فناوری‌های نوین؛ ابزار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار/ «ایها‌الناس» عبارتی که 80 مرتبه در قرآن آمده است
کد خبر: 3694186
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
گزارش ایکنا از همایش «ایثار، زبان صلح جهانی»؛

فناوری‌های نوین؛ ابزار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار/ «ایها‌الناس» عبارتی که 80 مرتبه در قرآن آمده است

گروه جهاد و حماسه ــ در همایش «ایثار، زبان صلح جهانی» مطرح شد: فناوری‌های نوین ابزار خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

فناوری‌های نوین؛ ابزار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار/ «ایها‌الناس» عبارتی که 80 مرتبه در قرآن آمده است

به گزارش خبرگزاری ایکنا، همایش ایثار، زبان صلح جهانی پیش از ظهر امروز شنبه، پنجم اسفندماه، در سالن اجتماعات دانشکده زبان و امور خارجی دانشگاه تهران برگزار شد.

یک وجب از خارک ایران در هشت سال دفاع مقدس ندادیم
کریمی، رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، با اشاره به موضوع همایش گفت: بررسی موضوع ایثار با تکیه بر رویکردهای علمی و فرهنگی به ویژه فرهنگ کهن ایران زمین محور اصلی این نشست را تشکیل می‌دهد. با هجمه‌ای که استکبار در کلیه شقوق مورد تصور خود به این سرزمین از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وارد کرد، جلوه‌های ایثار نیز در جنبه‌های مختلف در جای جای این سرزمین به رخ جهانیان کشیده شده است.
وی ادامه داد: از حضور پرآب و رنگ منابع انسانی در قالب نبردهای رزمنده با حداقل امکانات و تجهیزات در برابر دشمن تا دندان مسلح صف‌‌آرایی کرده و به مقابله پرداختند. آنها جان دادند، اما یک وجب از خاک ایران عزیز ندادند تا امروز که جلوه‌ها و مصادیق عینی ایثار در تمام عرصه‌ها همراه و یاور ولایت در این سرزمین اسلامی بوده‌اند.
رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: ایثار و از خودگذشتگی برای نیل به آرمان‌های مقدس معمارگر انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسیده است، به طوری که وارثان ایثار و شهادت، فرزندان شهدا و ایثارگران که در گذشته‌ای نه چندان دور در میادین نبرد پاسخ دشمن را می‌دادند، امروز با سلاح علم و عمل و با تأسی از فرهنگ ناب اسلامی ایرانی به جهانیان درس مروت و مردانگی می‌دهند.
وی بیان کرد: امروزه نشان دادن راه و رسم از خودگذشتی و مقابله با دسیسه‌ها و چالش‌هایی با ظهور فن‌آوری‌های نوین جامه‌ای دیگر برتن کرده است، از وظایف سنگین وارثان ایثار و شهادت به شمار می‌رود.
کریمی اظهار کرد: زبان گفتگو و تعامل با فرهنگ‌های متنوع و تکثر، امروز ر جوامع جهانی که تشنه معنویت و حریت و آزادگی می‌باشند، جان کلام ما را در این نشست تشکیل می‌دهد. در این نشست که امروز با بهره‌گیری از نقطه نظرات و آرای صاحبان اندیشه با رویکرد علمی، فرهنگی با اهداف ترویج فرهنگ ایثار در جامعه پرتنش امروز و دعوت به صلح و آرامش برای تک تک مردم جهان برگزار می‌شود.
وی افزود: بررسی و معرفی مصادیق عینی ایثار در پیشینه تاریخی ایران، تبارشناسی ارزش‌های پایداری و مقاومت در ادبیات کهن، تیپ‌شناسی و مراتب ایثار اجتماعی، ایثار و ادبیات صلح و پایداری در هنرهای تجسمی، زبان ایثار و گفتمان صلح جهانی، رهیافت‌هایی است که محورهای این همایش را شامل می‌شود.
خطاب قرآن به عام و خاص است
در ادامه حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که خطاب‌های قرآن عام و خاص است، اظهار کرد: قرآن هم عموم مردم و هم مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و در قرآن 80 مرتبه جمله یا ایها الناس آمده است.
وی افزود: ظرفیت پیام اسلام، یک ظرفیت جهانی است. ما در دوران کنونی، فناوری اطلاعات ابزار مناسبی برای انتقال پیام به جهان است.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در عرصه سیاست با تنزل عقلانیت مواجه هستیم. در چنین جهانی که آمریکایی‌ها به صراحت، دکترین حق و قدرت را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه هرچه قدرت بیشتری داشته باشید، حق بیشتری بر جهان دارید. ما در این شرایط نیازمند گفتمان عقلانیت هستیم. ما باید به سمت قدرت مردم و توانمندشدن مردم حرکت کنیم.
وی بیان کرد: مفهوم ایثار باید در جهان شناخته شده شود. در طول سال‌های عمرم در کشورهای مختلفی زندگی کرده‌ام اما شکوفاترین دوران زندگی‌ام دوران دفاع مقدس و حضور در کنار رزمندگان اسلام بود.
حجت‌الاسلام عاملی در پایان تاکید کرد: دین و عقلانیت دینی یک خواسته فطری انسان است. فرهنگ ایثار، فرهنگ درخشانی بوده و باید بتوانیم فرهنگ اکرام به ایثارگران را با عمل و رفتارمان پیگیری کنیم.
قدرت منطقه ایران در سایه ایثارگری‌های رزمندگان است
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اظهار کرد: هنوز مفاهیم ایثار در دانشگاه زنده است و کسانی که توانسته‌اند این مفاهیم را ترویج دهند، قابل تقدیر است.
وی افزود: معارف اخلاقی در تقسیم‌بندی کلی به دو دسته محاسن اخلاقی و مکارم اخلاقی تقسیم می‌شوند. ایثار از مکارم اخلاقی است. تأثیرات محاسن اخلاقی به زندگی شخصی فرد مربوط می‌شود اما مکارم اخلاقی از سیره‌های نبوی است.
حجت‌الاسلام کرمی اظهار کرد: تجلیل از ایثارگران و کسانی که واژه ایثارگران را در زندگی عملی ایفا می‌کنند، کار ساده‌ای نیست. اگر امروز وزیر امور خارجه از قدرت منطقه‌ای کشور ایران صحبت می‌کند، در سایه ایثارگری‌های رزمندگان است.
استقبال از ایده‌های نو در مفاهیم ایثار و شهادت
در ادامه علی‌رضا ولی‌پور، رئیس دانشکده زبان و ادبیات خارجی اظهار کرد: مفاهیم ایثار، زبان صلح جهانی باید مورد توجه قرار گیرد و ما هم این مفاهیم را در کارگروه‌ها بررسی کردیم. همچنین از ایده‌های نور در این مفاهیم استقبال می‌کنیم.

علاقه‌مندان برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام

captcha