توسعه انرژی پاک به مطالبه اجتماعی تبدیل شود
کد خبر: 3694052
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

توسعه انرژی پاک به مطالبه اجتماعی تبدیل شود

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران با اشاره به اینکه ایران به هیچ وجه به جایگاه خود در انرژی‌های نو نرسیده، گفت: ۲۰ درصد آلایندگی در کشور ناشی از عملکرد نیروگاه‌های حرارتی است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سیدهاشم اورعی امروز در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی با اشاره به اینکه متأسفانه ایران نتوانسته ظرفیت‌های بالقوه موجود در این صنعت را به فعل تبدیل کند، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که با رشد 5 درصدی تجدیدپذیرها در پایان برنامه مواجه باشیم، اما این موضوع در عمل رخ نداده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز در برنامه ششم توسعه ارتقای 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در برنامه دیده شده و به عبارت دیگر بر اساس این برنامه باید سالانه 1000 مگاوات تولید انرژی از طریق تجدیدپذیرها داشته باشیم.

اورعی افزود: از زمانی که برنامه ششم توسعه ابلاغ شده، کمتر از یک سال گذشته است، اما عملاً هیچ نشانی از تولید هزار مگاوات دیده نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران با اشاره به اینکه توسعه انرژی بادی و تجدیدپذیر 13 مورد منفعت را می‌تواند به کشور برساند که یکی از این موارد اشتغال است، خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که به نیروگاه‌های حرارتی وارد است، این است که این نیروگاه‌ها آب زیادی مصرف می‌کنند، درحالی‌که نیروگاه‌های بادی و خورشیدی مصرف آب ندارند.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از کل آلایندگی در کشور ناشی از عملکرد نیروگاه‌های حرارتی است، اظهار داشت: همین چند نکته کوچک لزوم توجه بیشتر دولت به توسعه تجدیدپذیرها را نشان می‌دهد، پس اینکه چرا انرژی‌های تجدیدپذیر به توسعه معقولی دست پیدا نمی‌کنند، قابل بحث است.

اورعی افزود: به اعتقاد بنده این مسئله به چند متغیر وابستگی دارد که اولاً باید افرادی که مسئولیت کاری را برعهده گرفته‌اند، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران میزان ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های کل کشور را 75 هزار مگاوات و ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های انرژی بادی را 200 مگاوات اعلام کرد و گفت:‌ این عدد واقعاً محدود است، درحالی‌که حدود 9 هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه بادی در اختیار مردم قرار دارد. پس باید مشخص شود که چرا هنوز این مجوزها عملیاتی نشده است.

وی اضافه کرد: راه چاره این است که باید به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی برویم و از آنجا که اخیراً سازمان‌های بین‌المللی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را از عدد 6 به 5 کاهش داده‌اند، این مسئله اتفاق بزرگی بود که می‌تواند نقش تأثیرگذاری در توسعه تجدیدپذیرها را داشته باشد.

اورعی ادامه داد: اما علت اینکه چرا این سرمایه‌گذاری‌ها عملیاتی نمی‌شود، این است که به حدی در صندوق توسعه ملی، بانک‌های عامل، وزارت نیرو و سازمان مدیریت قوانین متناقض و ناهماهنگی وجود دارد که کار به درستی پیش نمی‌رود.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران تصریح کرد: قطعاً با شرایط فعلی نمی‌توانیم به برنامه ششم توسعه در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تحقق تولید 5 هزار مگاوات امید داشته باشیم.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه در حال حاضر فرانسه، ایتالیا، دانمارک، اتریش و کره جنوبی برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما توانایی جذب این سرمایه وجود ندارد.

اورعی با اشاره به اینکه مشکل کشور در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مهندسی نیست، گفت:‌ مشکل ما تفکر حاکم در راستای عدم پا گرفتن صنایع جدید است. این در حالی است که آینده دولت در گرو صنایعی است که امروز مورد غفلت قرار گرفته، پس در بهترین حالت اگر نگوییم صنعت نفت و گاز، صنعت گذشته است، این بخش قطعاً صنعت امروز است.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران افزود: لذا نسل ما وظیفه این را دارد که شرایط را برای نسل آتی فراهم کند و برای این موضوع نباید از هیچ خدمتی دست بردارد.

وی تصریح کرد: تنها راه حل این است که آگاهی عمومی در مورد مسائل زیست‌محیطی و آینده‌نگری کشور ارتقا پیدا کند، تا توسعه تجدیدپذیرها به مطالبه اجتماعی تبدیل شود و تنها در این شرایط است که می‌توان از دولت انتظار داشت، تا به دنبال توسعه انرژی‌های پاک باشد.

captcha