«حاملان قرآن»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن
کد خبر: 3693622
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
با یاوران وحی/۲۲

«حاملان قرآن»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه علمداران نور البرز با اشاره به رویکرد اصلی و غایی این مؤسسه، به تشریح چهار اصل مهم در آموزش قرآن پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ در بیست و دومین نشست تخصصی «با یاوران وحی» به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه قرآنی دارالقرآن علمداران نور استان البرز پرداختیم و برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه به گفت‌وگو با مهدی مرادی، مدیر مؤسسه در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نشستیم.

پنجشنبه//////////// «حاملان وحی»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن

درباره ورودتان به عرصه قرآن و تأسیس مؤسسه بفرمایید؟

از سال 76 به بعد توفیق فعالیت‌های قرآنی نصیب بنده شد و از سال ۷۹ مؤسسه قرآن و عترت علمداران نور در استان البرز با تغییر نام چند باره، به ثبت رسید. مؤسسه علمداران نور مدت 18 سال است که در شهرستان محمدشهر استان البرز به طور فعال مشغول به کار است.

بنده از همان اوایل فعالیتم عضو شورای مؤسسه در این مرکز مشغول به کار شده که پس از گذراندن دوره‌های متنوع، به عنوان مدیر مؤسسه انتخاب شدم. حدود 6 سال است که این مسئولیت به بنده سپرده شده است و همچنین در کنار فعالیت‌ قرآنی نیز توفیق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث را دارم و هم اکنون نیز به عنوان خادم قرآن در دانشگاه به امر تدریس مشغولم.

فعالیت‌های مؤسسه از کدام نقطه آغاز شد؟

در اوایل تأسیس مؤسسه یک‌سری فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی در مسجد و پایگاه بسیج داشتیم که همین امر منجر به تشکیل گروهی در قالب تشکیلات دارالقرآن شد. کار رسمی و تشکیلاتی این مرکز انجام  و در ابتدای امر مجوزی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی صادر شد اما به طور کلی باید گفت که مؤسسه دارالقران علمداران نور از سال 90 با کسب اجازه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مجوز رسمی آغاز به کار کرد.

زمینه‌سازی برای اینکه ما نیز بتوانیم سهم خودمان را در ترویج قرآن بین جوانان و نوجوانان به سرانجام برسانیم از دغدغه اصلی ما بود و با توجه به تجربیاتی که در نوجوانی در محضر اساتید کسب کرده بودیم، دغدغه ما خدمت به همشهریان بود و مهمتر اینکه بتوانیم ارتباط خودمان را با قرآن کریم مداوم کرده و به دیگران نیز آموزش دهیم.

پنجشنبه//////////// «حاملان وحی»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن

 نامگداری مؤسسه از کجا نشئت گرفت؟

با توجه به نامگذاری سال 1379 به نام امیرالمؤمنین علی(ع) از سوی مقام معظم رهبری و همزمانی تأسیس مؤسسه با عید سعید غدیر خم، مؤسسه در ابتدا به نام دارالقرآن علی‌بن ابی‌طالب(ع) فعالیتش را آغاز کرد اما به مرور در مراحل ثبتی تغییر نام یافته و به دارالقران علمداران نور مبدل شد. که هر چه است مزین به نام  مبارک علی(ع) است.

 دارالقرآن علمداران نور چه اهدافی را برای مؤسسه در نظر داشته است؟

تغییرات و یا تکاملی از 18 سال پیش تاکنون صورت گرفته است اما هدف نهایی ترویج قرآن کریم بود و همچنان نیز در حال حاضر هدفمان، ترویج عمومی آموزش‌های قرآن در کنار آموزش‌های تخصصی است. اینکه بتوانیم زمینه انس بیشتر قرآن را برای جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد کنیم. یکی از محورهای اساسی که بیشتر باید به آن توجه کنیم زمینه‌سازی درانس با قرآن به طرق مختلف است.

درباره روش‌های آموزشی مؤسسه و نوع کلاس‌داری مربیان در این مرکز بفرمائید؟

مؤسسه در بحث آموزش قرآن چهار محور اساسی را دنبال کرده و به عنوان هدف‌گذاری اساسی فعالیت‌ها پیش می‌رود و در برگزاری تمامی کلاس‌های آموزشی، این ملاک را دنبال کرده و موفقیت‌هایی تاکنون حاصل شده است.

