سلامتی؛ بزرگترين نعمت پروردگار/لزوم توجه مردان به پیشگیری از بیماری‌ها
کد خبر: 3693704
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹

سلامتی؛ بزرگترين نعمت پروردگار/لزوم توجه مردان به پیشگیری از بیماری‌ها

گروه سلامت-يکی از بزرگترين نعمت‌های پروردگار برای بشر، تندرستی و سلامتی است و سلامت در فرهنگ متعالی اسلام به عنوان يک ارزش مطرح شده است.

به گزارش ایکنا از یزد، از ابتدای خلقت بشر، سلامت مقوله ای كه با انسان عجين و همراه بوده و بیماری، آنچه در مقابل سلامتی است، پديده ای نامطلوب كه انسان همواره از آن گريزان و تمام تلاش خود را بكار برده تا هميشه در وضعيت سلامت باشد و در صورت بروز بيماري به طريق ممكن به درمان آن پرداخته تا سلامتی كامل او حاصل شود.
يکی از بزرگ ترين نعمت های پروردگار برای بشر، تندرستی و سلامتی است. سلامت در فرهنگ متعالی اسلام به عنوان يک ارزش مطرح شده و در واقع سلامت، در متن دین نهفته است که از برخی آیات و احادیث می ‌توان آن را به اثبات رساند.
از آن جمله خداوند در آیه 31 سوره اعراف می فرماید: بخورید و بیاشامید، اما به اندازه کافی و لازم، زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد.
هفته اول اسفندماه؛ هفته ملی سلامت مردان ایرانی
از سال 1385 براساس پیشنهاد شبکه 4 سیما و سپس طرح موضوع در دفتر سلامت خانواده و پذیرش آن و با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال بعنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر شد هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد که با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به همین نام برگزار شود.
محمدرضا اعلایی، رئیس شبکه بهداشت شهرستان یزد به همین مناسبت در نشست کارشناسان بهداشت سلامت مرکز بهداشت این شهرستان گفت: مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به تأخیر می اندازند.

سلامتی؛ بزرگترين نعمت پروردگار/لزوم توجه مردان به پیشگیری از بیماری‌ها

وی ادامه داد: نامگذاری هفته اول اسفندماه با هدف تاکید بر سلامت مردان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.
مردان به بحث پیشگیری توجه بیشتری داشته باشند
اعلایی افزود: سلامت مردان به مدیریت زنان در زندگی وابسته است و قطعا مدیر خانواده که زنان هستند، می‌توانند با تغذیه سالم و آرامشی که به خانواده می‌دهند، جلوی سبک غلط در زندگی را بگیرند.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان یزد ادامه داد: زمانی که کانون خانواده متزلزل باشد، قطعا آسیب‌های اجتماعی هم به وجود می‌ آید، متاسفانه هم اکنون به سمت فضای مجازی رفتیم و بخشی از مشکلات و ضربات جدی که وارد می شود به دلیل همین  فضاهای مجازی است.
وی شعار این هفته را ورزش کلید سلامت مردان دانست و گفت: در بحث ورزش بویژه ورزش صحبگاهی، در نظر زنان بیشتر از مردان مورد توجه قرار گرفته به نحوی که هنگام مراجعه به پارک ها تعداد زنان بیشتر از مردان است و همچنین تعداد قابل توجهی از مردان را هم مشاهده می کنیم ولی اکثر این افراد را سالمندان تشکیل می دهند که اگر در سنین جوانی به ورزش اهمیت داده شود چه بسا از بیماری های زیادی پیشگیری خواهد شد.
اعلایی با اشاره به اینکه در هفته سلامت مردان عمده فعالیت ها در راستای پررنگ کردن بحث ورزش خواهد بود گفت: بحث ورزش در ادارات در کنار تکریم ارباب رجوع و با مدیریت و برنامه ریزی باید تقویت و پررنگ تر شود.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان یزد با اشاره به وجود بیش از ۷۰ پایگاه و خانه بهداشت و فعالیت ۸۰۰ پرسنل در این مراکز گفت: در حال حاضر زنان سه برابر مردان به این مراکز مراجعه می کنند.
مصدومیت سه برابری مردان در اثر تصادفات
محمدرضا صادقیان، مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت یزد نیز در این نشست و در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص ارتباط سلامت مردان با حوادث و تصادفات گفت: در شش ماهه نخست امسال ۱۳۸ نفر بر اثر تصادفات فوت کرده اند که از این تعداد ۱۰۸ نفر را مردان و ۳۰ نفر را زنان تشکیل می دهند.

سلامتی؛ بزرگترين نعمت پروردگار/لزوم توجه مردان به پیشگیری از بیماری‌ها

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۶۳۰ نفر از مردان و ۹۱۰ نفر از زنان در حوادث مصدوم شده اند که طبق این آمار مردان سه برابر زنان دچار مصدومیت شده اند و همچنین فوت نیمی از مردان بر اثر حوادث ترافیکی است.
صادقیان بر بحث پیشگیری از بیماری ها با اجرای طرح های غربالگری چربی خون، دیابت، فشار خون در مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت تاکید کرد و گفت: در صورت مشاهده هر مشکلی فرد به پزشک متخصص و مراکز درمانی ارجاع می شود.

انتهای پیام

captcha