ایجاد شغل برای 10 هزار و 492 نفر در 11 ماهه سال 96
کد خبر: 3693546
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

ایجاد شغل برای 10 هزار و 492 نفر در 11 ماهه سال 96

گروه اجتماعی-استاندار خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال 96 تا کنون برای 10 هزار و 492 نفر در خراسان شمالی اشتغال ایحاد شده است.

به گزارش ایکنا، محمدرضا صالحی استاندار در جلسه کارگروه اشتغال خراسان شمالی با بیان اینکه سهمیه ایجاد شغل برای سال 97، اشتغال زایی برای 9 هزار و 291 نفر تعیین شده است، اظهار کرد: اکنون میانگین آمار بیکاری در استان 9.9 درصد است که این عدد تا سال هزار و 400 به زیر پنج درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: برنامه ای توسط اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی برای سال آینده در حال تنظیم است که در صورت تصویب به دستگاه ها و بانک ها ابلاغ می شود و در آن وظایف هریک در اشتغال زایی تعیین می شود.

استاندار با بیان اینکه ابلاغ های بانک مرکزی به بانک های عامل برای شعبات نیز در دستور کار باشد، اظهار کرد: در این صورت ابلاغ برای فلان شعبه در روستا نیز لازم الاجرا شده و ابلاغ ها با کمترین فاصله زمانی و بدون تخلف از دستور مافوق اجرایی می شود.

صالحی با اشاره به اینکه در مجموعه استان حکومت فدرالی نداشته و باید هماهنگ با مجموعه ملی پیش برویم، خاطرنشان کرد: وقتی بیش از 40 درصد پرنده های مشاغل آماده شده و فقط 10 درصد سهمیه اشتغال ابلاغ شود، روند امور در استان به کندی پیش می رود.

وی اضافه کرد: از عمده مشکلات اشتغال زایی روابط با بانک ها است که اگر با بخش نامه های ملی حل شود، روند اشتغال زایی سرعت خواهد گرفت.

وی خواستار وحدت رویه بانک ها در پذیرش وثیقه، سند و ضامن در ایجاد اشتغال روستایی، مشاغل خانگی و غیره شد و گفت: وقتی سلیقه بانک متفاوت و برخی سخت گیر و برخی با شرایط آسان تری تسهیلات می دهند، مشتری متقاضی انتقال پرونده به فلان بانک می شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی همچنین خواستار تعیین سرپرستی شعبات بانکی مانند بانک سینا و پارسیان در بجنورد شد و افزود: همه امور باید برای پرداخت تسهیلات آسان مهیا و جاده هموار شود.

صالحی علاوه بر پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، پیش بینی حمایت در سرمایه ثابت را نیز عامل توسعه شهرهای کوچک دانست.

وی همچنین با بیان اینکه دهیاری ها در استان هایی مانند خراسان شمالی می توانند از بخش های خصوصی فعال تر عمل کنند، ادامه داد: دهیاری بخش عمومی غیر دولتی است که با پرداخت تسهیلات درآمدزایی فعالیتشان منجر به توسعه می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشورنیز گفت: وام های اشتغال پایدار روستایی سال مالی ندارند و اگر بانکی پرداخت تسهیلات در اسفندماه را تعطیل کند مرتکب خلاف شده و با آن برخورد می شود.

ابوالفضل رضوی با بیان اینکه مهم ترین مشکل روستانشینان اشتغال پایدار و کمبود درآمد است، اضافه کرد: توسعه هر منطقه در گروی مسئولیت پذیری مسئولین آن منطقه است و بانک های هر استان در دریافت وثایق و ارائه تسهیلات به روستائیان سخت گیری نکنند.

وی گفت: زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بیشتر روستاها دارای جاده آسفالته و برق بودند اما با خالی بودن برخی از روستاها مواجه بود که علت اصلی این امر نبود درآمد و شغل مناسب برای فرزندان تحصیل کرده روستایی بود .

وی خاطرنشان کرد: امروز متوسط فرزندان تحصیل کرده روستایی در کشور از هر پنج خانوار یک نفر است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز گفت: دو هزار و 637 نفر در سامانه کارا در این استان ثبت نام کردند که یک درصد مربوط به خدمات، 6 درصد صنعت و 93 درصد مربوط به حوزه کشاورزی بوده است.

حسن نوری با بیان اینکه سهم تسهیلات مشاغل خانگی در این استان 200 میلیار ریال است افزود: در این راستا تا کنون یک هزار و 751 طرح به بانک ها معرفی شده است .

وی اظهار کرد: در مجموع طرح هایی به ارزش ریالی حدودا 21 میلیارد تومان به بانک های عامل استان برای پرداخت ارسال شده است .

وی تصریح کرد: سه بانک سپه، تجارت و صادرات بانک های عامل طرح مشاغل خانگی هستند که تاکنون عملکرد بانک سپه رضایت بخش می باشد و از سایر بانک ها می خواهیم در این زمینه بیشتر تلاش کنند .

نوری گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها 28 درصد تسهیلات اشتغال در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شده است .
انتهای پیام

captcha