بحث قرآن‌شناسی، قرآن‌باوری، قرآن‌دانی و قرآن‌خوانی چهار محور اصلی هستند که ثمره آن قرآن‌زیستی و یا انس با قرآن است. دارالقرآن، در این چهار محور سعی کرده در قالب همه فعالیت‌ها جاری سازد و صرفاً در یک کلاس خاص انجام نشود. به طور کلی فعالیت‌های مجموعه ما در چند محور پیگیری می‌شود؛ اول اینکه مجموعه دارای یک چارت سازمانی مشخص بوده و به واحدهایی چون فرهنگی، علمی، اداری، آموزش و معارف و روابط عمومی تقسیم می‌شود که هر یک به خوبی وظایف مربوطه را انجام می‌دهند.

درباره فعالیت‌های دارالقران مختصراً توضیح دهید؟

همه فعالیت‌ها در چند رده‌های هنری، علمی، فرهنگی و آموزشی دسته‌بندی شده که در واقع در بستر تربیتی چندین محور مورد نوجه قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه هم کلاس‌های آموزش قرآن مانند روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، تفسیر، تدبر، معارف، مهدویت، امام‌شناسی و هم کلاس‌های هنری، ورزشی، برنامه‌های گروهی، مانند اردوهای داخلی و زیارتی برپا می‌شود. فعالیت‌های هنری به عنوان مکمل برنامه‌های اصلی در نظر گرفته شده‌اند. البته در نهایت این کلاس‌ها، ایجاد انس با قرآن در رأس اهداف قرار دارد.

پنجشنبه//////////// «حاملان وحی»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن

 افرادی که به مجموعه و کلاس‌ها مراجعه می‌کنند سلایق و علایق مختلفی دارند که در این زمینه  نیز سعی شده آموزش‌ها به دو بخش عمومی، پایه و همچنین آموزش تخصصی تقسیم شود. در مرحله اول پس از ورود قرآن‌پژوهان، بحث آموزش عمومی قرآن‌ کریم مطرح است. در آموزش عمومی آئین‌نامه‌ای قرآنی با همکاری کارشناسان چندین نهاد تدوین شده که بر اساس آن سرفصلی از مباحث اصلی قرآن در نظر گرفته شده است. حداقل‌هایی که نیاز است یک جوان از آموزش قرآن برای زندگی سالم و انس با قرآن کسب کند.

همچنین در بحث حفط قرآن‌ کریم حداقل‌هایی که یک جوان با آن باید آشنا باشد، سوره‌های جزء 30 قرآن کریم است که بخشی از این سوره‌ها در مبحث حفظ و مفاهیم مورد توجه قرار داده شد و همچنین در زمینه قرائت قرآن(صوت و لحن)، ترتیل‌خوانی قرآن آموزش داده می‌شود.

درباره فعالیت‌های تخصصی مجموعه دارالقرآن بگوئید؟
در عین حال نیز مربیان و همکاری‌ها نیز با یک نگاه هوشمندانه‌ای سعی می‌کنند استعدادها را شناسایی کرده و به سوی تخصصی‌ها سوق بدهند و بعد از طی دوره یک‌ساله(در سه ترم تابستان، پائیز و زمستان و بهار)، قرآن‌آموزان به مرحله  تخصصی وارد می‌شوند. در دوره یک ساله برنامه‌های آموزشی انس با قرآن در کنار برنامه‌های هنری ویژه برای بانوان در نظر گرفته شده است. در بخش آقایان  نیز برنامه‌های ورزشی را طراحی شده که با هدف جذب بیشتر قرآن  پژوهان است.

قرآن پژوهان پس از گذراندن دوره یک ساله( بحث عمومی)،  وارد دوره‌های تخصصی با علایق خود خواهند شد که این کلاس‌ها شامل و معارف و مفاهیم، صوت و لحن و غیره است که با این روال افرادی که وارد این دارالقرآن  می‌شوند، در طرح 5 ساله،( انس با قرآن) به فراگیری مشغول می‌شوند که پس از آن نیز قرآن‌آموزان وارد حیطه‌های مربیگری خواهند شد.

در شش سال گذشته، سه دوره تخصصی تربیت مربی برپا شد که خروجی آن، با حضور مربیگری ابوالفضل فرجی مدرس بین‌المللی آموزش تربیت مربی دیدند که پس از دوره، همچنان با موسسه همکاری دارند.

