توسعه طرح مشاغل خانگی یکی از ضرورت‌های جامعه است
کد خبر: 3694596
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷

توسعه طرح مشاغل خانگی یکی از ضرورت‌های جامعه است

گروه اجتماعی: معاون اشتغال اداره کل زندان های استان کردستان با تأکید بر اینکه اشتغال خانگی می‌تواند کمک شایان توجهی به خانواده زندانیان داشته باشد، گفت: توسعه طرح مشاغل خانگی یکی از ضرورت های جامعه است.

حمیدرضا جهانگیری، معاون اشتغال اداره کل زندان‌های استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه ستاد سازمان و برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در حوزه اشتغال زندانیان فعال است، اظهارکرد: وظیفه این ستاد مدیریت و برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در بند است.
وی افزود: تجربه و آمارها ثابت کرده که بسیاری از افراد زندانی فاقد مهارت هستند و یا اینکه قبل از ورودشان به زندان درگیر مشاغل کاذب بوده‌اند.
جهانگیری بر لزوم حرفه‌آموزی این افراد آسیب‌پذیر تأکید کرد و افزود: با توجه به این خلاء تلاش شد تا در بحث اشتغال و حرفه‌آموزی در سال جاری یک هزار و 205 نفر زندانی در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.
معاون اشتغال اداره کل زندان‌های استان کردستان با اعلام آموزش 603 نفر در حوزه صنایع‌دستی طی سال‌جاری و شرکت 625 نفر زندانی در بخش آموزش‌های جهاددانشگاهی نیز عنوان کرد: پس از اتمام این دوره‌ها برای هشت‌هزار و 31 نفر گواهینامه بازار محور و اشتغال‌ محور صادر شده است.
وی بیان کرد: به دلیل اینکه زمانی که فرد زندانی می‌شود خانواده وی بدون سرپرست باقی می‌ماند، یکی از سیاست‌های مهم سازمان ایجاد شرایط اشتغال برای فرد زندانی در راستای پیگیری و حمایت از خانواده‌های آنان است.
جهانگیری اعلام کرد: تعداد یک هزار و 327 نفر زندانی در کردستان مشغول کار هستند که از این تعداد 600 نفر اشتغال اعزام به کار دارند، یعنی فرد زندانی با موافقت و نظارت مراجع قضایی در قسمت‌های اشتغال تعیین شده مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه مجتمع‌های کشاورزی در خود زندان استقراریافته است، ادامه داد: برخی کارگاه‌های خوداشتغالی شامل کارگاه دوخت روکش اتومبیل، کارگاه صنایع دستی و... نیز ایجاد شده و در کنار آن بازار فروش نیز برای محصولات تولیدی توسط زندانیان فراهم شده است.
معاون اشتغال اداره کل زندان‌های استان کردستان تعداد جمعیت بانوان زندانی استان را شامل دو درصد اعلام و عنوان کرد: برای تمامی این دو درصد شغل ایجاد شده است.
وی در خصوص اختصاص تسهیلات بانکی بیان کرد: از شهریور 1395 تا کنون بالغ بر دو میلیارد و 15 میلیون تومان به 153 نفر وام خوداشتغالی داده شده است که بالغ بر 95 درصد این متقاضیان شغل خود را راه‌اندای کرده‌اند.
جهانگیری با اعلام اینکه در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی مقام نخست را بین زندان‌های کشور دارا هستیم، اظهار کرد: هرچند استان کردستان جمعیت کیفری پایینی دارد، اما با توجه به آمار و مستندات موجود در بخش حرفه‌آموزی توانستیم مقام اول را میان زندان‌های کشور کسب کنیم که این جایگاه به علت برگزاری بیشترین دوره آموزشی، کارآفرینی و تعامل بین بخشی کسب شده است.
وی با تأکید بر اینکه اشتغال خانگی می‌تواند کمک شایان توجهی به خانواده زندانیان داشته باشد، گفت: توسعه طرح مشاغل خانگی یکی از ضرورت های جامعه است.
معاون اشتغال اداره کل زندان‌های استان کردستان عنوان کرد: در زمینه مشاغل خانگی با توجه به ظرفیت بانک‌های عامل،360 میلیون وام خوداشتغالی اختصاص داده شده و تعداد قابل توجهی متقاضی به کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.
وی در پایان با بیان اینکه سال 95 مبلغ تسهیلات کشوری نیز 350 میلیون بود که با پیگیری‌های انجام ‌شده در جذب این اعتبارات خوداشتغالی مقام اول را داشتیم، یادآور شد: خوشبختانه اعتبار خوداشتغالی که دیگر استان‌ها موفق به جذب آن نشده بودند توسط استان جذب شد که تلاش می‌شود در سال آینده تلاش خود را برای جذب یک میلیارد برای رونق کسب و کار در استان به کارگیریم.
انتهای پیام

captcha