‌‌ چاره‌اندیشی برای مسائل اجتماعی در نخستین همایش «امید اجتماعی»
کد خبر: 3694439
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

‌‌ چاره‌اندیشی برای مسائل اجتماعی در نخستین همایش «امید اجتماعی»

‌گروه جامعه ــ نخستین همایش علمی «امید اجتماعی» در ایران با هدف چاره‌اندیشی برای مسائل اجتماعی و حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی، به شیوه‌ای علمی برگزار می‌شود.

‌‌ چاره‌اندیشی برای مسائل اجتماعی در نخستین همایش امید اجتماعی
 
به گزارش ایکنا؛ نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران در روز‌های هفتم و هشتم اسفندماه از سوی موسسه رحمان و با همکاری ۲۱ نهاد معتبر علمی و مدنی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

قرار است در این همایش ۲ روزه صاحب نظران و اندیشمندان اجتماعی با برپایی پنل‌های تخصصی به واکاوی موضوع امید اجتماعی بپردازند و در حاشیه برگزاری همایش، نمایشگاه آثار هنری و کارگاه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود. چیستی مفهوم و دستاورد‌های نظری در حوزه امید اجتماعی، وضعیت امید اجتماعی در ایران، سبب‌شناسی امید اجتماعی و آثار و پیامد‌های آن و راهکار‌های ارتقای امیداجتماعی از محور‌های همایش یاد شده است.

مفهوم شناسی امید اجتماعی، نمود اجتماعی امید، ضرورت فلسفی و امکان احیای امید، گفتمان‌های امید در شبکه‌های اجتماعی، وضعیت سنجی امید اجتماعی در بین استان‌های کشور، سیاست امید در اجتماع، مردم سالاری و امید اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در روز اول برگزاری همایش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بیم‌ها و امید‌های انسان معاصر، مساله امید در ایران، راهکار‌های سیاسی ارتقای امید اجتماعی، جنبش‌های اجتماعی و دیالکتیک امید و ناامیدی، تضمین حقوق شهروندی در نظام سیاسی شهروندمدار و تثبیت مولفه‌های رفاه و امید اجتماعی، مسئولیت جامعه‌شناسی تاریخی ایران و امید اجتماعی، محیط زیست و امید اجتماعی، تحلیل امید اجتماعی بازنشستگان و سالمندان ایرانی نیز موضوعاتی است که در روز دوم برگزاری همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دوران سازندگی و اصلاحات و رئیس موسسه رحمان، رئیس همایش امید اجتماعی و هادی خانیکی دبیر علمی این همایش است. همچنین شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این سخنرانی درباره امید اجتماعی سخن می‌گویند.

در این همایش استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی از‌جمله حمیدرضا جلایی‌پور، سارا شریعتی، مصطفی ملکیان، سعید مدنی، پرویز آزادفلاح، رحیم نوبهار، مقصود فراستخواه، محمدرضا جوادی یگانه، حسین سراج‌زاده و نعمت الله فاضلی آراء و نظرات خود درباره امید اجتماعی و راه‌های بهبود و ارتقای آن در جامعه ایران را مطرح می‌کنند.

این برنامه به مناسبت دهمین سالگرد موسسه رحمان از سال گذشته برنامه‌ریزی شده است؛ رحمان موسسه‌ای علمی، فرهنگی و اجتماعی و نهاد مدنی فعال در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی است که از سال ۱۳۸۶ سعی دارد تا در حوزه چاره اندیشی برای مسائل اجتماعی و حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی، به شیوه‌ای علمی منشا اثر باشد.
انتهای پیام/
captcha