طرحی از سال 91 تا کنون با هدف تربیت مربی قرآن به نام «حاملان قرآن» آغاز شد که طی این دوره، آموزش‌هایی در قالب تخصصی برای مربیان بیان می‌شود.  این طرح در قالب 5 دوره در نظر گرفته شده است و خوشبختانه در حال حاضر دوره پنجم برگزار می‌شود. نخستین دوره با نام تربیت معلم، دومین با عنوان مهدویت و بصیرت افزایی، سومین و چهارمین نیز در قالب تربیت مربی و کلاس‌داری و در حال حاضر نیز دوره با محتوای مهدویت و بصیرت افزایی برگزار می‌شود. این دوره‌ها به صورت بلند مدت و در 8 تا 12 ماه  با حضور اساتید مجرب انجام می‌شود.

دوره حاملان قرآن با تیم کارشناسی دارالقرآن با کارشناسی و تدریس این استاد انجام می‌شود و  حدود شش سال است که به طور منظم  این دوره‌ها برگزار می‌شود. در برگزاری کلاس‌های مربوط به این طرح، نیاز سنجی و پیش فرضی از افراد علاقه‌مند جمع‌آوری شده و سرفصلی از آنچه که یک مربی باید بداند، تهیه و ارائه می‌شود و خروجی این طرح، مربیان جاری فعالیت‌های دارالقرآن خواهند شد.

پنجشنبه//////////// «حاملان وحی»؛ طرحی از علمداران نور البرز/ تبیین چهار محور اصلی در آموزش قرآن

از افتخارات مؤسسه بگوئید؟

مؤسسه افتخاراتی در زمینه نشر وچاپ با همکاری ابوالفضل فرجی مدرس بین‌المللی داشته است که می‌توان به «پرواز در کلمات آسمانی» با همکاری مؤسسه الزهرا(س) شهرستان تکاب اشاره کرد. این کتاب در بحث آموزش تجوید و شیوه نوین  ارائه شده است و در دوره های تربیت مربی از این شیوه خاص استفاده می‌شود.

همچنین کتاب دیگری از سوی تیم پژوهشی(گروه مهدویت) موسسه به نام « قبله آمال» با مشاوره و کارشناسی ابوالفضل فرجی انجام شد. این کتاب پس از دوسال تحقیقات به روش گام به گام آموزش مباحث مهدویت است و کتاب دیگری نیز  به نام «خورشید مهاجر» با همکاری مؤسسه الزهرا(س) تکاب انجام گرفته است.

استان البرز موفق به برآوردن کردن نیازهای مخاطبان خود شده است؟

در فعالیت قرآنی عناوینی مانند زبان‌شناسی، زمان‌شناسی و مخاطب‌شناسی از اهمیت بسیاری برخور دار است. که همه موسسات قرآنی و همچنین دارالقرآن علمداران نور نیز باید به آن توجه داشته باشد. نمی‌توان گفت که تا کنون موفق شده ایم نیازهای جامعه در آموزش قرآن برآورده شود. موسسات قرآنی تنها مرکزی نیستند که آموزش قرآن را برعهده دارند اما مؤسسه دارالقرآن سعی کرده است مخاطبان خود را در حوزه‌های مختلف قرآنی وحوزه‌های مرتبط قرآن‌کریم  نیازهای آنان را برطرف کنیم.

اما شهرستان محمد شهر در استان البرز نیاز به مجموعه  قوی تری دارد که نیازمند همکاری بیشتر نهادهای شهری و دستگاه های شهری برای گسترش ای موضوع است که تا حدودی نیز در این مسیر همکاری داشته ایم. نیاز مردم شهر را با این پتانسیل میتوانیم برآورده کنیم اما نیاز به گسترش بیشتر و همکاری دیگر مراکز نیز وجود دارد.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

در کشور تنها یک خبرگزاری قرآنی کافی نیست و همه خبرگزاری‌هایمان باید قرآنی باشد و یک فضایی ایجاد شود که آموزه‌های قرآنی در نحوه خبررسانی و دریافت خبر وارد شود که  بدون شک جامعه قرآنی خواهیم داشت. از خبرگزاری ایکنا که پیگیر و دغدغه قرآنی دارند بسیار تشکر می‌کنیم که امیدواریم روزی فرا برسد که با  ظهور امام زمان(عج) آموزش قرآن  جایگاه خودش را آنطور که باید و شاید درجامعه پیدا کند و همه مردم با سربلندی به قرآنی بودن خود افتخار کنند. همچنین از تک تک اعضای کادر بانوان و آقایان دارالقرآن علمداران نور تشکر می‌کنم.
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha