طرح «بازگشت اموال نامشروع مدیران به بیت‌المال»؛ نمایشی یا عملیاتی
کد خبر: 3694342
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهند:

طرح «بازگشت اموال نامشروع مدیران به بیت‌المال»؛ نمایشی یا عملیاتی

گروه اقتصاد ــ حاجی‌دلیگانی از طراحان طرح «بازگشت اموال نامشروع مدیران به بیت‌المال» معتقد است که تصویب چنین طرحی گامی در راستای شفاف‌سازی در مبارزه با مفاسد اقتصادی است اما عزت‌الله یوسفیان‌ملا، دیگر نماینده مجلس این طرح را نمایشی می‌داند و معتقد است همانند سایر طرح‎ها در مورد مفاسد اقتصادی به سرانجام نمی‌رسد.

آیا طرح «بازگشت اموال نامشروع مدیران به بیت‌المال» به سرانجام می‌رسد

به گزارش ایکنا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی با عنوان «بازگشت اموال نامشروع مدیران» آماده کرده‌‌اند تا به گفته متولیان آن بتوانند گامی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی بردارند. در سال‌های اخیر بارها در رابطه با مفاسد اقتصادی، مباحث بسیاری در مجلس وجود داشته و از جمله جمعی از نمایندگان، طرحی با عنوان تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی آماده کردند که در نهایت با مخالفت مجلس مواجه شده و به تصویب نرسید. اکنون باید منتظر ماند که سرانجام این طرح جدید چه خواهد شد. برای بررسی بیشتر این موضوع دیدگاه دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون این طرح را جویا شدیم.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و از طراحان طرح «بازگشت اموال نامشروع مدیران به بیت‌المال» در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف تهیه این طرح اظهار کرد: اصلی در قانون اساسی با عنوان «اصل 49» وجود دارد که براساس این اصل، اموالی که از راه غیرمشروع و غیرقانونی به دست آمده باید مورد رسیدگی قرار گرفته و پس از رسیدگی به بیت‌المال بازگردد و در شرایط کنونی هم مشاهده می‌کنیم که برخی از افراد و مدیران، یک‌ شبه به اموال بسیاری دست پیدا می‌کنند که نیازمند بررسی قانونی است.
وی ادامه داد: مشخص است که چنین افرادی در یک فرآیند و مسیر طبیعی این اموال را به دست نیاورده‌اند و ارثیه‌ای هم از پدر و مادر یا غیره نداشته‌اند که وضعیتشان را اینگونه تغییر دهد بلکه از رانت استفاده کرده‌اند یا به نحوی از اختیارات خود سوء استفاده کرده و با پارتی بازی و آشنایی بازی به این اموال دست پیدا کرده‌اند.
حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: اقدام این مدیران مصداق مصادره اموال به نفع خودشان است بنابراین بایستی این اقدامات مورد رسیدگی قرار گرفته و اموال نامشروع آنها به بیت‌المال بازگردد. از سوی دیگر برخی افراد وجود دارند که بدون اینکه منصب دولتی داشته باشند، دست به چنین اقداماتی زده‌اند که آن هم باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: در این طرح هم به رسیدگی به اموال این دسته از افراد و بازگشت اموال آنان به بیت‌المال و پرداخت خسارتی که وارد کرده‌اند، اشاره شده است و فقط باید سطح درآمد قانونی و کمیسیونی که داشته‌اند برایشان باقی بماند.
نماینده میمه و برخوار درباره متولیان اجرای این طرح نیز اظهار کرد: هنوز افراد متولی اجرای این طرح مشخص نشده‌اند؛ چراکه اساسا طرح در مرحله ابتدایی است اما اگر نمایندگان به این طرح رأی مثبت داده و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، به مرحله اجرا خواهد رفت.
وی به بیان ارزیابی خود از موفقیت این طرح در صورت تصویب پرداخت و یادآور شد: البته ما هم معتقد نیستیم که به صورت صد درصد موفقیت‌آمیز باشد اما لازم است اشاره کنم که خوشبختانه در کشور ما حساسیت و شفاف‌سازی در خصوص برداشت‌های غیرشرعی و غیرقانونی از بیت‌المال وجود دارد و این جای شکر دارد. مردم هم آزادی عمل دارند که مسائل لازم در مورد مفاسد اقتصادی را بیان کنند و همین هم امیدوار کننده است.
عزت‌الله یوسفیان‌‍ملا، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، برخلاف حاجی‌دلیگانی معتقد است این طرح به سرانجام نمی‌رسد؛ چون اساسا طرحی نمایشی است. وی در گفت‌وگو با ایکنا به بیان دیدگاه‌های خود درباره این طرح پرداخت و گفت: بنده معتقدم چنین طرحی نمایشی است و از این طرح‎های نمایشی هم در مجلس، بسیار وجود دارد.
وی ادامه داد: تصمیمی جدی برای مقابله با فساد وجود ندارد اما برخی از نمایندگان اینگونه از مبارزه با فساد سخن می‌گویند ولی بنده معتقدم مصمم به اینکار نیستند و این طرح هم نمایشی بیش نیست و به نتیجه هم نخواهد رسید.
نماینده آمل در خانه ملت تأکید کرد: قبلا هم بحث تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را مطرح کردند اما به سرانجام نرسید و مطمئن باشید این طرح هم به سرنوشت آن دچار خواهد شد. طرح‎های دیگری هم از این قبیل وجود داشته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تأکید کرد: لازمه موفقیت چنین طرح‌هایی این است که عزم جدی برای مقابله با فساد وجود داشته باشد اما الان این عزم وجود ندارد.

 انتهای پیام

captcha