دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3693631
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی- دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش نوروژنتیک صبح امروز با حضور 450 نفر از متخصصان داخلی و خارجی در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر مرتضی سعیدی،عضو هيئت علمي گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز دوم اسفندماه در آیین افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران که در برج سفید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این همایش درمحورهای ژنتیک، بیماران مغز و اعصاب، اختلالات رشدی نورو ژنتیکی، روش‌های درمان بیماران با استفاده از علم نوروژنتیک، نقش تغییرات یک ژن در ناتوانی هوشی، صرع و توهم، نقش ژنتیک در بیماری‌های نوروماسکولار، متابولیک عصبی اطفال و همچنین بررسی سایر بیماری‌های نوروژنتیکی، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب منشا ژنتیکی دارند و امیدواریم این کنگره فرصتی را برای توجه به کاربرد علم ژنتیک در پیشگیری و تشخیص این بیماری‌ها فراهم کند. 

دبیرعلمی دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ابرازکرد: از حدود 250 مقاله ارسال شده به این همایش حدود 40 مقاله به صورت سخنرانی و 200 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

سعیدی اضافه کرد: حدود 8 کارگاه آموزشی تخصصی در حاشیه این همایش برگزار می‌شود و حدود 450 نفر از داخل کشور و میهمانانی نیز از کشورهای اروپایی در همایش شرکت کردند.

بی‌توجهی به جایگاه واقعی رشته ژنتیک در ایران

در ادامه محمدرضا دارابی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رشته ژنتیک آنطور که باید جای خود را در کشور ما پیدا نکرده است و این وظیفه متخصصان و دانشمندان این رشته است که اهمیت این علم را در پیشگیری و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی به مردم بشناسانند تا تمام افراد پیش از تولد فرزند بتوانند وضعیت ژنی و بیماری‌هایی که از طریق وراثت منتقل می‌کنند، را دریابند.

وی با بیان اینکه امروزه دانش تک رشته‌ای دیگر اهمیتی ندارد، بلکه دانش چندرشته‌ای است که می‌تواند در جهت خلق علم خدمت کند، ادامه داد: یکی از این رشته‌های چندرشته‌ای، نوروژنتیک بوده که در واقع با ترکیبی از علم ژنتیک و علوم اعصاب کمک زیادی به این نوع بیماری‌ها می‌کند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان در اثر حاضر را خصوصیات ژنتیکی او دانست و تصریح کرد: ژن و وراثت قطعا در یک برهه از زندگی خود را نشان می‌دهد. ما معتقدیم انسان سالم می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی جلوگیری کند و در راستای توسعه پایدار گام بردارد.

دارابی محبوب گفت: علم پزشکی متکی بر شواهد است و می‌تواند علم جدید را براساس این مشاهدات بسازد.

وی در خصوص دومین کنگره بین‌المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران، عنوان کرد: امیدواریم این کنگره دستاوردهای مطلوبی از اشتراک تجربیات متخصصان داخلی و خارجی در زمینه علم ژنتیک داشته باشد.

 انتهای پیام

captcha