علت خروج آموزش و پرورش از مشارکت در برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن / هزینه 2 میلیاردی آزمون
کد خبر: 3694200
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
خدمتکار بیان کرد:

علت خروج آموزش و پرورش از مشارکت در برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن / هزینه 2 میلیاردی آزمون

گروه مسابقات ــ مدیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ضمن تشریح دلایل خارج شدن وزارت آموزش و پرورش از مشارکت در برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، به بیان جزئیات هزینه‌ای این آزمون پرداخت.

علت خروج آموزش و پرورش از همکاری در برگزاری آزمون سراسری حفظ  / هزینه 2 میلیاردی

به گزارش ایکنا، مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد اجرایی آزمون‌ حفظ و مفاهیم قرآن کریم، بعدازظهر امروز پنجم اسفندماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به سوالات پیرامون آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پاسخ داد.
خدمتکار در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های مهم که در معاونت قرآنی وزارت ارشاد در طول سال‌های گذشته با وجود تغییر مدیریت‌ها همواره اجرا شده است، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم بوده است، گفت: این آزمون در معاونت قرآنی وزارت ارشاد از سال 87 آغاز شد و تا سال 95 هر سال دو نوبت برگزار می‌شد.
وی افزود: طی سال‌هایی که آزمون در دو نوبت برگزار می‌شد، اردیبهشت‌ماه و آبان‌ماه برای آزمون در نظر گرفته شده بود. از سال 95 به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های اعتباری و ... این آزمون به یک نوبت در سال تبدیل شد. لذا امسال شاهد برگزاری شانزدهمین دوره آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم در قالب جدید و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه برای اولین بار هستیم.
خدمتکار با تأکید بر اینکه امسال تفاوت چشمگیری را در اجرای آزمون شاهد هستیم که حرکت مبارکی است، تصریح کرد: بحث برگزاری مشترک آزمون یکی از این تفاوت‌ها و اتفاقات مبارک است که امیدواریم این کار بتواند الگوی موفقی برای تمام نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور باشد. ما شاهد بودیم که طی سال‌های گذشته در آبان‌ماه این آزمون توسط معاونت قرآن و عترت و اسفندماه نیز سازمان اوقاف چنین آزمونی را برگزار می‌کرد، خوشبختانه با مجموعه گفت‌وگوهایی که توسط مدیران دو مجموعه صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که بدون اینکه اسناد بالادستی این درخواست را از ما داشته باشند، می‌توان به صورت مشترک آزمون را برگزار کرد و لذا این کار به صورت خودجوش اجرایی شد.
خدمتکار در ادامه به تفاوت‌های این آزمون با آزمون‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: ما سعی کرده‌ایم یک بستر تبلیغی و ترویجی را به بهانه این آزمون فراهم کنیم؛ طی‌ ماه‌های گذشته از ظرفیت‌های مختلف استفاده شد تا این آزمون بهانه‌ای برای تبلیغ و ترویج معارف قرآنی شود. لذا بدون هیچ محدودیت سنی بیش از 241 هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند که شاید در فضای مردمی کم نظیر باشد. شاید رقم 241 هزار نفر در برخی نهادها همچون آموزش و پرورش و وزارت علوم فراتر باشد، اما در بخش مردمی و در اولین سال فعالیت مشترک دو نهاد قرآنی به این عدد رسیدیم که بسیار مهم است.
وی بیان کرد: در بحث محتوا سعی شده است با یک جامعیت، محتوای آزمون را به سمتی ببریم که تمامی فعالیت‌های آموزشی موسسات و مراکز قرآنی در بخش مردمی را پوشش دهیم. لذا سه رشته اصلی به عنوان رشته‌های آزمون پیش بینی و ابلاغ شد. رشته اصلی آزمون حفظ قرآن کریم است که بیش از 80 درصد مخاطبان در این بخش حضور دارند. رشته دوم ترجمه و مفاهیم قرآن کریم است که حدود 14 درصد مخاطبان در آن حضور دارند و رشته سوم نیز رشته معارف اهل بیت(ع) است که شامل دو زیر مجموعه معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه است.
دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم همچنین اذعان کرد: امسال برای نخستین بار به غیر از فضای سنتی که افراد در آزمون حضور می‌یابند، دوره الکترونیکی را نیز اضافه کرده‌ایم به این معنا که افراد بعد از ثبت نام وارد دوره آموزشی شده و در روز شنبه 12 اسفندماه نیز در آزمون الکترونیکی حضور می‌یابند. در این بخش حدود 5 هزار نفر حضور دارند که تجربه موفقی بوده است. در این بخش از ظرفیت مردمی استفاده شده و لذا مجموعه «نورالمجتبی» در قم به عنوان مجری این کار انتخاب شد و محتوای پیش بینی شده با استفاده از بستر مجازی آن موسسه تدارک دیده شده است.
خدمتکار در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد اینکه احساس عمومی نسبت به این آزمون در سطح جامه وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد امسال اتفاق خوبی افتاده است و تقریباً تمامی موسسات و مراکز قرآنی در سطح کشور در آزمون حضور دارند؛ اما اینکه این عدد نسبت به انتظار فاصله دارد، شاید بخشی از این احساس به اطلاع‌رسانی و بخش دیگر هم به سایر موضوعات برگردد. با این وجود نسبت به سال گذشته که حدود 66 هزار نفر در آزمون حضور داشتند به 241 هزار نفر رسیده‌ایم که رو به رشد به نظر می‌رسد.
مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت‌وگو در مورد امتیازانی که برای شرکت کنندگان در این آزمون در نظر گرفته می‌شود نیز گفت: دو امتیاز در این آزمون پیش‌بینی شده است. امتیاز اول برای شرکت کنندگان است که به بیش از 3000 نفر از برگزیدگان جایزه نقدی اهدا می‌شود این جایزه بین 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان پیشبینی شده و مجموع جوایز بالغ بر 500 میلیون تومان است. علاوه بر این امتیاز، برای موسسات نیز یک سری امتیازات در نظر گرفته شده است. بر اساس سرانه حمایتی که در معاونت قرآنی ارشاد پیش‌بینی شده است، شاخص ارزیابی عملکرد موسسات قرآنی و پرداخت حمایت‌های مالی به آنها، همین آزمون است. یعنی موسسات بر اساس عملکردی که در این آزمون دارند، مورد حمایت‌های معاونت قرار می‌گیرند.
خدمتکار در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد برخی ناهماهنگی‌های ایجاد شده برای مشارکت وزارت آموزش و پرورش در این آزمون، گفت: در این زمینه اختلافی دیده نمی‌شود، تا آخرین روزهای اطلاع‌رسانی و ابلاغ آزمون به استان‌ها یک ضلع آزمون آموزش و پرورش بود، اما در آخرین دقایق به دلیل محدودیت‌هایی که دوستان ما در آموزش و پرورش داشتند، مجاب شدیم تا در این دوره با آموزش و پرورش در برگزاری آزمون مشارکت نداشته باشیم.
وی در مورد علت قطع این همکاری در آخرین لحظات، گفت: با توجه به اینکه برای ثبت نام در آزمون مبلغ 5000 تومان حق ثبت نام تعریف شده و از آنجا که وزارت آموزش و پرورش حق دریافت هیچ مبلغی از دانش‌آموزان را ندارد، محدودیت‌هایی برای آنها در این زمینه به وجود آمد چرا که دریافت هزینه از دانش آموز منع قانونی دارد. بنابراین علت عدم همکاری آنها همین مورد بوده است. با اینکه هماهنگی ایجاد شده بود اما آنها تشخیص دادند که شاید دریافت هزینه از دانش‌آموزان باعث ایجاد حاشیه‌هایی شود.
مدیر اجرایی آزمون سرسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با تأکید بر اینکه اگر آموزش و پرروش در کنار ما حضور داشت، رقم بسیار بیشتری در آزمون حضور می‌یافت، گفت: در عین حال و در حال حاضر نیز که آموزش و پرورش در کنار ما حضور ندارد و ابلاغی از سوی آنها صورت نگرفته است، درصدی از مخاطبان آزمون دانش‌آموزانی هستند که در مراکز آموزش مردمی در حال یادگیری قرآن کریم هستند.
وی در ادامه در مورد استان‌هایی که بیشترین مشارکت را در آزمون داشته‌اند، افزود: استان تهران به توجه به جمعیتی که دارد با حدود 34 هزار نفر بیشترین تعداد ثبت نامی را دارد و استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و کرمانشاه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.
خدمتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: من آرزو دارم به زودی زود و فارغ از عنوان هر دستگاهی، بتوانیم یک آزمون استاندارد که همه مجموعه‌های فرهنگی کشور خود را در آن سهیم بدانند، برگزار شود به طوری که همه دستگاه‌ها در آن محوریت داشته باشند، تا هر سال شاهد یک مانور قرآنی بزرگ در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها باشیم.
مدیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در ادامه در مورد هزینه‌های این آزمون نیز بیان کرد: برگزاری آزمون امسال با 241 هزار مخاطب، بیش از دو میلیارد تومان هزینه برگزاری و تامین جوایز آن خواهد بود که یک میلیارد و 200 میلیون تومان آن از طریق حق ثبت نام شرکت کنندگان و 800 میلیون دیگر از اعتبارات هر دو سازمان مشارکت کننده تأمین می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که با گذشت 10 سال از برگزاری این آزمون چرا تا کنون به بخش مردمی واگذار نشده است، گفت: ما سعی کرده ایم آزمون را از ساختار دولتی خارج کنیم و از ظرفیت موسسات مردمی استفاده کنیم تا به مرور به بدنه مردمی واگذار شود. در طول دو سه سال گذشته کلید این کار زده شده است و بر اساس دستور معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد از سال 97 باید به صورت 100 درصدی به بخش مردمی واگذار می‌شد. بنابراین طبیعی است که در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور که موسسات موفقی حضور داشته و توان برگزاری آزمون در طراز استاندارد را داشته باشند، برگزاری آن را واگذار نماییم.
مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه امسال موسسات قرآنی موفقی محوریت کار را در استان‌ها بر عهده دارند، در مورد استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای دریافت حمایت‌ها از این آزمون، اظهار کرد: متأسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است و شاید طرح این موضوع در این برنامه تلنگری برای ما باشد تا در این فرصت باقی مانده بتوانیم از ظرفیت خیرین حداقل در بخش جوایز استفاده کنیم.
خدمتکار در پایان این گفت‌وگو در مورد آخرین وضعیت برگزاری آزمون بیان کرد: در حال حاضر طبق برنامه، افرادی که در آزمون ثبت نام کرده‌اند، به سامانه مراجعه و کارت ورود به جلسه را دریات می‌کنند تا در روز 10 اسفندماه در آزمون حضور داشته باشند. این آزمون در بیش از 410 شهرستان برگزار می شود. در شهرهای مختلف مراکز مختلفی برای برگزاری آزمون به خدمت گرفته شده است به عنوان مثال در شهر اصفهان از ظرفیت مصلای این شهر استفاده شده است. در سایر شهرستان‌ها نیز تلاش شده است تا از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه استفاده شده است.

انتهای پیام

captcha