ایجاد شده است.


2 هزار و 112 نفر از مددجویان بهزیستی جویای کار هستند
وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال دو نوع اشتغال کارفرمایی و خویش‌فرمایی برای مددجویان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای اشتغال پایدار مددجویان، دوره‌های آموزشی مهارت های زندگی ویژه محیط کار، کارآفرینی و بازاریابی در قالب طرح آماده‌سازی شغلی در نظر گرفته شده است تا مددجویان ضمن آشنایی با این مهارت‌ها وارد بازار کار شوند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان اضافه کرد: در بخش خویش‌ فرمایی مددجویان دارای مدارک معتبر فنی و حرفه ای با درخواست کتبی برای ایجاد اشتغال در کارگروه اشتغال هر شهرستان درخواست آنها مطرح و کارشناسان با تشکیل جلسه نسبت به بررسی و تخصیص تسهیلات تا سقف 20 میلیون تومان به این افراد تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار 2 هزار و112 نفر از مددجویان بهزیستی در استان دارای شرایط، جویای کار هستند، تصریح کرد: هدف از ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی ایجاد توانمندسازی است.
الوند گفت: پس از ایجاد شغل برای هر مددجو راستی آزمایی و حمایت توسط بهزیستی انجام می‌شود و علاوه بر این با ثبت‌نام در دو سامانه «رصد» و «پرتال» بهزیستی، مددجو مورد رصد قرار می‌گیرد.


تشکیل 25 گروه همیار در شهرستان کبودراهنگ در دهه فجر امسال
وی در خصوص اشتغال مددجویان از طریق کارفرما نیزیادآور شد: تاکنون هفت کارفرما در دو رشته خیاطی و چرم‌بافی توانسته‌اند 10 نفر از مددجویان را مشغول به کار کنند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: سیاست بهزیستی در این راستا چنین است که اگر کارفرمایی پنج نیروی بهزیستی را به کار بگیرد به ازای هر نفر 20 میلیون تومان و در مجموع 100 میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد دریافت می‌کند.
وی اظهار کرد: همچنین کارفرمایانی که مددجویان سازمان را به کارگیری کنند، سازمان بیمه سهم کارفرما در قبال به کارگیری مددجویان را پرداخت خواهد کرد.
الوند با اشاره به بحث اشتغال در قالب گروه‌های همیار نیز گفت: در این گروه‌ها پنج تا هفت نفر با حداقل آورده و مساعدت سازمان اقدام به ثبت گروه و فعالیت در زمینه کاری مورد علاقه و دارای توانمندی می‌کنند.
وی گفت: خوشبختانه گروه‌های خوبی در استان فعال هستند و بخشی نیز در قالب طرح گروه‌های خودیار از سنوات قبل با همکاری بانک کشاورزی وارد فعالیت اقتصادی شده‌اند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: امسال علاوه بر بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون نیز اضافه شده تا فعالیت در این بخش گسترش یابد و مقرر است در قالب این طرح 100 گروه همیار تشکیل شود که از این تعداد، 25 گروه در کبودراهنگ با پرداخت تسهیلات در دهه فجر رسماً فعالیت خود را آغاز کرده اند.
منبع: فارس
انتهای پیام

captcha