برگزیدگان مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» تقدیر شدند/ ابزار فرهنگ و هنر؛ بستر مناسب انتقال مبانی دینی
کد خبر: 3694589
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵

برگزیدگان مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» تقدیر شدند/ ابزار فرهنگ و هنر؛ بستر مناسب انتقال مبانی دینی

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز همه ابزارهای هنری، فرهنگی و رسانه‌ای را داشته‌ایم اما در بدیهی‌ترین مسائل اجتماعی نسل جوان با بدترین چالش‌ها همراه هستیم، گفت: اگر راه استفاده از ابزار فرهنگ و هنر را در فرایض دینی پیدا کنیم، می‌توانیم نسل جوان را به خوبی به دین آشنا و از آسیب‌های اجتماعی کم کنیم.

فوری//ضرورت استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای انتقال مبانی دینی/ برگزیدگان مسابقه « عکس سفر به خانه خدا» تقدیر شدند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین پایانی مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، روح‌الله پورشعبان مشاور رئیس سازمان حج و زیارت در امور استان‌ها و جمعی از برگزیدگان این مسابقه عصر امروز یک‌شنبه 6 اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار شد.


مجید سرسنگی در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» اظهار کرد: موضوع حج یکی از شیرین‌ترین، ارزنده‌ترین و باشکوه‌ترین موضوعات در فضای ذهنی و عینی ما ایرانی‌ها است و همین مسئله ایجاب می‌کند که به قدر توان، تبلیغ و ترویج حج را در دستور کار خود قرار دهیم.


وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های حج و تاکید بر استفاده از زبان هنر در تبیلغ و ترویج فرایض دینی گفت: رهبری می‌فرمایند هیچ تفکری در جهان اگر با هنر آمیخته نشود، ثبت نخواهد شد و ای کاش مسوولان ما، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بیش‌ از پیش سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

هنوز قدر هنر را آنطور که باید نمی‌دانیم
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین هنر را چاره‌ساز در فرایض دینی می‌دانند، اضافه کرد: ما هنوز قدر هنر را آنطور که باید نمی‌دانیم؛ حتی کشورهای به ظاهر لائیک آثار هنریشان را به گونه‌ای تولید می‌کنند که توانسته‌اند تفکراتشان را به جهانیان منتقل کنند، اما ما هنوز در کشور درگیر مبانی هنر هستیم که آیا هنر در دین می‌تواند جای داشته باشد یا خیر؟


سرسنگی ادامه داد: اگر ما راه استفاده از هنر را به ویژه در فرایض دینی پیدا کنیم، می‌توانیم نسل جوان را به خوبی به دین آشنا کنیم، در غیر این صورت همین اتفاقاتی که شاهد آنها هستیم، می‌افتد. یعنی نسل جوان نسبت به مبانی دینی ناآشنا می‌شوند.

صداوسیما و نهادهای فرهنگی برای خودشان و بدون توجه به مخاطبانشان کار کرده‌اند
وی با بیان اینکه در۴۰ سالی که از انقلاب می‌گذرد صداوسیما و نهادهای فرهنگی برای خودشان و بدون توجه به مخاطبانشان کار کرده‌اند، تصریح کرد: برای همین است که امروز در ذهن جوانان ما راجع به مساله حجاب تشکیک به وجود می‌آید و این برای این است که ما به بدترین شکل ممکن حجاب را در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرده‌ایم.

فوری//ضرورت استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای انتقال مبانی دینی/ برگزیدگان مسابقه « عکس سفر به خانه خدا» تقدیر شدند


معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امروز می‌بینیم در این ۴۰ سال همه ابزارهای هنری، فرهنگی و رسانه‌ای را داشته‌ایم اما امروز در بدیهی‌ترین مسائل اجتماعی، نسل جوان با بدترین چالش‌ها همراه است؛ متاسفانه نهادهای فرهنگی و رسانه‌های ما غافل از این بوده‌اند که برای انتقال یک پیام باید از زبان روز استفاده کرد. مهم نیست من به عنوان یک مسوول یک موضوع را چطور می‌پسندم مهم این است که مخاطب آن را چطور می‌پذیرد.

استفاده از زبان تصویر و زبان هنر از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره است
معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: استفاده از زبان تصویر و زبان هنر از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره است و امیدواریم دانشجویان فرهیخته دانشگاه تهران بتوانند به خوبی در این زمینه خود را نشان دهند.

گزارش تصویری این آیین را اینجا ببینید.


به گزارش ایکنا؛ مسابقه عکس سفر به خانه خدا، توسط تشکل‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران، فراخوان خود را از آذرماه آغاز کرد. با اتمام مهلت ارسال آثار، بیش از ۳هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد که ببش از ۱۸۰۰ مورد به داوری راه پیدا کردند . با اتمام داوری‌ها در نهایت ۵۰ تصویر از زائران برای تبدیل شدن به کتاب انتخاب و ۱۰ عکس هم به عنوان برگزیده این دوره از مسابقه عکس سفر به خانه خدا انتخاب شد.


صاحبان آثار برتر این مسابقه عصر امروز در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران با حضور معاون فرهنگی دانشگاه تهران، روح‌الله پورشعبان مشاور رئیس سازمان حج و زیارت در امور استان‌ها تقدیر و به سه اثر برتر این مسابقه از سوی سازمان حج و زیارت سه سفر عتبات عالیات، تندیس افتخار و لوح تقدیر اهدا شد. جوایز مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» در سه سطح به ۹ نفر برگزیده اهدا می‌شود. جوایز این مسابقه عبارتند از سه تندیس مسابقه، دیپلم افتخار به همراه سفر به عتبات عالیات، سه دیپلم افتخار به همراه ششصد هزار تومان، سه لوح تقدیر به همراه چهارصد هزار تومان.

فوری//ضرورت استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای انتقال مبانی دینی/ برگزیدگان مسابقه « عکس سفر به خانه خدا» تقدیر شدند


بر اساس این گزارش برگزیدگان مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» با موضوعات عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال ۱۳۹۶، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی با بنا‌ها و تصاویری از آیین‌ها و لحظه استقبال از حجاج سال ۹۶ در این مراسم معرفی شدند.
آیین اختتامیه عکس سفر به خانه خدا به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی رسانه‌ای پارسیان فرهنگ با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد.

انتهای پیام

captcha