اسلام دین محدودیت و ممنوعیت نیست
کد خبر: 3693860
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
رحیمی:

اسلام دین محدودیت و ممنوعیت نیست

گروه سیاسی- امام جمعه ابهر گفت: با توجه به موارد محدودی که در دین اسلام حرام برشمرده شده در برابر تعداد موارد حلال و اینکه اطاعت فرمان خدا و رعايت حلال و حرام، انسان را در تنگنا قرار نمى‌دهد، اين در واقع پاسخى است براى آنها که دين خدا را مجموعه‌اى از محدوديت‌ها و ممنوعیت‌ها مى‌پندارند.

به گزارش ایکنا از زنجان حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 4 اسفندماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر سفارش به تقوا را با خطبه 114 نهج‌البلاغه آغاز کرد و گفت: با نگاهی به این خطبه در‌می‌یابیم که مواهب مادى همچون سراب است که از دور جلوه خاصى دارد ولى هنگامى که انسان به آن مى‌رسد مطلب ارزشمندى نمى‌يابد، قصرها و کاخ‌ها، ثروت‌ها و قدرت‌ها، لذات و خوشى‌ها همه دورنماى خوبى دارند ولى هنگامى که انسان به آن مى‌رسد و مشکلات آن را مى‌بيند گاه شديدا وحشت کرده و آرزو مى‌کنداى کاش هرگز به آن نرسيده بود.
وی افزود: اين در حالى است که درباره نعمت‌هاى گسترده خداوند در قيامت مى‌خوانيم: «اَعْدَدْتُ لِعِبادِي مَا لاَ عَيْنٌ رأَتْ وَلاَ اُذُنٌ سَمِعَتْ وَلاَ خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «من براى بندگان خود نعمت‌هايى آماده کرده‌ام که هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و به فکر انسانى خطور نکرده است». حتى گاه لذاتى را که انسان در لحظات خاصى از مناجات پروردگار و احساس قرب او در اين دنيا پيدا مى‌کند با هيچ زبان و بيانى قابل توصيف نيست. بديهى است تا انسان در زندانِ تن و در خانه تنگ و تاريک دنيا قرار دارد نمى‌تواند جهان بيرونِ از آن را بنگرد، از اين رو چاره‌اى جز اين نيست که براى درک اوضاع و شرايط آخرت به خبررسانى اين بزرگواران قناعت کند.
امام جمعه ابهر در ادامه به فرازی دیگر از سخن امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: «آنچه به آن مأمور شده‌ايد و براى شما مجاز است گسترده‌تر از آن است که از آن نهى شده‌ايد و آنچه براى شما حلال شده بيشتر از آن است که بر شما حرام گرديده، پس کم را به خاطر زياد ترک گوييد و محدود را به خاطر آنچه گسترده است رها سازيد».
وی افزود: منظور از «مامور به» در اين جا به اصطلاح امر يعنى آنچه براى شما مجاز شمرده شده نسبت به گناهان بسيار بيشتر و گسترده‌تر است، چنان نيست که ترک گناه شما را در فشار قرار دهد، بلکه مسير وسيعى در مقابل شما براى رسيدن به دين و دنيا وجود دارد. به يقين اگر گناهان را شماره کنيم، مخصوصا گناهان کبيره را، به عدد محدودى مى‌رسيم امّا اگر آنچه را شرع مقدّس مجاز شمرده است ملاحظه کنيم دايره بسيار وسيعترى در برابر خود مى‌بينيم.
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: همينطور در مورد حلال و حرام، غذاهاى حلال در مقابل غذاهاى حرام بسيار بيشتر است معاملات حلال در مقايسه با معاملات حرام افزونتر است. زنانى که ازدواج با آنها حلال است نسبت به زنانى که ازدواج با آنها حرام است، بسيار بيشترند. بنابراين اطاعت فرمان خدا و رعايت حلال و حرام، انسان در تنگنا قرار نمى‌دهد و اين در واقع پاسخى است براى آنها که دين خدا را مجموعه‌اى از محدوديت‌ها و ممنوعیت‌ها مى‌پندارند.
امام جمعه ابهر تصریح کرد: به اين ترتيب امام (ع) همگان را تشويق مى‌کند که گناهان و محرّمات را که تعدادشان محدود است رها سازند و در جاده وسيع حلال و مباح گام نهند و مطمئن باشند، مشکلى نه در زندگى مادى و نه در زندگى معنوى آنها فراهم نخواهد شد.
captcha