واکاوی صرفه جویی در قرآن
کد خبر: 3693954
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

واکاوی صرفه جویی در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- اصولا نگاه قرآن به مسئله اقتصادی نگاهی در راستای بهره‌وری مناسب و درست از امکانات و وسایلی است که خداوند در اختیار بشر به طور مستقیم و یا با تولید و کار قرار داده است. از این رو از مردم می خواهد که هر چیزی را درست و به شکل مناسب آن مورد استفاده قرار داده و از اتراف و تبذیر و عدم بهره مندی از آن خودداری ورزند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، صرفه جویی به مفهوم مصرف چیزی به شکل درست و مناسب آن است. این مساله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می‌تواند تاثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. با این همه، صرفه جویی علاوه بر اینکه در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم می یابد در حوزه اقتصاد عمومی نیز معنا دارد.
اصولا نگاه قرآن به مسئله اقتصادی نگاهی در راستای بهره وری مناسب و درست از امکانات و وسایلی است که خداوند در اختیار بشر به طور مستقیم و یا با تولید و کار قرار داده است. از این رو از مردم می خواهد که هر چیزی را درست و به شکل مناسب آن مورد استفاده قرار داده و از اتراف و تبذیر و عدم بهره مندی از آن خودداری ورزند.

تقویت بنیادهای اعتقادی مردم را با صرفه جویی آشنا خواهد کرد
حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تقویت بنیادهای اعتقادی و توجه به آموزه های قرآنی و آشنایی با زندگی ائمه معصومین(ع) مردم را با قناعت و  صرفه جویی آشنا خواهد کرد و اگر انسان نعمات الهی را هدر دهد و بیش از اندازه مصرف کند، اسراف کننده محسوب می‌شود.
وی، با استناد به آیه 141 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از مردم می‌خواهد که از اسراف و تبذیر دوری ورزیده و هزینه‌های خویش را در چارچوب اعتدالی قرار دهند و دین اسلام آیین زندگی است و تمام مسایل زندگی مردم در آن تامین شده است و باید از نعمات خدای متعال قدردانی کنیم و شکرگذار باشیم.
امام جمعه اهر یادآور شد: درحقیقت ازنظر اسلام و قرآن، اعتدال در مصرف و میانه روی و صرفه جویی به معنای مصرف درست و متناسب، اصلی اساسی و از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مؤمنان برای دست یابی به کمال شخصی و جمعی و امت اسلامی برای رسیدن به جامعه نمونه و برتر باید آن را در نظام اقتصادی خویش درنظر گیرند.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: اسراف کننده را سه نشانه است: چیزهایی که می خرد و می پوشد و می خورد که در شآن او نیست.  
حجت‌الاسلام حاجی زاده، از نقش رسانه‌های جمعی در به تصویر کشیدن سرانجام اسراف کاران گفت و تاکید کرد: به تصویر کشیدن سرانجام اسراف کاران در همه طبقات اجتماعی و پیوند آنها با اتفاقات طبیعی از جمله عوامل باز دارنده اسراف گرایی و سوق دادن جامعه به سمت و سوی قناعت و صرفه جویست بی گمان در این قسمت بیشترین نقش را رسانه های جمعی بویژه رادیو و تلویزیون می تواند ایفا نماید.
به هم پیوستگی اجتماع رعایت فرهنگ قناعت صد چندان می کند
حجت‌الاسلام سيد حسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: به هم پیوستگی اجتماع و اثر پذیری تغیرات زندگی مردم بر یکدیگر و ضرورت، گریز از آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی و نیز در نظر گرفتن نیازهای روز مره و آینده زندگی نیاز آدمی را به رعایت فرهنگ قناعت صد چندان می کند.
وی افزود: عده‌ای صرفه جويی را به معنای كم مصرف كردن معنا كرده‌اند ولی به نظر می‌رسد اين معنا نمی‌تواند اقتصادی باشد؛ زيرا هدف از توليد يک شی اقتصادی، مصرف آن است و مصرف چيزی زمانی به وقوع می پيوندد كه آدمی به آن نياز داشته باشد و با مصرف آن چيز نيازی از نيازهای وی برآورده می‌شود.
وی، با استناد به آیه 31 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از مردم می خواهد که از نعمت‌های خداوند استفاده کرده و از آن بخورند و بیاشامند ولی اسراف نکنند؛ زیرا اسراف امری ناپسند در نزد خداوند است و اهل اسراف را خداوند دوست نمی دارد.
حجت‌الاسلام موسوی، از پذیرفتن مظاهر مقدس دینی توسط مردم ایران گفت و افزود: مردم ایران بعلت پیوند با دین و مظاهر مقدس دینی که دارند به خوبی سنت‌های نهادینه شده را می پذیرند و بر آن می‌گمارند.

captcha